فضای تولید خالی از کارگر شده است


فضای تولید خالی از کارگر شده است

رکنا اقتصادی: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خالی شدن برخی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و حتی ادارات از نیروهای کاربلد، حاصل تورم عجیب و غریب و افزایش اندک حقوق این افراد و گرایش آنها به مشاغل کاذب است.به معنای واقعی کلمه فضای تولید خالی از کارگر شده است.

به گزارش رکنا به نقل از اکونگار، در حالی که چند سالی است، تورم قامت توده‌های مردم را خم کرده و میزان تعیین حقوق و دستمزدها، هیچ سنخیتی با گرانی‌های افسارپاره‌کرده ندارد، این چالش در این روزها که لایحه بودجه 1403 در مجلس در حال بررسی است، بیش از همیشه خودنمایی می‌کند.

با روند در پیش گرفته شده دولت سیزدهم در خصوص افزایش حدود 20 درصدی حقوق‌ها در سال آتی و البته و افزایش دریافت مالیات از مردم و صاحبان کسب و کارها، همه نگران اداره زندگی خود در سالی هستند که تنها کمتر از چهار ماه دیگر آغاز خواهد شد.

در همین رابطه، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اکونگار» گفت: گاهی بیان واقعیت تلخ است، ولی ما با دو واقعیت مواجه هستیم. یکی افزایش منصفانه حقوق کارگران و کارمندان و دومی تامین این منابع. در این بین، یک سوال تلخ وجود دارد؛ منابع افزایش منصفانه حقوق کارگران و کارمندان از کجا تامین شود و اساساً این کار شدنی است؟

وی افزود: حقوق و دستمزد باید براساس واقعیت‌های جامعه باشد، در غیر این صورت، اگر کارگر و کارمند، انگیزه کافی نداشته باشند، موجب نارضایتی شده و باعث می‌شود که شخص به کارش دل نبندد و به مشاغل کاذب برگردد. متاسفانه در سال‌های اخیر، خیلی از کارگران و کارمندان، کار اصلی خود را رها کردند و سر از کارهای کاذب و حتی دلالی درآوردند.

وی ادامه: خلف وعده دولت در ترمیم مزد سال 1402 و عدم تناسب میان دستمزد و تورم باعث شده تا فضای تولید خالی از کارگر شود.

تلاش برای رشد اقتصاد غیرمولد

نماینده کنگاور تصریح کرد: کارگر و کارمند وقتی می‌بیند در خرج زندگی روزمره خود مانده، مجبور است، فکر اساسی برای خود بردارد. خالی شدن برخی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و حتی ادارات از برخی نیروهای کاربلد، حاصل تورم عجیب و غریب و افزایش اندک حقوق این افراد است. این روند، ضربه‌ای مهلک به اقتصاد کشور است و از طرفی، مسیر اقتصاد غیرمولد، پررنگ‌تر از همیشه خواهد شد.

رضایی اظهار داشت: این ایراد، بر ما مجلسی‌ها و دولتی‌ها وارد است و باید کمک کنیم تا منابع در این خصوص، تامین شوند و حقوق‌ها متناسب با تورم افزایش یابد، وگرنه با این دست فرمان، خیلی نباید به روزهای بهتر دل بست.

وی افزود: تا زمانی که مسیر تعیین حقوق و دستمزدها منطقی نشود، نارضایتی اجتماعی ولو پنهان وجود دارد. در این شرایط، مثلاً کارمند ناراضی است و کاری از دستش برنمی‌آید و با دیر رفتن سر کار و زود بیرون آمدن از محل کار، تلافی می‌کند و کارش را با کیفیت انجام نمی‌دهد و در حقیقت از کارش می‌زند. نکته دوم این است که یک کارمند و یا کارگر، زندگی، فرزند و آینده دارد و نیازمند مسکن، شغل و معیشت و... است. وقتی یک ایرانی این سه مورد را آن‌طور که شایسته است، نداشته باشد، واقعا ناراحت و عصبانی می‌شود و گاهی این خشم را بروز می‌دهد که حقیقتاً هم به حق است.

مشکلات مدیریتی دامن‌گیر اقتصاد کشور

وی در ادامه گفت: ما در مدیریت مشکل داریم که در تخصیص منابع چالش ایجاد می‌شود. اگر توزیع منابع به درستی صورت بگیرد و از طرفی، افراد در پست‌هایی که شایستگی دارند، قرار بگیرند، مسائل حل می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: وقتی کارگران در فضای کارگاه و کارخانه به اندازه کافی درآمد نداشته باشند ترجیح می‌دهند وارد مشاغلی شوند که درآمدی متناسب با تورم داشته باشند، همین موضوع باعث رشد مشاغل کاذب و از سوی دیگر ضربه به فضای تولید می‌شود.


فضای تولید خالی از کارگر شده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان