اسپوتنیک: نقشه صلح یمن در عربستان امضا می‌شود


اسپوتنیک: نقشه صلح یمن در عربستان امضا می‌شود

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع دیپلماتیک یمنی گزارش داد که امضای نقشه صلح یمن، آغاز ماه آینده میلادی در مکه صورت خواهد گرفت.

اسپوتنیک: نقشه صلح یمن در عربستان امضا می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر؛ این منبع همچنین گفت که عربستان سعودی پذیرفته است حقوق یک سال کارمندان دولتی سراسر یمن را بپردازد. هنوز منابع رسمی یمن، صحت این مسئله را تأیید نکرده‌اند.

هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن شنبه هفته جاری از توافق بین دولت نجات ملی یمن و دولت وابسته به ریاض خبر و گفت که نقشه راهی برای رسیدن به صلح، در نظر گرفته شده است.

در بحبوحه حضور پررنگ انصارالله در آب‌های دریای سرخ، توقیف سریالی کشتی‌های متعلق و مرتبط با صهیونیست ها، تلاش‌های آمریکا و غرب برای ایجاد ائتلاف دریایی بین المللی علیه صنعا و تهدید دولت نجات ملی به حمله و انجام عملیات‌هایی علیه پایگاه‌های نظامی، یکی از نکات قابل توجه، حضور پررنگ و برجسته گروندبرگ و سفر‌های دوره‌ای و پرتکرار وی به منطقه به ویژه ریاض است.

گروندبرگ به تازگی در ادامه تحرکاتش در پرونده یمن و پس از اتمام دیدار‌های فشرده در عمان به ریاض سفر، با خالد بن سلمان وزیر دفاع سعودی و مسئول پرونده یمن و سایر مقام‌های عربستان دیدار و برای شرایط دستیابی به صلح در یمن و شروع مذاکرات یمنی - یمنی رایزنی کرد.

به نظر می‌آید گروندبرگ می‌خواهد از شرایط غبارگونه و گل آلود میدانی دریای سرخ در وضعیت کنونی ماهی موفقیت دیپلماتیک تحصیل و از آن به عنوان تجربه موفق در کارنامه سیاسی و دیپلماتیکش استفاده کند. وی می‌خواهد به هر قیمتی شده این پرونده را به سرانجام برساند و موقعیت فعلی برای کسب دستاورد مناسب است.

کارشناسان تأکید دارند که گروندبرگ می‌تواند حامل پیام‌هایی از سوی غربی‌ها برای محدود کردن صنعا باشد. به این معنی که، فرستاده سازمان ملل متحد از طرف ریاض خواستار تحمیل شروطی برای مذاکره است و می‌خواهد آن‌ها را به سمت راه حل نهایی با صنعا سوق دهد.

به گفته این کارشناسان، فشرده شدن تلاش‌های گروندبرگ می‌تواند به معنای مشغول کردن صنعا به انجام مذاکرات با ریاض و سایر بازیگران یمنی همسو با ریاض باشد؛ به نحوی که از رهگذر این اتفاق تمرکز صنعا را از روند موجود در دریای سرخ منحرف کند و پای میز مذاکره بکشاند. / فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یمن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید