روشنفکران مخالف علامه مصباح، هنرشان ترجمه سخنان غربی‌هاست


روشنفکران مخالف علامه مصباح، هنرشان ترجمه سخنان غربی‌هاست

چندی است که در رسانه ملی و فضای مجازی تیغ اتهامات و نسبت‌های غیرحقیقی به مرحوم مصباح بالا گرفته است و از محسن هاشمی تا سیدصادق حقیقت این امر را در رسانه‌ها بیان کردند.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: چندی است که در رسانه ملی و فضای مجازی تیغ اتهامات و نسبت‌های غیرحقیقی به مرحوم مصباح بالا گرفته است و از محسن هاشمی تا سیدصادق حقیقت این امر را در رسانه‌ها بیان کردند.
صادق حقیقت‌، استاد دانشگاه در مناظره‌ای با حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان برخی موضوعات، اندیشه سیاسی و مردم‌سالاری مرحوم مصباح را به چالش کشید. مهدی جمشیدی، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی در گفتاری ضمن نقد این اتهامات، گفت که طیف روشنفکر مخالف آقای مصباح، نه «نو» هستند، نه «اندیشمند» و نه «دینی».
او بیان کرد: آقای صادق حقیقت شما کجا از خودتان الگویی داشتید؟ آقای حجاریان داشته است؟ آقای خاتمی داشته است؟ مجمع مدرسین داشته است؟ شما تنها هنرتان ترجمه حرف‌های غربی‌هاست و از خود چیزی ندارید. دائم می‌خواهید شریعت را هم به زور به این حرف‌های غربی سنجاق کنید و اسم خودتان را هم نواندیش دینی می‌گذارید! متفکر و تئوریسین مصباح است. محسن هاشمی نیز در مناظره اخیر خود با حسین شریعتمداری که با عنوان «الزامات رقابت واقعی در انتخابات» در شبکه خبر برگزار شد، می‌گوید که تفکر مرحوم مصباح یزدی و طرفداران ایشان این است که انتخابات را زینتی می‌دانند. حجت‌الاسلام عیسی معلم، دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دین در پاسخ به این ادعا گفت: آیت الله مصباح نقش مردم در حکومت اسلامی را بسیار اساسی و حیاتی می‌دانند. ایشان به صراحت معتقدند که «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمی‌شود، چرا که چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمی‌یابد.» (حکیمانه‌ترین حکومت، ص۳۳۹).
خصوصیت بارز آیت‌الله مصباح این است که مسائل را به صورت جامع و منسجم می‌دید، لذا در عین اینکه نقش مردم را حیاتی می‌دانند، اما مشروعیت حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم نمی‌داند و می‌فرماید: «برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم، از دیدگاه عقیدتی ما هیچ‌گاه مشروعیت‌آور نیست تا با منفی‌شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه آرای مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینی است(مستندِ آن زمستان)».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید