ادعای جدید آمریکا درباره بالن چینی


ادعای جدید آمریکا درباره بالن چینی

آمریکا مدعی شد، بالُن چینی که در اوایل سال 2023 بعد از شناسایی بر فراز خاکش آن را سرنگون کرد، با اتصال به اینترنت یک ارائه دهنده آمریکایی، با چین در ارتباط بوده است.

ادعای جدید آمریکا درباره بالن چینی

به گزارش راهبرد معاصر، شبکه «ان.بی.سی نیوز» گزارش داد، چند مقام اطلاعاتی آمریکایی که نامشان را فاش نکردند بر اساس یک تحقیقات مدعی شدند، یک شرکت اینترنتی در آمریکا، بالُن چینی که در فوریه 2023 توسط جنگنده‌ ارتش این کشور به بهانه جاسوسی سرنگون شد را به اینترنت متصل نگه داشته بود.

روز 15 بهمن سال گذشته (چهارم فوریه 2023) جنگنده ارتش آمریکا یک بالن چینی را بعد از این ادعا که حریم هوایی این کشور را نقض کرده سرنگون کرد. ارسال این بالن‌ که واشنگتن آن را از نوع «جاسوسی» و پکن آن را از نوع «هواشناسی» خواند تنش تازه‌ای در روابط دو کشور ایجاد کرد.

شبکه آمریکایی ان.بی.سی نیوز در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ناشناس ادعا کرد، این بالن برای تبادل اطلاعات با چین از خدمات اینترنت یک ارائه دهنده آمریکایی استفاده کرده است.

طبق این گزارش، این شرکت که نامش به دلایل امنیتی فاش نشده اعلام کرده که تحقیقاتی داخلی هیچ سند و مدرکی که از این ادعا پشتیبانی کند نیافته است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، یک سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: «همانطور که ما قبلا تصریح کردیم، این بالن که برای تحقیقات هواشناسی استفاده می‌شد، به طور غیرعمد به دلیل وزش باد و محدود بودن قابلیت‌های هدایت شوندگی به سمت خاک ایالات متحده آمریکا منحرف شد.»

پنتاگون روز سوم فوریه 2023 ادعا کرد این بالن چینی یک بالن جاسوسی بوده که در حریم هوایی آمریکا پرواز و از روی تاسیسات نظامی حساسی همچون انبارهای موشک‌های دوربرد و کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در ایالت مونتانا عبور کرده است.

در روزهای بعد از سرنگونی این بالن، همچنان که گمانه‌زنی‌هایی درباره توانایی هایش برای جاسوسی از آمریکا مطرح می‌شد، چهار شیء پرنده ناشناس دیگر نیز بر فراز آمریکا و کانادا سرنگون شدند.

بعد از سرنگونی این بالن، چین به آمریکا به دلیل «استفاده از نیروی نظامی برای مداخله علیه یک وسیله هوایی بدون سرنشین غیرنظامی» اعتراض کرد.

اواسط فروردین ماه، شبکه ان بی سی نیوز آمریکا به نقل از دو مقام این کشور گزارش داد که این بالن چینی قادر به جمع آوری اطلاعات از سایتهای نظامی این کشور بوده است. پنتاگون یک روز بعد اعلام کرد،‌ گزارش شبکه ان.بی.سی نیوز را تایید نکرده و مساله را مورد تحلیل و تحقیق قرار داده است.

پنتاگون چندی بعد و با گذشت ماه‌ها از جنجال ورود بالن چینی به حریم هوایی آمریکا مدعی شد این بالن بر فراز آمریکا اطلاعاتی جمع‌آوری نکرده است.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون اوایل تیر ماه در نشستی خبری با اعلام موضع رسمی وزارت دفاع آمریکا درباره این بالن گفت: «ارزیابی ما این است که این بالن هنگام پرواز بر فراز آمریکا اطلاعاتی جمع‌آوری نکرد.»/ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!