امتناع وزارت صمت از اعلام آمار تحویل خودروهای وارداتی به مردم


امتناع وزارت صمت از اعلام آمار تحویل خودروهای وارداتی به مردم

خودروهای وارداتی که با هدف کاهش قیمت خودروهای داخلی وارد بازار شده است هنوز قیمت ثابتی پیدا نکرده و حتی تا 5 برابر قیمت فروش بین المللی آن در بازار عرضه شده است یکی از عوامل وجود این قیمت های عجیب شفاف نبودن وزارت صمت در حوزه واردات از قبیل میزان خودروهای تحویلی به مردم است.

رکنا اقتصادی: واردات خودرو که قرار بود با سرعت انجام و تا حدودی بازار خودرو را از رکود خارج کند همچنان با چالش روبه رو است و عملاً هنوز خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی به متقاضیان نیست.

آنطور که مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید:از اواخر سال گذشته حدود 34 هزار نفر در سامانه مرتبط با فروش خودرو وارداتی ثبت نام کرده بودند که پس از مدتی تعدادی از این متقاضیان انصراف دادند‌ به نحوی که 3500 نفر از متقاضیان در این مدت از دریافت خودرو خارجی انصراف داده اند و مبالغ واریزی نیز به حساب آنها عودت داده شده است.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 22 هزار نفر در سامانه فروش خودرو وارداتی همچنان به عنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند. البته حدود 7500 متقاضی نیز به صورت قطعی خودروی واراتی خود را از طریق سامانه انتخاب کرده اند.

سازمان توسعه تجارت: 3500 دستگاه خودرو در بنادر ماند

وی افزود: تا کنون بیش از 8400 دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مذکور عرضه شده است. این درحالی است که در مجموع بیش از 8000 دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده است که از این تعداد حدود 4500 دستگاه خودرو نیز از گمرکات مختلف ترخیص شده است.

براساس گفته های این مقام مسئول در حال حاضر 4500 خودرو از گمرک ترخیص شده و حدود نیمی از این خودروها ترخیص و اصطلاحاً پلاک شده است اما از آن طرف مشتریان انگشت شماری به خودروهای خود رسیده اند. مشخص نیست چرا شرکت ها و حتی وزارت صنعت در این رابطه شفاف سازی نمی کند که چه تعداد خودرو به دست مردم رسیده است و اینکه چرا شرکت ها تمایلی به تحویل خودروها به مردم ندارند؟

بر اساس تازه ترین گزارش گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در 9 ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه 8703 به تعداد 4386 دستگاه و به ارزش 86 میلیون و 478 هزار دلار بوده است.

این در حالیست که در 9 ماهه سال گذشته تعداد 247 دستگاه خودرو سواری به ارزش 7 میلیون و 513 هزار دلار وارد کشور شده بود.

با وجود این آمار وزارت صمت در مورد خودروهایی که فرایند ترخیص تا شماره گذاری را طی کرده اند توضیحاتی را مطرح نمی کند تا تکلیف خودروهای عرضه شده مشخص شود.

عدم شفاف سازی و تحویل قطره چکانی خودروهای وارداتی به مردم در حالی انجام می شود که بازار قیمت خودروهای وارداتی هر روز ملتهب تر شده و هر کس رقم های مختلفی را برای این خودروها که هنوز راهی بازار نشده اند اعلام میکند. جالب اینجاست برخی معتقدند تعلل دو خودروساز بزرگ داخلی در تحویل خودروها دلیل التهاب بیشتر قیمت ها در بازار است تا شاید به برکت این موضوع مجوز های جدید واردات خودرو را از دولت بگیرند. در این رابطه وزارت صنعت باید شفاف سازی کند تا بازار خودرو رنگ آرامش به خود گرفته و متقاضیان با سرعت بیشتری خودروهای ثبت نامی را تحویل بگیرند.

منبع :تسنیم


امتناع وزارت صمت از اعلام آمار تحویل خودروهای وارداتی به مردم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس