آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد/خروج ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه


آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد/خروج ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه

شبکه خبری ای‌بی‌سی اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش که بعد از آغاز جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس در شرق دریای مدیترانه مستقر شده بود، طی روزهای آتی منطقه را ترک خواهند کرد.

شبکه خبری اِی‌بی‌سی در گزارشی اختصاصی به نقل از ۲ مقام آمریکایی از پایان ماموریت ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش خبر داد.

این ۲ مقام آمریکایی به اِی‌بی‌سی گفتند که در روزهای آینده ناو یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش طبق برنامه‌ریزی اولیه به بندر اصلی خود در بندر نورفولک واقع در ایالت ویرجینیای آمریکا باز خواهند گشت تا برای ماموریت‌های بعدی خود آماده شوند.

به گفته این ۲ مقام آمریکایی، بازگشت یو اس اس جرالد فورد و ناوگان همراهش به معنای پایان برنامه ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس به منطقه نیست و ایالات متحده همچنان توانایی نظامی زیادی را در منطقه از جمله با استقرار رزم‌ناوها و ناوشکن‌‎های جدیدی در دریای مدیترانه و خاورمیانه حفظ خواهد کرد.

در گزارش اِی‌بی‌سی آمده است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به تماس خبرنگار این شبکه خبری در این باره، گفت: ما امروز موضوع جدیدی برای اعلام کردن، نداریم.

به گفته اِی‌بی‌سی، فورد جدیدترین و بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده است و به پایان اولین استقرار عملیاتی خود نزدیک می‌شد که یک روز پس از آغاز جنگ میان (رژیم) اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به شرق مدیترانه هدایت و در نزدیکی فلسطین اشغالی و نوار غزه مستقر شد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پیشتر برای سومین بار از زمان آغاز جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس دستور تمدید استقرار ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد در شرق مدیترانه را در بحبوحه تنش‌های فزاینده در خاورمیانه صادر کرده بود.

علاوه بر ناو هواپیمابر فورد، ناو گروه یو اس اس دوایت دی آیزنهاور نیز در خاورمیانه مستقر هستند.

آمریکا برای اولین بار ناو فورد را در ۸ اکتبر (۱۶ مهر), یک روز پس از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل به شرق مدیترانه اعزام کرد.

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد/خروج ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها