حرکات کراس فیت چگونه است و برای چه افرادی مفید است؟


حرکات کراس فیت چگونه است و برای چه افرادی مفید است؟

یکی از ورزش‌هایی که امروز جایگاه خود را در میان محبوب‌ترین تمرینات ورزشی سال‌های اخیر حفظ کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است، ورزش کراسفیت (Crosfit) است. کراس فیت کمک می‌کند تا بتوانید در مدت زمان کوتاه به آسانی کالری‌های بالا بسوزانید. این...

یکی از ورزش‌هایی که امروز جایگاه خود را در میان محبوب‌ترین تمرینات ورزشی سال‌های اخیر حفظ کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است، ورزش کراسفیت (Crosfit) است. کراس فیت کمک می‌کند تا بتوانید در مدت زمان کوتاه به آسانی کالری‌های بالا بسوزانید. این ورزش شامل حرکات ویژه‌ای است که توسط ورزشکاران حرفه‌ای در فواصل زمانی معین انجام می‌شود و با انجام آن، تناسب‌اندام افزایش یافته و به بهبود تمامی جنبه‌های فیزیکی از جمله قدرت، تحمل، تناسب‌اندام، تعادل و انعطاف کمک می‌کند.

در واقع کراس فیت شکل خاصی از تمرینات ورزشی است که حرکات تناسب‌اندام با شدت بیشتری انجام می‌شود و به طور مداوم تکرار می‌گردد. این ورزش به جای یک تمرین منطقه‌ای، روی کل بدن کار می‌کند. همین‌طور برای بهبود عملکرد ورزشکاران در زمینه‌های مختلف بسیار مفید است.

ما در این مقاله قصد داریم تا حدی به این جزئیات با طرح موضوع ورزش کراسفیت چیست و برای چه افرادی مفید است بپردازیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

حرکات کراس فیت چیست؟

حرکات ورزش کراس فیت عموماً از حرکات تناسب‌اندام انتخاب می‌شوند. حرکات چندین بار پشت سر هم تکرار می‌شوند و شامل یک برنامه شدید هستند. با این حال برخی از حرکات این ورزش پرطرفدار امروز عبارت است از:

حرکت اسکوات هوایی (Air Squat)

این حرکت که در ورزش کراس فیت گنجانده شده است، یکی از اولین حرکاتی است که توسط افراد برای شروع این ورزش ترجیح داده می‌شود. اسکوات هوایی با باز کردن پاها به اندازه عرض شانه، ایستادن و دراز کردن دست‌ها به جلو انجام می‌شود. در این حالت حرکت اسکات به طور مکرر تکرار می‌شود.

حرکت پرس شانه (Shoulder Press)

این حرکت با هالتر با شدت بیشتری انجام می‌شود. اول از همه پاها باید به اندازه عرض لگن از هم باز شده، سپس میله با دست باید به اندازه عرض شانه تنظیم شود و هالتر باید با بازوهای باز بلند شود. میله هالتر در قسمت پایین گردن برای مدتی نگه داشته می‌شود و حرکت به پایان می‌رسد. برای خرید میله هالتر و اطلاع از قیمت آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://agrinsportgroup.com/product-category/وزنه-هالتر/هالتر/

حرکت اسکات جلو (Front Squat)

نوعی حرکت اسکات هوایی است که با میله انجام می‌شود. هنگام انجام اسکات اولیه باید از نوار استفاده شود.

حرکت ددلیفت (Deadlift)

یک حرکت خم شدن است که با بلند کردن وزنه‌ها از زمین انجام می‌شود. در واقع‌ این یکی از حرکات مؤثر برنامه ورزش کراسفیت است. برای ددلیفت پاها به اندازه عرض لگن باز می‌شوند و میله در ارتفاع باسن قرار می‌گیرد؛ می‌بایست برای مدتی در این حالت صبر کنید و این حرکت را به صورت ست‌ها تکرار کنید. این یکی از مؤثرترین حرکت‌ها در کراس فیت است.

