حاج قاسم، بنیان‌گذار اتحاد راهبردی مقاومت


حاج قاسم، بنیان‌گذار اتحاد راهبردی مقاومت

حمید عبدالقادر عنتر، تحلیلگر امور راهبردی یمن با بیان اینکه فرمانده شهید سپاه قدس بنیان‌گذار تفکر صحیح مقاومت همه‌جانبه و اتحاد راهبردی گروه‌های مقاومت بود، گفت: شهید سلیمانی دارای ایده‌های خلاقانه، صاحب‌فکر و راهبرد نویسی قهار بود. گروه‌های مقاومت به یمن پشتیبانی‌های وی است که اکنون در برابر قدرت‌های استکباری قد علم کرده‌اند و به مخالفت برخاسته‌اند.

حاج قاسم، بنیان‌گذار اتحاد راهبردی مقاومت

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی یکی از شاخص‌ترین فرماندهان مقاومت بود که در ارتقای محور مقاومت نقش برجسته‌ای ایفا کرد. محور مقاومت در یک دهه اخیر نه برای بقا، بلکه برای تحکیم و ارتقای موقعیت خود در منطقه غرب آسیا عمل کرد. امروز محور مقاومت یکی از تأثیرگذارترین بازیگران منطقه غرب آسیاست که دشمنان نیز به این موضوع اعتراف می کنند.


یکی از موضوعات مهمی که درباره سردار شهید سلیمانی وجود دارد، نقش وی در تحکیم موقعیت مقاومت در منطقه غرب آسیاست. شهید سلیمانی به صورت میدانی در نبرد علیه دشمن تکفیری و صهیونیستی نقش آفرینی کرد. در واقع شهید سلیمانی به عنوان فرمانده برجسته مقاومت به کمک دیگر فرماندهان این محور توانستند حلقه‌های مختلف مقاومت را به هم وصل کنند و به تعبیر برایان کاتز نظریه‌پرداز نزدیک به کاخ سفید، ژئوپلتیک مقاومت را شکل دهند.


حاج قاسم سلیمانی مقاومت را به عنوان کلیت واحد و سازمانی منسجم و یکپارچه شکل داد و اعضای مقاومت نیز خود را در قالب جغرافیای ملی محدود نکردند، بلکه به عنوان مجموعه امنیت منطقه‌ای در نظر گرفتند.

به همین مناسبت و در آستانه چهارمین سالگرد شهادت حاح قاسم سلیمانی با حمید عبدالقادر عنتر، مشاور نخست وزیر یمن و تحلیلگر امور راهبردی این کشور گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن بیان می شود.


راهبرد معاصر: مکتب حاج قاسم و فرهنگ نشئت گرفته از مبارزات سردار سلیمانی چه تأثیری بر رزمندگان مقاومت فلسطین در غزه و مواجهه با متجاوزان صهیونیست داشته است؟

عبدالقادر عنتر: حاج قاسم سلیمانی پشتیبان اصلی فلسطین بود و زمانی که فلسطینیان با سنگ می جنگیدند و برابر رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی مقاومت می کردند، از همه گروه های مقاومت حمایت کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در حال اجرای تاکتیک های حاج سلیمانی است که توانستند هفتم اکتبر سیلی سختی به صورت نخست وزیر رژیم صهیونیستی بزنند


با لطف خداوند متعال و عنایت ها و پشتیبانی های مجاهد بزرگ، شهید سلیمانی فلسطینیان در زمینه نظامی رشد کردند. گروه های مقاومت فلسطین اکنون به انواع موشک ها و پهپادها دست یافته اند و مبارزان فلسطینی نسبت به کار با آنها آشنا هستند. ایران حامی رسمی همه گروه های مقاومت و تونل های پیچیده غزه ایده شهید سلیمانی است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در حال اجرای تاکتیک های حاج سلیمانی است که توانستند هفتم اکتبر سیلی سختی به صورت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بزنند و زلزله ای ویرانگر در قالب عملیات «طوفان الاقصی» در سرزمین های اشغالی به پا کنند.

حاج قاسم، بنیان‌گذار اتحاد راهبردی مقاومت
مقاومت فلسطین پیروزی های بزرگی در برابر رژیم صهیونیستی به دست آورده است، ولی دشمن صهیونیستی که به هیچ یک از اهداف نظامی اش دست نیافته، جز هدف قرار دادن غیرنظامیان، زنان، کودکان و افراد مسن و تخریب زیرساخت ها کاری انجام نمی دهد. همه این ها به دلیل ناتوانی و شکست نظامی رژیم حرامزاده صهیونیستی است.


راهبرد معاصر: چگونه سردار سلیمانی توانست پرچم صلح و ثبات را در غرب آسیا بگستراند؟

عبدالقادر عنتر: شهید سلیمانی دارای ایده های خلاقانه، صاحب فکر و راهبردنویسی قهار بود. گروه های مقاومت در غرب آسیا به یمن پشتیبانی های وی است که اکنون در برابر قدرت های استکباری قد علم کرده اند و به مخالفت برخاسته اند.
روحیه شهید سلیمانی الهام گرفته از تفکر حسینی (ع) است و هر که امام حسین (ع) را مایه الهام قرار دهد، هرگز شکست نخواهد خورد؛ چه اینکه اکنون اثر و نشانه های تفکر حاج قاسم را می توان در فلسطین، سوریه و لبنان مشاهده کرد.


راهبرد معاصر: حاج قاسم چه نقشی در در وحدت میان گروه های مقاومت در منطقه ایفا کرد؟

عبدالقادر عنتر: حاج قاسم بنیان گذار تفکر صحیح مقاومت همه جانبه و اتحاد راهبردی گروه های مقاومت بود. همان گونه که شاهدید، تأثیر تفکرات وی اکنون در کشورهای منطقه همچنان زنده است و از سوی همه کشورهایی که خودشان صاحب فکر و ایده هستند و در سنگر مقاومت و مقابله با نیروهای استکبار جهانی قرار دارند، حمایت می شود.


جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه دخالتی از همه کشورهای آسیب پذیر حمایت می کند. ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از ملت مظلوم یمن در جریان تجاوز جهانی به کشورمان که 9 سال به طول انجامید، ارج می نهیم.


راهبرد معاصر: درباره یمن، وضعیت انصارالله چگونه است و با چه پشتوانه ای توانستند از مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی حمایت کنند؟

عبدالقادر عنتر: دشمنان در یمن به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست نیافتند، شکوه و هیمنه پوشالی نیروهای استکباری و ادواتشان در منطقه شکسته شد و یمن توانست در قامت یک قدرت نظامی از زیر آوارها سر بلند کند؛ ارتش و کمیته های مردمی سامانه موشکی و پهپادی را توسعه دادند و به یکی از بازوهای قابل اتکای محور مقاومت تبدیل شدند که توانایی شکست دادن هر کسی را که بار دیگر جرئت کند مقابل صنعا تحرک انجام دهد، دارند.

تأثیر تفکرات وی اکنون در کشورهای منطقه همچنان زنده است و از سوی همه کشورهایی که خودشان صاحب فکر و ایده هستند و در سنگر مقاومت و مقابله با نیروهای استکبار جهانی قرار دارند، حمایت می شود


اکنون یمن موضعی شفاف و شرافتمندانه در قبال موضوع محوری فلسطین اتخاذ کرده و در کنار فلسطینیان مقابل مداخله نظامی در غزه ایستاده است؛ آن هم زمانی که همه رژیم های عربی در حال طی روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستند. معتقدم کشورهای محور مقاومت اکنون باید خود را برای نبرد سرنوشت ساز بزرگ با هدف آزادسازی مکان های مقدس فلسطین اشغالی آماده کنند.

راهبرد معاصر: معتقدید آتش بس غزه محقق خواهد شد؟

عبدالقادر عنتر: به نظرم ماهیت آتش بس غزه پس از عملیات نظامی و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و بمباران این منطقه فروپاشید. البته این اصلاً غیر منتظره نبود، زیرا عهدشکنی در ذات صهیونیست هاست. به نظر می آید ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به معنای خودکشی آن ها در این منطقه باشد.

کشورهای محور مقاومت باید خود را برای نبرد سرنوشت‌ساز بزرگ با هدف آزادی فلسطین و مکان های مقدس آن آماده کنند


این احتمال بسیار زیاد است نبرد کنونی برای آزادی سرزمین فلسطین و تعیین تکلیف همه حوادث غزه سرنوشت ساز باشد، زیرا موجودیت رژیم صهیونیستی زیر سؤال رفته است و تنها راه چاره را اقدامات تجاوزکارانه و شکنجه می دانند. معتقدم چند اقدام باید انجام شود؛ نخست، اینکه نیروهای محور آمادگی خود را برای نبرد سرنوشت ساز بزرگ و آزادسازی مکان های مقدس افزایش دهند. دوم، اینکه جبهه های جدید مقابل رژیم صهیونیستی از تمامی کشورهای محور مقاومت گسترش یابد. سوم، اینکه حضور آمریکا در خلیج فارس و در تمامی کشورهای منطقه مورد تهدید واقع شود.


راهبرد معاصر: آیا جمهوری اسلامی ایران به یمن در زمینه خروج از بحران حدوداً نه ساله کمک کرده است؟

عبدالقادر عنتر: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشمداشتی از همه کشورهای مظلوم حمایت می کند، ولی در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند. ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از صنعا در جریان تجاوز ائتلاف بین المللی به یمن که 9 سال به طول انجامید، ارج می نهیم که باعث شد دشمن به نتیجه دست نیابد. این حمایت ها باعث شد توطئه نیروهای استکباری و ادواتشان شکست بخورد و یمن از زیر فشار نظامی خارج شود.


یمن اکنون توانسته است سامانه های موشکی و پهپادی خود را توسعه دهد و به نیرویی بازدارنده در منطقه تبدیل شود که می تواند با هر کسی که جرئت تجاوز مجدد به این خاک را داشته باشد، برخورد کند. اکنون یمن موضع آشکار و شرافتمندانه ای در قبال موضوع محوری فلسطین دارد.


یمن با مداخله نظامی در فلسطین مخالف است و دولت، مردم و رهبری یمن در حالی که همه رژیم‌های عربی به دنبال عادی سازی روابط با رژیم حرامزاده صهیونیستی هستند، در کنار آرمان فلسطین ایستاده است.


راهبرد معاصر: پیام شما به اعضای محور مقاومت درباره جنگ غزه چیست؟

عبدالقادر عنتر: کشورهای محور مقاومت باید خود را برای نبرد سرنوشت‌ساز بزرگ با هدف آزادی فلسطین و مکان های مقدس آن آماده کنند. به نظر می آید ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به معنای خودکشی آن ها در غزه باشد. به نظر می آید با توجه به تحولات کنونی در آستانه نبرد سرنوشت سازی برای آزادی سرزین فلسطین قرار داریم.

حاج قاسم، بنیان‌گذار اتحاد راهبردی مقاومت
پیشنهاد می کنم اقدامات زیر انجام شود؛

  • افزایش آمادگی کشورهای محور مقاومت برای نبرد سرنوشت ساز بزرگ و آزادسازی مکان های مقدس و به وسیله اقدام پیشگیرانه علیه رژیم صهیونیستی و عملیات غافلگیرکننده
  • گشایش دیگر جبهه های محور مقاومت برابر رژیم صهیونیستی
  • حمله به مواضع آمریکا در خلیج فارس و همه کشورهای منطقه
  • افزایش فشار نظامی و دیپلماتیک بر تل آویو و انجام تظاهرات ضد صهیونیستی
  • بستن تنگه هرمز و باب المندب
  • تحریم جهانی محصولات آمریکایی و صهیونیستی و تهدید ناوبری دریایی در نقاط مختلف جهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)