افزایش سرانه فضای سبز پایتخت طی 3 ماه پایانی 1402


افزایش سرانه فضای سبز پایتخت طی 3 ماه پایانی 1402

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از افزایش سرانه فضای سبز پایتخت طی ۳ ماه پایانی سال جاری خبر داد.

افزایش سرانه فضای سبز پایتخت طی 3 ماه پایانی 1402

به گزارش راهبرد معاصر، علی محمد مختاری امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از فاز نخست پروژه احیا و ساماندهی روددره فرحزاد به سرانه فضای سبز شهر تهران در قبل از انقلاب اشاره و اظهار کرد: در قبل از انقلاب 75 بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین 3 جنگل در شهر تهران وجود داشت که مساحت کلی فضای سبز 4 هزار و 220 هکتار شامل فضای سبز درون‌شهری و برون‌شهری بود.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: این سازمان در سال 1339 با عنوان اداره باغات در شهرداری تهران شکل گرفت و در سال 1340 با افزایش حوزه مسئولیت نام آن به اداره امور پارک‌ها و میادین تغییر یافت. در سال 1342 با گسترش تعداد پارک‌های شهری و توسعه فضای اداره مذکور، ساختار آن به سازمان تغییر پیدا کرد و به عنوان سازمان پارک‌ها فعالیت خود را ادامه دارد. در سال 1370 تشکیلات جدید آن تحت عنوان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران مورد تصویب وزارت کشور قرار گرفت و در سال 1393 بر اساس مصوبه شورای شهر تهران و ابلاغ اساسنامه جدید آن به نام سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تغییر یافت.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به افزایش تعداد بوستان‌ها و فضای سبز در بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد بوستان‌های شهر تهران به دو هزار و 390 بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رسیده است. همچنین 46 هزار و 250 هکتار نیز فضای سبز برون‌شهری شهر تهران است.

مختاری با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران تصریح کرد: در سنوات گذشته سالانه بین 900 تا هزار هکتار این طرح در پایتخت طراحی و اجرا می‌شد اما با تاکید زاکانی شهردار تهران، اجرای این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه در سال 1400 هزار و 250 هکتار و در سال 1401 هزار و 500 هکتار در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران عملیاتی و اجرا شد.

وی ادامه داد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده همزمان با هفته درختکاری و در پانزدهم اسفندماه امسال نیز بنا داریم دو هزار هکتار از طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران را اجرا کنیم و بنا بر قولی که به شهردار تهران داده‌ایم ان‌شاءالله طرح 50 هزار هکتاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران تا سال 1403 به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت‌: در سال جاری نیز 37 پروژه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حوزه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد چند مورد در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است و ان‌شاءالله تا پایان سال جاری تمام 37 پروژه در حوزه بوستان‌ها و فضای سبز تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه از 37 پروژه اشاره شده در حوزه فضای سبز 4 پروژه در مقیاس کلان قرار دارند، افزود: یکی از این پروژه‌ها به احیا و ساماندهی روددره فرحزاد در موقعیت جغرافیایی مناطق دو 5 بر می‌گردد که مساحت کل پروژه 140 هکتار است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست روددره فرحزاد تصریح کرد: فاز نخست این پروژه 54 هکتار حد فاصل پل خوشمرام تا پل آبشار قرار دارد و همانطور که گفته شد موقعیت جغرافیایی این پروژه حد فاصل بین مناطق 2 و 5 است.

مختاری با اشاره به زمان بهره‌برداری از فاز نخست پروژه احیا و ساماندهی روددره فرحزاد تصریح کرد: ان‌شاءالله این پروژه در 15 اسفندماه و همزمان با هفته درختکاری به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز دوم این پروژه نیز در سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در خصوص اهداف و تاثیرات اجرایی پروژه ژینایی روددره فرحزاد حد فصل کوهستان تا پل آبشناسان گفت: تحقق مدیریت یکپارچه سیل شهر تهران، بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی روددره‌ها، کاهش آلودگی هوای شهر تهران در روزهای وارونگی هوا با برقراری جریان باد محلی کوهستان به سمت دشت و بهبود کیفیت هوا (رطوبت، دما) در حوزه اثر مستقیم و غیرمستقیم روددره‌ها، فرهگنسازی و هوشیارسازی اجتماعی نسبت به مسائل زیست محیطی و برقراری ارتباط شهروندان و رودخانه‌ها، بهبود و نوسازی بافت فرسوده در حوزه مداخله موثر رودخانه‌ها، احیای جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش برای نسل‌های آینده، حفاظت و بازیابی گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری، ایجاد امکان فعالیت‌هایی مانند پرنده‌نگری، تماشای حیات وحش در قالب باغچه‌های گونه‌شناسی، دوچرخه‌سواری کوهستان، پیاده‌روی، مدارس طبیعت، تشویق و گسترش اکوسیستم بر پایه حیات وحش در منطقه و کشور و تحقق اشتغال و اقتصاد درون‌زا برای محله‌های روددره‌های شهر تهران با فعال شدن صنعت اکوسیستم از جمله اهداف این پروژه محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کلان‌پروژه‌هایی که در دستور کار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار دارد به پروژه چهار باغ با مساحت 45 بر می‌گردد. این پروژه تحت عناوین باغ ایمان، دانش‌، آفرینش و بهشت نامگذاری شده است که بر اساس طراحی شده این پروژه از طریق یک پل شبیه به پل طبیعت به مصلا متصل خواهد شد.

