یک روزنامه حامی رئیسی: در مقوله حجاب نباید به آمار و نظرسنجی اعتنا کرد!


یک روزنامه حامی رئیسی: در مقوله حجاب نباید به آمار و نظرسنجی اعتنا کرد!

اقتصادنیوز: جوان روزنامه اصولگرای حامی ابراهیم رئیسی ، استناد به آمار و نظرسنجی در موضوع حجاب را نادرست خواند.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت:تکیه به اعداد و نظرسنجی‌ها محدوده دید تصمیم‌سازان را به شدت کاهش می‌دهد. آن‌ها را وامی‌دارد تا پهنه حجاب را در دوسال یا نهایتاً ۲۰ سال اخیر درنظر بگیرند؛ به تبع این حتی ماهیت مسئله برای آن‌ها دگرگون می‌شود.

آمارهراسی

دنباله‌روی از مشهورات و اقامه برهان تنها بر پایه افکار عمومی از اندیشکده یک موجودیت دنباله‌رو می‌سازد. افکار عمومی در ظرف رسانه قالب می‌گیرد؛ این وضعیت وقتی وخیم‌تر می‌شود که می‌دانیم برتری رسانه‌ای نیز با جریان یا جریان‌های اسلامی و ملی و آبادگر نیست. رسانه‌های فرامرزی، تهاجمی، ویران‌طلب، ارزش‌ستیز و در یک کلام استعماری بنا به موقعیت اعتراضی- تهاجمی خود بر بستر نابسامانی‌های اقتصادی، تریبون قدرتمندی شده‌اند که به صورت لحظه‌ای و مصنوعی فرکانس افکار عمومی را تغییر می‌دهد. یک اندیشکده با اتکا صرف به پیمایش و افکارسنجی تبدیل به شاخه سیاستی این رسانه‌ها و مبدأ تأمین مالی آن‌ها یعنی دول متخاصم می‌شود.

اما حتی مشکل از نظرسنجی‌ها نیست. در لابه‌لای این‌ها نیز می‌توان بصیرت‌هایی به نفع تحکیم قدرت و اقتدار حاکمیت و روش‌های اصولی دفاع از ارزش‌ها یافت، اما وقتی رویکرد متأثر از رسانه بوده و به نحوی مرعوب و ترسو شده‌است، حتی از شواهد هم جنبه منفی و تضعیف‌کننده آن را می‌بیند و طبعاً توصیه‌های آمیخته به ترس و عقب‌نشینی و البته تضعیف‌کننده ارائه می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال نظرسنجی یک مرکز معتبر ملی که حدود چهار ماه پیش صورت‌گرفته مشخص می‌کند 11.8درصد از افراد اعلام کرده‌اند که زنان خانواده‌شان اقدام به کشف حجاب می‌کنند. از طرفی دیگر وقتی از همان افراد در رابطه‌با میزان بی‌حجابی در جامعه سؤال شد، نزدیک به ۴۳ درصد جامعه را بی‌حجاب ارزیابی کردند.

تأثیر رسانه و شکل‌گیری ادراک مصنوعی و دست‌ساخته در افکار عمومی به خوبی پیداست! یعنی افراد پنداشتشان از بی‌حجابی بسیار بیشتر از چیزی است که واقعاً در جامعه و در بین خودشان وجود دارد. آن‌ها مبتنی بر همین ادراک خلاف واقع، نسبت به مسائل حکم می‌کنند؛ و البته مشاوره سیاستی و اندیشکده‌ها توصیه‌های خود برای پس‌زدن حجاب قانونی و رهاسازی صحنه منازعه ارزش‌ها در کشور را مبتنی بر همین ادراکات نادرست صورت‌بندی می‌کنند.

آمار‌ها و نظرسنجی شاید با هر چیز دیگری در مخالفت قرار بگیرد؛ کمک به جبهه مقاومت، اصلاحات اقتصادی، افزایش مبادی مالیاتی، فیلترینگ، شورای نگهبان، صنعت و دانش هسته‌ای چرا از این موارد آغاز نکنیم؟ البته برای مشاوران و اندیشکده‌هایی که روش و رویکرد اشتباه دارند، هنوز دیر نشده‌است.

روش اشتباهی که در حجاب پیش گرفته‌شده به مابقی حوزه‌ها نیز می‌تواند تسری یابد و بنیاد‌های دولت- کشور جمهوری اسلامی ایران را با پتک آمارهراسی و کلیشه‌باوری نابود کند.

هیچ خرد سالمی تصمیم‌گیری در مورد امهات کشور و بنیاد‌های هویتی یک ملت را با متر و خط کش افکار عمومی که درذات خود ناپایدار و کوتاه‌مدت و دستکاری‌شده‌است، اندازه‌گیری نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوت و فن‌های پخت یک برنج عالی