درگ سریع‌ترین خودروهای 400 متر، تسلا مدل S پلد و چلنجر دیمن 170


درگ سریع‌ترین خودروهای 400 متر، تسلا مدل S پلد و چلنجر دیمن 170

دوج ادعا می‌کند که چلنجر دیمن ۱۷۰ می‌تواند ۴۰۰ متر درگ را در ۸.۹ ثانیه طی کند اما آیا در دنیای واقعی می‌توان به چنین تایمی دست پیدا کرد و تسلا مدل S پلد را شکست داد؟ دیمن ۱۷۰ چند ماه پیش به‌عنوان آخرین نسخهٔ چلنجر معرفی شد و دوج ادعاهای بزرگی در...

دوج ادعا می‌کند که چلنجر دیمن ۱۷۰ می‌تواند ۴۰۰ متر درگ را در ۸.۹ ثانیه طی کند اما آیا در دنیای واقعی می‌توان به چنین تایمی دست پیدا کرد و تسلا مدل S پلد را شکست داد؟

دیمن ۱۷۰ چند ماه پیش به‌عنوان آخرین نسخهٔ چلنجر معرفی شد و دوج ادعاهای بزرگی در مورد آن کرده است؛ اما آیا این خودرو آن‌قدر سریع است که بتواند سریع‌ترین سدان تولیدی جهان یعنی تسلا مدل S پلد را در مسابقهٔ درگ شکست دهد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، باید بین دو خودرو مسابقهٔ درگ برگزار شود که بروکس از درگ‌تایمز با ارائهٔ مدل S خودش، ترتیب آن را داده است.

درگ سریع‌ترین خودروهای 400 متر، تسلا مدل S پلد و چلنجر دیمن 170

این دو خودرو از لحاظ قدرت بسیار به هم نزدیک هستند هرچند که هرکدام این قدرت را به شیوهٔ کاملاً متفاوتی تولید می‌کنند. تسلا به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ چلنجر دیمن هنگام استفاده از سوخت E85، قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. تسلا با وزن ۲۱۷۷ کیلوگرم، از دوج ۱۹۴۰ کیلوگرمی سنگین‌تر است اما در عوض از مزیت چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره می‌برد درحالی‌که نیروی عظیم موتور دوج فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

درگ سریع‌ترین خودروهای 400 متر، تسلا مدل S پلد و چلنجر دیمن 170

کشش بیشتر تسلا در مسابقهٔ اول بلافاصله خود را نشان می‌دهد زیرا پلد با اختلاف زیادی جلو می‌افتد و درنهایت زودتر به خط پایان می‌رسد. در مسابقهٔ دوم اما شرایط کمی فرق می‌کند. این بار دیمن ۱۷۰ کشش خیلی خوبی دارد و حتی در ابتدا از رقیب الکتریکی کمی جلو می‌افتد اما بااین‌حال، تسلا در ادامه دوج را پشت سر می‌گذارد و در پایان ۴۰۰ متر زمان ۹.۳ ثانیه را ثبت می‌کند درحالی‌که دیمن این کار را در ۹.۷ ثانیه انجام می‌دهد. این بار تایم هردو خودرو نسبت به مسابقهٔ اول ۰.۱ ثانیه بهتر می‌شود.

درگ سریع‌ترین خودروهای 400 متر، تسلا مدل S پلد و چلنجر دیمن 170

مسابقهٔ سوم اما نیمه‌تمام باقی می‌ماند زیرا دیمن ۱۷۰ با مشکل مواجه می‌شود. در این درگ خودرو لانچ خوبی دارد اما وقتی به دنده دو می‌رود کشش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند مسابقه را ادامه دهد. بااین‌حال، همان دو مسابقهٔ اول به‌خوبی نشان داد که دیمن ۱۷۰ هرچند تا دندان برای پیست درگ مسلح شده اما نمی‌تواند حریف سوپرسدان رعدآسای تسلا شود. البته بدون شک زمان ۹.۷ ثانیه برای یک خودروی ۲ تنی دیفرانسیل عقب بسیار چشمگیر است.

مقایسه مشخصات فنی

دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ تسلا مدل S پلد
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ الکتریکی سه موتوره
قدرت ۱۰۲۵ اسب بخار ۱۰۲۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر ۱۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تک سرعته
وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم ۲۱۷۷ کیلوگرم
محور محرک عقب چهارچرخ
قیمت ۱۱۹ هزار دلار ۸۹ هزار دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه 8 اردیبهشت