مختاری افزود: یکی دیگر از کلان پروژه‌های این سازمان اجرای طرح 2 هزار هکتاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران است که این پروژه همانطور که گفته شد همزمان با هفته درختکاری با حضور رئیس جمهور عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به یکی دیگر از کلان‌پروژه‌های این سازمان اشاره کرد و افزود: احداث 100 بوستان مادر و کودک در سطح شهر تهران از مواردی است که به صورت جدی در دست طراحی و اجرا قرار دارد که در یک ماه آینده 20 بوستان از 100 بوستان اشاره شده برای مادران و کودکان آماده خواهد شد و ان‌شاءالله تا پایان سال جاری نیز تعداد دیگری از بوستان‌های مادر و کودک طراحی و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 30 بوستان مادر و کودک در سطح شهر تهران اجرا شد گفت: در این طرح بخشی از بوستان‌های فعلی برای مادران و کودکان از طریق فنس‌هایی متشکل از گونه‌های گیاهی برای مادران از سایر قسمت‌های بوستان جداسازی می‌شود.

مختاری در خصوص مساحت بوستان‌های مادر و کودک گفت: این موضوع بستگی به مساحت بوستان‌ها دارد که بر اساس آن بوستان مادر و کودک جداسازی می‌شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه با احیا و ساماندهی روددره فرحزاد اتفاقات خوبی در این محدوده رقم خواهد خورد افزود: در سنوات گذشته ما شاهد بودیم که بیش از 4،5 هزار معتاد متجاهر در نقاط مختلف شهر تهران تردد داشتند که با تدبیر شهردار تهران و راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی، اقدامات خوبی جهت ساماندهی و پذیرش معتادان متجاهر اعم از معتادان با شرایط خاص در مراکز شهرداری تهران انجام شد و هم اکنون شاهد هستیم که تعداد معتادان متجاهر و تردد آنها در سطح شهر تهران به مراتب کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به زمان اجرای فاز نخست پروژه روددره فرحزاد گفت: این پروژه از آبان‌ماه سال گذشته آغاز و کارگاه در این محدوده تجهیز شد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی حدود 44 الی 45 درصدی در پروژه وجود دارد و ان‌شاءالله طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی 2،3 ماه آینده فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مختاری با بیان اینکه در گذشته محل روددره فرحزاد انباشتی از زباله‌های رها شده بود تصریح کرد: با تمهیدات انجام شده و با احیا و ساماندهی روددره فرحزاد این معضلات نیز برطرف شده است.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه شهر تهران 7 روددره دارد گفت: بازیابی انواع گونه‌های جانوری یکی دیگر از موضوعاتی است که در قالب طرح احیا و ساماندهی روددره فرحزاد به آن توجه شده است.

وی در ارتباط با وضعیت سرانه فضای سبز و میزان آن در شهر تهران تصریح کرد: در بخش درون شهری این میزان 17 متر برای هر فرد است که این میزان برای فضای سبز برون‌شهری 27 متر است و در کل سرانه فضای سبز برای هر فرد با در نظر گرفتن فضای سبز درون شهری و برون شهری 45 متر است.

مختاری همچنین در ارتباط با اجرای طرح کمربند پیرامون سبز شهر تهران گفت: همانطور که گفته شد همزمان با هفته درختکاری طرح 2 هزار هکتاری کمربند فضای سبز شهر تهران در 13 نقطه از حاشیه شهر تهران از جمله چند نقطه از دامنه جنوبی البرز اجرا می‌شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در خصوص وضعیت سرانه فضای سبز در پایتخت گفت: سرانه فضای سبز شهر تهران مطلوب است اما ما در مناطقی بافت فشرده شاهد توزیع ناعادلانه در این بخش هستیم و سرانه فضای سبز در برخی از مناطق از جمله 7، 10، 11، 17 ، 12 و 8 به دلیل بافت فرسوده و فشرده مسکونی سرانه فضای سبز زیر 10 متر مربع است.

وی در خصوص تامین سرانه فضای سبز در مناطق اشاره شده تصریح کرد: در همین ارتباط با برنامه‌ریزی انجام شده اقدام به تامین لکه‌های مشجر و پهنه‌های جی و خرید برخی از زمین‌ها و تبدیل آن به فضای سبز کرده‌ایم تا بتوانیم سرانه فضای سبز را در مناطق اشاره شده بهبود ببخشیم.

مختاری در ارتباط با جریمه افرادی که به صورت عمد یا غیرعمد اقدام به تخریب فضای سبز می‌کنند، گفت: در این ارتباط نیز شورای شهر تهران حساب اختصاصی برای این موضوع در نظر گرفته است و تمام مبالغ در ارتباط با تخریب فضای سبز و قطع درختان به این حساب واریز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه درختان موجودات زنده‌ای هستند و آسیب‌زدن به آنها خیانت است، افزود: هیچ کس اجازه ندارد اقدام به قطع درختان بکند و چنانچه این امر صورت بگیرد با آنها برخورد می‌شود و همانطور که گفته شد مبالغی که از محل جریمه این افراد به دست می‌آید صرف تامین سرانه فضای سبز در مناطقی که کمبود سرانه فضا دارند می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 500 میلیارد تومان از محل جرایم صرف تامین فضای سبز و خرید زمین در مناطق کم برخوردار شده تصریح کرد: شهروندان حامیان بسیار خوبی برای حمایت از فضای سبز هستند و بسیاری از تخلفات از سوی شهروندان به ما اطلاع‌رسانی می‌شود و ما نیز به محض اطلاع با خاطیان برخورد می‌کنیم./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!