تزلزل خریداران طلا


دنیای اقتصاد : ابزارهای طلایی بورس کالا با محوریت گواهی سپرده و صندوق طلا در روز گذشته اگرچه میل به رشد قیمت‌ها داشتند، ولی شواهد نشان می‌دهد این روند افزایشی چندان برجسته نبود و شاهد خریدهای هیجانی در بازار نبودیم تا جایی که در صندوق‌های طلا شاهد بودیم که بیشترین نرخ‌های ثبت‌شده نزدیک به قیمت بنیادین ابطال (NAV) بود. نکته‌ای که نشان می‌دهد طرز فکر غالب در بازار ابزارهای طلایی بورس کالا از ذهنیت‌های تورمی برجسته‌ای برخوردار نیست. این مطلب به معنی آن است که معامله‌گران داده‌های افزایشی بازار را چندان هم جدی نگرفته‌اند و از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که احتمال رشد بهای جهانی طلا مطرح بود. همچنین زیرپوست بازار صحبت‌هایی از احتمال رشد بهای ارز به گوش می‌رسد. اینکه با وجود این سیگنال‌ها فعالان بازار منطقی عمل می‌کنند و به این دو سیگنال مهم بی‌توجه هستند، گویی حکایت از آن دارد که مجموع این داده‌ برای معامله‌گران به رفتار هیجانی منتهی نشده و با تردید جدی به داده‌ها مخصوصا به احتمال رشد بهای آزاد ارز توجه می‌کنند. البته افزایش عمق بازار به کمک ورود گواهی شمش طلا خود داده بسیار مهمی است که رفتاری منطقی‌تر را برای بازارها به ارمغان آورده است.

تزلزل خریداران طلا

راضیه احقاقی : دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با حمایت سیگنال‌‌‌های مثبت داخلی و جهانی افزایشی شده‌‌‌اند. با این حال، معامله‌‌‌گران بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا با دیده تردید این جریان افزایشی را دنبال می‌کنند. واهمه از بروز تنش در منطقه به صعود نرخ ارز در بازار آزاد انجامید و از رشد ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران شامل صندوق‌های طلا، گواهی سپرده شمش و گواهی‌‌‌های سکه حمایت کرد. در حالی که سیگنال‌‌‌های داخلی افزایشی است، احتمال ایجاد جریان صعودی در معاملات طلای جهانی نیز از رشد بهای طلای بورسی حمایت کرد.

جریان نوسان نرخ در بازار دارایی‌‌‌های طلایی افزایشی است، اما معامله‌‌‌گران بورسی این روند افزایشی را با احتیاط دنبال می‌کنند. به این ترتیب فاصله نرخ معامله هر واحد صندوق طلای بورسی و نرخ ابطال بسیار محدود شده است.

بازگشت اقبال به معاملات صندوق طلا

نرخ معامله هر واحد صندوق طلای لوتوس به‌عنوان پرمعامله‌‌‌ترین صندوق بورسی در رینگ مالی بورس‌کالای ایران ظرف اواسط روز چهار‌‌‌شنبه، ششم دی‌ماه، با ثبت رشد هفتگی روزانه 0.3درصدی نسبت به نرخ بازگشایی به 19‌هزار و 447تومان رسید که این رقم بیشترین قیمت فروش هر واحد از این صندوق پس از 13آذرماه امسال یعنی بازه 23روز اخیر بود. واهمه از بروز تنش نظامی در منطقه در پی شهادت یکی از فرماندهان سپاه در سوریه از دو منظر حامی رشد قیمت دارایی‌‌‌های طلایی شد. انتشار این خبر در شب چهارم دی‌ماه از سویی زمینه‌‌‌ساز صعود نرخ ارز به کانال قیمتی 50‌هزار تومانی و محرک قیمت صندوق‌های طلایی بورسی شد و از سوی دیگر با توجه به جایگاه طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران نظامی و اقتصادی، واهمه از بروز تنش در منطقه به شکل مضاعفی از رشد بهای دارایی‌‌‌های طلایی بورسی حمایت کرد. در این شرایط طلا در معاملات کامکس آمریکا نیز از ساعت بازگشایی تا نیمه روز رشد 0.1درصدی داشت و به 2‌هزار و 67دلار و 89سنت در هر اونس صعود کرد که این رقم بیشترین بهای فروش آن در بازه 26روز اخیر بود. به این ترتیب دارایی‌‌‌های طلایی بورسی علاوه بر سیگنال‌‌‌های افزایشی داخلی از صعود نرخ طلا در بازار جهانی نیز حمایت شدند. به نظر می‌رسد تمامی سیگنال‌‌‌های ذکرشده افزایشی است، اما همچنان خرید دارایی‌‌‌های طلایی با ریسک‌‌‌های ذاتی مواجه است.

