آمار تکان‌دهنده حمایت تسلیحاتی آمریکا از تل‌آویو در جنگ غزه


آمار تکان‌دهنده حمایت تسلیحاتی آمریکا از تل‌آویو در جنگ غزه

وب‌سایت وای‌‌نت در هشتاد و دومین روز جنگ غزه، با انتشار یادداشتی در خصوص کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو، حجم این‌ کمک‌ها از زمان جنگ 1973 تاکنون را بی‌سابقه و در بالاترین سطح دانست.

وب سایت اسرائیلی YNET (یدیعوت آحارانوت) امروز چهارشنبه (۲۷ دسامبر) با انتشار گزارشی نوشت که کمک‌های نظامی آمریکا به تل آویو از زمان آغاز جنگ علیه غزه به بالاترین سطح از زمان جنگ ۱۹۷۳ تاکنون رسیده است.

این وب‌سایت به نقل از منابع آگاه نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر از پنتاگون برای تقویت سامانه نیروی هوایی خود در جنگ غزه، درخواست داده تا بالگردهای آپاچی بیشتری را در اختیار تل‌آویو قرار دهد تا نیروهای زمینی را در آسمان نوار غزه در درگیری ها و نبردهای پیچیده همراهی کنند. هرچند که واشنگتن درخواست اسرائیل برای به دست آوردن جنگنده های آپاچی بیشتر را رد کرد، اما هنوز حرف آخر را در مورد این موضوع حساس نزده است، به خصوص که فشار اسرائیل برای دستیابی به بالگردهای آپاچی بیشتر برای ارتش همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش،کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو شامل هواپیما، کشتی، هزاران سامانه تسلیحاتی و مهماتی مانند گلوله‌های تانک، بمب‌های هواپیماهای مخصوص،پهپادها، تجهیزات دید در شب، رادارها و حتی خودروهای زرهی و آمبولانس بوده است. این تجهیزات میان« یگان‌های اسرائیل در تمامی جبهه‌ها و حتی کرانه باختری» توزیع شد تا به طور مؤثری نیازهای نظامی تل‌آویو را تامین کند. این تجهیزات جنگی آمریکایی نیز از انبارهای ارتش آمریکا در خاورمیانه به دست اسرائیل رسیده و بدون آن، ارتش اسرائیل برای پیشروی در نبرد و تمرکز بر حفظ قدرت بازدارندگی‌اش که یکی از اهداف اعلامی این جنگ بود، مشکل داشت.

وای‌نت در عین حال ادعا کرد که «ایالات متحده همچنان اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهند که دامنه این جنگ را وسیع‌تر نکند و باب جنگ با حزب‌الله را آغاز نکند». زیرا ارتش اشغالگر در درخواست خود توضیح داده است که از بالگردهای تهاجمی آپاچی خود در نوار غزه و برای انجام عملیات علیه اهداف حزب الله در جنوب لبنان و برای حمله به اهدافی در کرانه باختری استفاده کرده است.

بلومبرگ نیز چند هفته پیش فاش کرد که ایالات متحده ۲۰۰۰ موشک هلفایر را که می‌توان از هلیکوپترهای آپاچی پرتاب کرد و همچنین مجموعه‌ای از خمپاره‌ها و مهمات دیگر، از جمله ۳۶۰۰۰ گلوله توپ ۳۰ میلی‌متری، ۱۸۰۰ مورد مهمات سنگرشکن M۱۴۱ و حداقل ۳۵۰۰ دستگاه دید در شب درخواست‌شده را تحویل تل‌آویو داده است.

منابع آگاه می‌گویند که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یواو گالانت این موضوع را در یک گفت‌وگوی بسته با همتای آمریکایی خود، لوید آستین که هفته پیش به اسرائیل سفر کرده بود، مطرح کرد. ارتش اشغالگر در مجموع دو اسکادران بالگرد جنگی ۱۹۰ و ۱۱۳ دارد که از هفتم اکتبر گذشته، هفت روز در هفته به صورت شبانه روزی در نوار غزه عملیات می‌کنند.

روزنامه رأی الیوم امروز چهارشنبه (۲۷ دسامبر) با ترجمه و باز نشر این گزارش نوشت:کمک‌های آمریکا به اسرائیل، ۵۵ درصد از کل کمک‌های آمریکا به جهان را تشکیل می‌دهد که از سال ۱۹۴۸ تاکنون حدوداً ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است اما گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که ارزش این کمک‌ها به ۲۷۰ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری اوباما یک بسته کمکی به اسرائیل برای سال های ۲۰۱۹-۲۰۲۸ به ارزش ۳۸ میلیارد دلار تصویب کرده بود که تامین مالی پروژه های نظامی مشترک برای حمایت در مقابل موشک‌ها را شامل می‌شد.

کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل، ۱۸ درصد از بودجه نظامی اسرائیل را تشکیل می‌دهد که براساس آن سالانه ۸۱۵ میلیون دلار تسلیحات خریداری می‌کند و ۵۰۰ میلیون دلار را برای تقویت پدافند موشکی از جمله گنبد آهنین اختصاص می دهد. کمک نظامی آمریکا در توسعه سامانه ضد موشکی «گنبد آهنین» در مقابل مقاومت فلسطین به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار و توسعه سامانه ضد موشکی «هیتس» با بیش از دو میلیارد دلار سهیم است. آمریکا سامانه راداری «ایکس باند» را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مستقر کرد که توانایی شناسایی موشک‌های دشمن را دارد و علاوه بر آن نیاز اسرائیل به هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ را نیز تامین می‌کند.

آمار تکان‌دهنده حمایت تسلیحاتی آمریکا از تل‌آویو در جنگ غزه

علاوه بر همه این موارد، حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل شامل ذخیره تجهیزات نظامی برای اسرائیل نیز می‌شود تا نیروهایش بتوانند در مواقع اضطراری از آن استفاده کنند همانطور که در جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ سوم غزه در سال ۲۰۱۴ روی داد. کمک‌های آمریکا به اسرائیل در دهه‌های گذشته به طور موثری به تقویت نظامی آن کمک کرده و به این ترتیب آمریکا به منبع اصلی تامین مالی و تامین کننده اصلی تسلیحات مورد نیاز تل‌آویو تبدیل شده است.

در سال ۲۰۰۸، کنگره آمریکا اذعان داشت که اسرائیل با این برتری قادر خواهد بود هر گونه تهدید متعارف را از هر کشور دیگر یا از طریق اتحاد چند کشور یا چندین گروه و سازمان غیر بین المللی را از بین ببرد. کمک‌های آمریکا به ارتش اسرائیل نشان‌دهنده تمایل این کشور برای تقویت قدرت و حفظ برتری کیفی نظامی آن در قبال ارتش‌های همسایه و برای جبران ضعف‌های اسرائیل در منطقه است.

اسرائیل در صدر کشورهایی قرار دارد که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به آن بیشترین کمک را انجام داده است. به باور تحلیلگران و ناظران سیاسی، تحرکات واشنگتن در قبال تل‌آویو نشان می‌دهد که به شدت نگران افزایش تنش در خاورمیانه و گسترش جنگ در منطقه است و به همین دلیل به دنبال نمایش حضور نظامی خود در منطقه است تا به این ترتیب بتواند مانع گسترده‌شدن دامنه جنگ در منطقه شود.

بر اساس آمارهای موجود، با وجود آنکه تل‌آویو تسلیحات قابل توجهی را از بریتانیا، ایتالیا، کانادا و آلمان وارد می‌کند، اما ۹۲ درصد آنچه که اسرائیل از تسلیحات وارد می‌کند، از سمت آمریکاست. امری که نویسنده و تحلیلگر آمریکایی ویلیام هارتونگ اخیرا در یادداشتی که در وبگاه «نیشن» منتشر شد، به آن اذعان می‌دارد و می نویسد: «زرادخانه اسرائیل و صنعت تسلیحات آن به طور عمده در ایالات متحده ساخته شده و توسط ایالات متحده تامین مالی می‌شود».

بلومبرگ با استناد به سندی که در خصوص کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به تل‌آویو در طول جنگ اخیر غزه، می‌نویسد، آمریکا ۵۷۰۰۰ گلوله ۱۵۵ میلی‌متری را که در تسلیحات توپخانه استفاده می‌شود، برای اسرائیل ارسال کرده ‌است. امری که موجب شد تا یکی از گروه‌های فعال کمک‌های بشردوستانه و نیز کارشناسان امنیتی طی نامه‌ای به وزیر دفاع آمریکا از دولت بایدن خواستند این نوع مهمات را برای اسرائیل ارسال نکند. زیرا این گلوله‌ها «ذاتا برای شلیک کور هستند و شعاع خطای بالایی دارند، اغلب اوقات در فاصله ۲۵ متری از هدف مورد نظر فرود می‌آیند و به‌ویژه در مکانی پرجمعیت مانند غزه مخرب خواهد بود».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها