انسولین‌های نسل جدید برای همه کاربرد ندارد


انسولین‌های نسل جدید برای همه کاربرد ندارد

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به برداشت‌های اشتباه از رونمایی انسولین‌های نسل جدید میان مردم و رسانه‌ها گفت: انسولین نسل جدید تأثیری ۲۴ ساعته دارد، اما هیچ بیماری نمی‌تواند بدون تجویز پزشک، نوع و دوز تزریق انسولین را تغییر دهد؛ چرا که این انسولین کاربرد خاصی در برخی از افراد دیابتی دارد و برای همه دیابتی‌ها کارایی ندارد.

دکتر امیرکامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران،در خصوص انسولین‌های نسل جدید و اشتباهات برداشت شده از اخبار منتشر شده، عنوان کرد: انسولین‌های متفاوتی در کشور وجود دارد و هرکدام برای شخص خاصی کاربرد دارد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه افراد دیابتی تجویز کرد.

به گزارش ایران، وی با اشاره به اینکه باید تصور غلط تزریق یک انسولین به همه افراد دیابتی اصلاح شود، گفت: تزریق انسولین بستگی به شرایط هر فرد دارد و این امر در مورد انسولین نسل جدید که به تازگی رونمایی و در داروخانه‌ها توزیع شده هم صدق می‌کند.

انسولین نسل جدید برای دیابتی‌های نوع یک کارایی ندارد

به گفته مدیرعامل انجمن دیابت ایران، به‌عنوان مثال، انسولین‌های نسل جدید به هیچ عنوان به درد دیابتی‌های نوع یک نمی‌خورد و فقط افرادی که دیابت نوع دو دارند، آن هم با تجویز پزشک می‌توانند از این انسولین جدید بهره‌مند شوند.

دکتر نیکوسخن، در خصوص نحوه تجویز و مصرف انسولین برای افراد مبتلا به بیماری قند گفت: افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند، در ابتدا باید از قرص استفاده کنند. در صورتی که لوزالمعده این افراد دیگر پاسخگوی قرص‌های دیابت نبود، ممکن است طبق تشخیص پزشک، در کنار قرص، تزریق انسولین هم انجام دهند.

وی با بیان مثالی توضیح داد: به طور معمول برای افراد دیابتی نوع دو، در شروع تزریق انسولین، انسولین‌های طولانی اثر را تجویز می‌کنیم به این صورت که ۲۴ ساعت در بدن فرد می‌ماند و یک انسولین پایه در بدن فرد دیابتی ایجاد می‌کند. حال اگر لوزالمعده کارکردش کاهش یابد، مجبور می‌شویم برای افراد، انسولین قبل از غذا هم تجویز کنیم که این نوع از انسولین‌ها کوتاه اثر و با تأثیر فوری هستند که یک وعده غذایی را پوشش می‌دهند و معمولاً برای مهم‌ترین وعده غذایی فرد توصیه می‌شود چرا که فرد بیشترین میزان کربوهیدرات را در آن وعده غذایی دریافت می‌کند. باز اگر لوزالمعده فرسوده‌تر شود، برای وعده‌های دیگر هم تزریق انسولین‌های کوتاه اثر تجویز می‌شود. به طور کلی افرادی که دیابت نوع دو دارند، پله پله انسولین درمانی را دریافت می‌کنند. هرچه تعداد تزریق‌ها افزایش یابد برای افراد دیابتی سخت‌تر می‌شود؛ این امر، گاهی وابستگی به درمان را کمتر می‌کند یا ممکن است فرد تزریق یک وعده را فراموش کند.

کاهش خطر افت قند در طول ۲۴ ساعت

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به انسولین‌های جدید و کاربرد آن برای برخی افراد دیابتی توضیح داد: فرمولیشن انسولین جدیدی که به تازگی از آن در کشور رونمایی شد، به گونه‌ای است که یک انسولین طولانی اثر و یک انسولین زود اثر را با هم دارد. پزشکانی که می‌خواهند برای افراد دیابتی یک انسولین طولانی اثر در طول روز و یک سریع‌الاثر برای وعده غذایی اصلی تجویز کنند، می‌توانند از این انسولین جدید بهره‌مند شوند و دیگر نیاز نیست، فرد دو انسولین جدا تزریق کند؛ می‌تواند با یک تزریق هر دو را دریافت کند. انسولین جدید دو قسمت دارد، یک سوم آن انسولین زوداثر و دو سوم آن انسولین طولانی‌اثر است. این انسولین در طول ۲۴ ساعت خطر افت قند را هم کاهش می‌دهد و کاربرد خوبی برای افراد دیابت نوع دو دارد که تازه می‌خواهند تزریق انسولین را شروع کنند.

ایرانی‌ها بیشتر کربوهیدرات‌خور هستند

دکتر نیکوسخن با اشاره به اینکه ایرانی‌ها بیشتر کربوهیدرات‌خور هستند، گفت: در بیشتر وعده‌های غذایی ایرانی‌ها، برنج نقش پررنگی دارد و ممکن است در وعده ناهار کربوهیدرات زیادی وارد بدن شود و در آن وعده نیاز به انسولین زود اثر هم وجود داشته باشد. با استفاده از این انسولین نسل جدید، مشکلات افراد دیابتی در این زمینه کمتر می‌شود، اما افراد باید بدانند خودشان به‌صورت خودسر نمی‌توانند نوع و میزان تزریق انسولین را تغییر دهند و حتماً پزشک باید برای آن‌ها تجویز کند. وی در خصوص برداشت اشتباه برخی رسانه‌ها و مردم از ماهیت این انسولین جدید، عنوان کرد: متأسفانه برداشت‌های اشتباهی از مصاحبه‌های بنده در رسانه‌ها شده است و مراجعه کنندگانم فکر می‌کنند که با روی کار آمدن این انسولین جدید همه افراد و فقط با یک‌بار تزریق در طول روز، از دست تزریق‌های مداوم در هر وعده غذایی خلاص خواهند شد در صورتی که اصلاً این طور نیست و همان طور که توضیح دادم انسولین نسل جدید فقط برای افراد خاصی کاربرد دارد نه همه دیابتی ها. همچنین افراد به‌صورت خودسر نمی‌توانند نوع تزریق انسولین را تغییر دهند.

ضرورت پوشش بیمه‌ای برای انسولین‌های جدید

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز این انسولین تحت پوشش بیمه نیست، گفت: این انسولین مانند هر انسولین دیگری در ابتدا باید از طریق پزشکان تجویز شود تا سیستم‌های بیمه دریابند این نوع انسولین کاربرد خوبی دارد تا بتوانیم در خصوص بیمه برای آن اقدام کنیم.

به گفته این متخصص دیابت، هر قلم انسولین جدید بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و نیاز است که توسط شرکت‌های بیمه‌گر پایه، تحت پایش و بیمه قرار گیرد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه درمان دیابت، درمان پیچیده‌ای است، خاطرنشان کرد: ما هیچ دو بیمار دیابتی مانند هم نداریم که دقیقاً یکی باشند و همه‌چیز به اینکه فرد چه شرایطی دارد، باز می‌گردد. تجویز هر نوع انسولین بسته به تشخیص پزشک و شرایط بیمار است و یک نسخه را نمی‌توانیم برای همه افراد دیابتی مورد استفاده قرار دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)