در این شرایط خرید صندوق طلا که توسط بسیاری از فعالان بازار انجام می‌شود، از ریسک به مراتب کمتری برخوردار است. به صورت کلی این صندوق‌ها موظف به سرمایه‌گذاری حداقل 70‌درصد دارایی خود در بخش طلا هستند. تا پیش از راه‌‌‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در اسفند سال گذشته و در ادامه صدور مجوز خرید آن برای متقاضیان حقوقی، عمده دارایی صندوق‌های طلا گواهی سپرده سکه بود، اما ظرف ماه‌‌‌های اخیر بخشی از این دارایی‌‌‌ها به طرف معاملات گواهی سپرده شمش سوق یافت. مزایای گواهی سپرده شمش طلا نسبت به گواهی سپرده سکه باعث شده است تا به‌سرعت بر حجم گواهی شمش طلا در سبد دارایی صندوق‌های طلا افزوده شود. در شرایط کنونی هر واحد صندوق طلا در نرخی بسیار نزدیک به NAV ابطال معامله می‌شود. این موضوع بیانگر آن است که اگرچه سرمایه‌گذاران بازار طلای داخلی را افزایشی ارزیابی می‌کنند، اما در استمرار آن در میان‌مدت تردید داشته و حاضر به پذیرش ریسک بالا در معاملات خود نیستند.

گواهی سکه در سقف نرخ 23روزه

گواهی سکه بورسی اواسط روز چهارشنبه ششم دی‌ماه با نرخ 294‌هزار تومان معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش این دارایی پس از چهاردهم آذرماه یعنی بازه 20روز اخیر بود. غلبه سیگنال‌‌‌های افزایشی در بازارها عامل صود سکه بورسی بود. در حالی سکه بورسی در اواسط ساعات کاری روز گذشته با ثبت رشد روزانه 0.2درصدی به کانال قیمتی 29میلیون و 400‌هزار تومانی صعود کرد که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی به قیمت 29میلیون و 375‌هزار تومان معامله می‌‌‌شد. البته سکه در بازار فیزیکی ظرف روز سه‌‌‌شنبه پنجم دی‌ماه به کانال قیمتی 29میلیون و 500‌هزار تومان صعود کرده بود، اما به نظر می‌رسد فعالان بازار فیزیکی نسبت به پیش‌بینی افزایشی خود عقب نشسته‌‌‌اند، بنابراین سکه در بازار فیزیکی ظرف روز چهارشنبه ششم دی‌ماه ارزان شد. ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم سکه است؛ اما روند عرضه و تقاضا برای این دارایی باعث می‌شود تا نرخ فروش سکه بورسی کمتر یا بالاتر از ارزش بنیادی قرار گیرد. معامله سکه بورسی به قیمتی ارزان‌‌‌تر از نرخ آن در بازار فیزیکی بیانگر آن است که فعالان این بازار، در خصوص تثبیت قیمت در سطوح بالاتر تردید دارند و بنابراین جانب احتیاط را در معاملات نگه می‌دارند.

حمایت سیگنال جهانی از بازار داخل

طلا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز چهارشنبه ششم دی‌ماه به کانال قیمتی 2‌هزار و 68دلار به ازای هر اونس صعود کرد. تضعیف ارزش دلار آمریکا و افت بازده اوراق قرضه باعث شد تا طلا در بازار جهانی افزایشی شود. به این ترتیب طلای جهانی به بیشترین نرخ پس از روز 30نوامبر رسید. فعالان بازارهای مالی دنیا به کاهش تورم در ایالات‌متحده آمریکا و احتمال تعدیل سیاست‌‌‌های انقباضی ظرف ماه‌‌‌های ابتدایی سال‌جاری میلادی امیدوار شده‌‌‌اند. تغییر شاخص PCE (هزینه‌‌‌های مصرف شخصی در ایالات‌متحده آمریکا) برای ماه نوامبر برابر 2.6‌درصد اعلام شد، این در حالی بود که این شاخص در ماه اکتبر برابر 2.9‌درصد بود. همچنین پیش‌بینی‌‌‌ها این شاخص را برابر 2.8‌درصد برآورد کرده بودند. فروکش شاخص هزینه مصرف شخصی امید به پایان تورم بالا در آمریکا را مطرح کرد. علاوه بر این، آمارهای اعلامی هفته گذشته نشان‌‌‌دهنده رشد اقتصادی ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار آمریکا در سه‌ماهه سوم و افزایش جزئی در مطالبات مزایای بیکاری در آخرین دوره است. برآورده نکردن انتظارات رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه سوم، فدرال‌رزرو را به کاهش سیاست انقباضی تشویق می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...