لوازم ورزش کراس فیت

اگر می‌خواهید ورزش کراس فیت را با تجهیزات انجام دهید، به لوازم مختلفی نیاز دارید. از جمله‌ وسایل کراس فیت می‌توان به لوازمی همچون Chin-Up bar، توپ وزنه (Weight ball)، جعبه وزنه (weight boxes)، Kettlebell، طناب (Rope)، هالتر (barbell) و طناب کراس فیت (rope Crossfit) اشاره کرد.

مزایای کراس فیت چیست؟

علت اینکه امروز ورزش کراس فیت تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است و به آن توجه می‌شود، مزایای آن است. برخی از مهم‌ترین فواید انجام ورزش کراس فیت عبارت است از:

  • یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به فرم بدن دلخواه رسیدن است.
  • به افزایش حجم عضلانی بدن در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند.
  • به لحاظ جسمی و روحی به فرد آرامش می‌دهد و استرس و افسردگی را به حداقل می‌رساند.
  • یک تمرین ورزشی خوب است که هم با وزنه‌های مختلف و هم فقط با وزن بدن قابل انجام است؛ بنابراین می‌توان آن را به راحتی نه تنها در باشگاه، بلکه در خانه یا خارج از منزل نیز انجام داد.
  • از آنجایی که ورزش کراس فیت یک برنامه فشرده است، به سوزاندن سریع کالری کمک می‌کند.
  • با تمرین منظم ورزش کراس فیت می‌توان قوی‌تر شد و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کرد.

تفاوت بین کراس فیت با تناسب‌اندام چیست؟

می‌توان گفت که حرکات ورزش کراس فیت و تناسب‌اندام اساساً یکسان هستند؛ منتها تنها چیزی که این دو را از هم متمایز می‌کند، شدت حرکات است. به عبارت دیگر تمام حرکاتی که برای برنامه تناسب‌اندام در مسیر طبیعی خود پیش می‌روند، در برنامه کراس فیت با سرعت انجام می‌شوند؛ به این ترتیب به سوزاندن کالری سریع‌تر کمک می‌کند.

آیا کراس فیت می‌تواند آسیب هم برساند؟

مانند هر برنامه و حرکات ورزشی، کراس فیت هم در صورت عدم اجرای صحیح می‌تواند منجر به آسیب شود. دلیل اینکه کراس فیت می‌تواند با آسیب همراه باشد، آسیب‌های عضلانی به جهت عدم انجام برخی تمرینات با فرم و تکنیک صحیح یا تمرینات با شدت بالا هست. لذا برای انجام ایمن تمرینات کراس فیت، انجام آن‌ها با فرم و تکنیک صحیح ضروری است.

به علاوه پیشرفت آهسته از طریق تمرینات، آماده‌سازی عضلات و مفاصل از قبل، دوره‌های استراحت کافی و تغذیه خوب بسیار مهم است. همچنین این موضوع اهمیت دارد که قبل از شروع تمرینات کراس فیت در مورد مشکلات سلامتی، آسیب یا محدودیت‌هایی که ممکن است داشته باشید با پزشک یا متخصص در این زمینه صحبت کنید.

کلام پایانی

اصولاً ورزش کراس فیت یک برنامه تمرینی با شدت بالا هست که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در دنیای تناسب‌اندام محبوب شده است. لذا اگر به تناسب‌اندام خود در کوتاه‌مدت می‌اندیشید، حتماً کراس فیت را در لیست برنامه‌های ورزشی خود قرار دهید. تمریناتی که کوتاه‌مدت و شدید هستند، اما نتایج فوق‌العاده‌ای را به لحاظ تناسب‌اندام و توسعه توانایی‌های بدنی اولیه به همراه دارند. با این حال شما چه فکر می‌کنید؟ می‌توانید نظرات خود را درباره این ورزش با ما در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش و سلامتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا