کنعانی در نشست خبری: ایران بخشی از تامین امنیت در آبراه‌های بین‌المللی است


کنعانی در نشست خبری: ایران بخشی از تامین امنیت در آبراه‌های بین‌المللی است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: در ارتباط با امنیت دریانوردی در منطقه، ایران بخشی از تامین امنیت در آبراه‌های بین‌المللی بوده و نقش مهمی در امنیت دریانوردی و تجارت بین المللی دارد و دولت آمریکا در جایگاهی نیست که اتهاماتی را متوجه ایران کند.

کنعانی در نشست خبری: ایران بخشی از تامین امنیت در آبراه‌های بین‌المللی است

به گزارش راهبرد معاصر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه 4 دی ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

کنعانی ضمن تبریک سالروز حضرت مسیح به مسیحیان گفت: پیروان ادیان الهی این روزها دلشان با ملت فلسطین است و با پیروی از آموزه های ادیان الهی به ویژه دین مسیحیت فریاد دفاع از ملت فلسطین را در جای جای عالم سر می‌دهند. حتی در بیت لحم در زادگاه حضرت مسیح، مسیحیان برای ابراز همدردی با ملت فلسطین مراسم مربوط به جشن عید کریسمس را تعطیل کردند.

وی افزود: جای تاسف است که صهیونیست ها در این روزها نیز دست از جنایات برنداشتند و به کشتار مردم بی دفاع فلسطین ادامه دادند و در شب میلاد حضرت مسیح شاهد انتشار تصاویر دردناک از کشتار فلسطینیان در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بودیم. بیش از 70 تن از شهروندان فلسطینی به طور یکجا در این شب به خاک و خون کشیده شدند و ما این جنایت را قویاً محکوم می کنیم. این نشان داد که صهیونیست ها به هیچ قانون بین المللی پایبند نیست و ضروری است جوامع بین المللی با عبور از مرحله صدور بیانیه ها اقدام عملی و جدی در پیش بگیرند و مانع تجاوزها توسط رژیم غاصب صهیونیستی شوند.

سخنگو در خصوص رایزنی های ایران برای توقف جنایت صهیونیست ها و همچنین کنفرانس تهران گفت: متاسفانه در قطعنامه ای که در شورای امنیت روز جمعه به تصویب رسید، نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی به منصه ظهور رسید. با مخالفت آمریکا هیچ بندی در این قطعنامه دایر بر توقف حملات جنایتکارانه رژیم علیه مردم بی گناه درج نشد.

کنعانی با بیان اینکه دولت آمریکا مانع درج چنین بندی شد و برای تصویب قطعنامه هم رای ممتنع داد، اظهار داشت: بند کلیدی این قطعنامه مشتمل بر ارسال کمک های انسان دوستانه است. آمریکا عملاً رای به ادامه جنگ داد و نشان داد در کنار رژیم صهیونیستی و بخشی از جنگ علیه نوار غزه است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی در خصوص ارسال کمک ها به غزه این است که ما دیدگاه خودمان را روشن کردیم. دیدگاه جریان های مقاومت و دبیرکل سازمان ملل هم روشن است. اینکه ارسال کمک در شرایط جنگ و بمباران چگونه ممکن است! عملاً این قطعنامه عاری از چیزی است که در مفاد آن قید شده است.

سخنگو با ذکر این نکته که این یک قطعنامه بی محتوا و غیرقابل اجرا است، اظهار داشت: آن چیزی که شورای امنیت انجام داد عملاً چیزی نیست که فلسطینیان نیاز دارند. جامعه جهانی اراده خودشان را در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد و خواستار پایان یافتن حملات شد. مردم کشورها هم در خیابان این را نشان دادند. خواسته جامعه جهانی روشن است اما این قطعنامه خواسته جامعه جهانی نیست.

کنعانی افزود: آمریکا نشان داد که همچنان خواستار ادامه جنایات و حملات است. ایران از ابتدا تلاش های خود را انجام داده است و در تمامی سازمان های بین المللی که امکان طرح موضوع داشت، ایران تلاش خود را انجام داد و آخرین آن میزبانی از کنفرانس تهران درباره فلسطین بود که یکبار دیگر جامعه جهانی در این نشست صدای بلند خودش را برای پایان دادن حملات رژیم بیان کرد.

وی ادامه داد: ضروری است که همه کشورهای دنیا تلاش خودشان را افزایش دهند و فشارها بر رژیم افزایش پیدا کند تا شاهد پایان دادن به جنایات باشیم.

واکنش ایران به اتهام آمریکا درباره حمله به کشتی باری در دریای هند

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکا در خصوص حمله پهپادی به کشتی در ساحل هند و منتسب کردن به ایران گفت: اتهام زنی آمریکا بی پایان است. بزرگترین متهم دولت آمریکاست که عملاً بخشی از جنایات جنگی و مسئول اول و آخر آغاز حملات است. اساساً آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که نسبت به دیگر طرف ها اتهاماتی را مطرح کند و ما مردود می دانیم.

کنعانی اینگونه ادعاها را با هدف فرافکنی و سرپوش گذاشتن حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی دانست و گفت: دولت آمریکا با اقدامات و حمایت خود از رژیم، تنفر عمومی ملت های دنیا را متوجه خودش کرده است. اتهام زنی به ایران مردود است.

وی افزود: در ارتباط با امنیت دریانوردی در منطقه، ایران بخشی از تامین امنیت در آبراه های بین المللی بوده و نقش مهمی در امنیت دریانوردی و تجارت بین المللی داشته و همواره مسئولانه عمل کرده است. دولت آمریکا در جایگاهی نیست که اتهاماتی را متوجه ایران کند.

انگلیس پاسخگوی اقدامات خود در گذشته و شرایط کنونی باشد و به ایران اتهام نزند

سخنگو در خصوص ادعاهای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران گفت: این گونه ادعاها بی پایه و اساس و تکراری است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم صهیونیستی این ادعاها مطرح می شود. شخص آقای کامرون چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. مقامات رژیم صهیونیستی از کامرون به عنوان بهترین دوست رژیم یاد کردند و این اتهامات چیز عجیب و دور از انتظاری نیست و چیزی را مطرح می کند که رژیم از او انتظار دارد.

کنعانی ادامه داد: انگلیس یک کشور دارای مسئولیت بین المللی است و در زمینه غزه در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی قرار گیرد. نقش رژیم انگلیس در تاسیس این هویت تروریستی در منطقه و حمایت نامحدود از این رژیم شرور و همچنین نقش انگلیس در حمایت از این رژیم یکی از مصادیق بارز حمایت انگلیس از ناامنی در منطقه است.

وی افزود: انگلیس مسئولیت دارد و باید پاسخگوی اقدامات خود در گذشته و در شرایط کنونی باشد و در جایگاهی قرار ندارد که اتهاماتی را متوجه طرف ها در منطقه کند.

ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی را به منزله اقدام علیه حاکمیت خود می دانیم

کنعانی درباره رفتار روسیه در قبال ایران و بیانیه مراکش گفت: ما در این ارتباط موضع خود را بیان کردیم و ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در ارتباط با جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می شود و از سوی ایران غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرح ادعاهایی در این بیانیه به منزله نقض اصول حقوق بین المللی مبنی بر احترام به حاکمیت سرزمینی کشورها است، اظهار داشت: ما در خصوص تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نکردیم و تعارف نداریم و ایران با صریح ترین عبارات، اعتراضات خودش را اعلام کرده و مفاد بیانیه را مردود دانسته است.

وی ادامه داد: اقدامات و عکس العمل ها و اقدامات دیپلماتیک ایران در چارچوب اهتمام جدی توام با دقت نسبت به حاکمیت ارضی ایران و در چارچوب منافع ملی ایران صورت می‌گیرد.

حکم ظالمانه درباره حمید نوری به معنی پایان تلاش های ایران برای آزادی او نیست

سخنگو درباره حکم حمید نوری و بحث امکان مبادله با زندانی سوئدی گفت: دفاع از حقوق شهروندان جزو وظایف دستگاه دیپلماسی است و سایر دستگاه ها نیز اعم از دستگاه قضایی از حداکثر تلاش ها برای آزادی شهروند ایرانی به ناحق بازداشت در سوئد دریغ نکردند.

کنعانی افزود: انتظار می رفت دولت سوئد یک اقدام مسئولانه را انجام دهد و روند اشتباه خود را جبران کند که متاسفانه چنین رویکردی را شاهد نبودیم. این حکم ظالمانه صادره به منزله پایان تلاش های ایران برای آزادی این شهروند ایرانی نیست و به تلاش ها ادامه خواهیم داد. ما به رای صادره اعتراض جدی داریم. حقوق اولیه این شهروند متاسفانه رعایت نشده و از حق داشتن پزشک و تسهیلات رفاهی محروم بوده و شاهد تناقض در گفتار و رفتار سوئد بودیم.

نقشه راهی برای بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران تدوین شده است

کنعانی درباره نتیجه جلسه دادستانی ایران و آذربایجان گفت: این گفتگو بخشی از تلاش های دو کشور برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در روند روابط دو کشور و پرونده سفارت آذربایجان در تهران است و روند تاکنون مثبت بوده و بسیاری از جوانب این پرونده طی شده است. نقشه راهی برای بازگشایی سفارت آذربایجان تدوین شده و تلاش ها به خوبی پیش رفته است. ما در سایر زمینه های روابط دو کشور هم شاهد اتفاقات خوب بودیم. در حوزه تجارت هم گفتگوهای خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش هایی از پیام رژیم صهیونیستی به لبنان و تهدید لبنان گفت: آنچه مربوط به لبنان بود مقامات لبنان اعلام کردند. رژیم صهیونیستی یا شرایط پیچیده خودش را درک نمی کند یا به دنبال اقدامات فرافکنانه برای خرید زمان است.

جنگ در غزه خطای راهبردی رژیم صهیونیستی بود

وی ادامه داد: رژیم هر روزی که به جنگ ادامه می دهد نه فقط میخ های جدیدی بر تابوت سربازان خود بلکه به تابوت رژیم صهیونیستی می کوبد. رژیم صهیونیستی در مقابل انتخاب های خوب قرار ندارد و در انتخاب راهکار جنگ مرتکب خطای راهبردی شد و در استمرار جنگ خطای راهبردی بزرگتری را مرتکب شده است.

کنعانی با بیان اینکه زمان به نفع این رژیم نیست و در جایگاهی نیست که شرط و شروط بیان کند، اظهار داشت: رژیم باید درک کند آنچه علیه لبنان در سال 2006 انجام داد مقاومت را در لبنان به قدرت تعیین کننده تبدیل کرد و همین شرایط را در غزه رقم خواهد زد و مقاومت سرافراز بیرون خواهد آمد.

ایران و مصر در مسیر خوبی برای گشودن صفحه‌ای جدید از مناسبات هستند

سخنگو درباره روابط ایران و مصر گفت: طبیعتاً در آینده خیلی از اتفاقات رخ خواهد داد. بر مبنای توافقات دو وزیر خارجه در نیویورک و نقشه راه میان دو کشور و گفتگوهای دو رئیس جمهور در ریاض، دو کشور در مسیر خوبی برای گشودن صفحه جدیدی از مناسبات سازنده قرار دارند.

اولویت ایران پایان جنایت جنگی در غزه است

کنعانی درباره مذاکرات ترکیه و قطر با حماس برای بعد از جنگ گفت: در ارتباط با مسئله فلسطین با همه طرف ها ارتباط داریم. آنچه مربوط به وضعیت کنونی فلسطین است، اولویت اول پایان دادن به جنایت جنگی علیه غزه است. پرداختن به موضوعات ثانویه انحرافی است به ویژه راهکارهایی که از سوی آمریکا مطرح می شود.

وی افزود: آنانی که عامل جنگ هستند، در خارج از منطقه از مرحله پسا جنگ حرف می زنند. اولویت اول ایران پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی است و اینکه امکان ارسال کمک ها باید فوری برقرار شود. هیچ کس جز ملت فلسطین شایسته تصمیم گیری برای خود نیست.

ابتکار عمل لغو یکطرفه روادید با وزارتخانه های خارجه و گردشگری بود

سخنگو درباره تصمیم ایران برای لغو روادید با برخی کشورها گفت: ابتکار عمل مربوط به دستگاه دیپلماسی و وزارت میراث و گردشگری است. خوشبختانه در چارچوب طرح موضوع در دولت این روند به تصویب رسید و این در چارچوب تقویت صنعت گردشگری است.

به دنبال حل مسئله ویزای شینگن به دانشجویان هستیم

کنعانی درباره محدودیت برای اعطای ویزای شینگن به دانشجویان گفت: این موضوع جزو اولویت ها و مسائل مورد اهمیت دستگاه دیپلماسی است. ما همواره به این موضوع توجه خواهیم کرد. این در قالب نشست های کنسولی با دیگر کشورها مدنظر ما است. در جریان برخی موانع و مشکلات هستیم و وزارت خارجه همیشه ورود کرده است.

وی افزود: هر کشوری که مشکلاتی را ما شاهد باشیم، از جمله ایتالیا، وزارت خارجه تحرکات لازم را انجام داده است.

به مسائل داخلی عراق ورود نمی کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات عراق گفت: موضوع داخلی عراق است و ورودی در این زمینه نداریم. ثبات و استقرار سیاسی در عراق برقرار است.

شرایط ایرانیان خارج از کشور را به طور جدی دنبال می کنیم

وی درباره شرایط ایرانیان خارج از کشور گفت: این موضوع جزو موضوعات مهم و اولویت دار دستگاه دیپلماسی است. دبیرخانه شورای عالی ایرانیان در این زمینه به طور جدی در حال ایفای نقش است.

اطلاعی از زمان نشست آینده آستانه ندارم

کنعانی در خصوص رایزنی معاون وزیر خارجه ترکیه در ایران درباره نشست آستانه گفت: اطلاع دقیقی ندارم که زمان دقیقی مشخص شده یا نه، اما این یکی از موضوعات مستمر تبادل نظر میان دو کشور ایران و ترکیه است.

درباره سد سازی در کشورهای منطقه پاسخ های مثبتی از طرف ترکیه ای دریافت کردیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره سدسازی کشورهای منطقه و برنامه های ایران گفت: موضوع منابع آبی و رودخانه های مشترک مرزی همواره در سطوح مختلف رایزنی شده است. ما پاسخ های مثبتی را در گفتگو با مقامات ترکیه در این خصوص دریافت کردیم. این موضوع زمان بر است و در جدول مذاکرات دستگاه دیپلماسی وجود دارد.

وی نسبت به سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران گفت: منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته است. آنچه در افغانستات می گذرد به طور مستقیم بر وضعیت در ایران و امنیت در مرزها اثرگذار است. ایران درموضوع افغانستان همواره تلاش کرده و خواهد کرد. نقش موثر در قالب دوجانبه و هم در چارچوب سازوکارهای منطقه ای درباره افغانستان وجود داشته است. همواره نشست های دوجانبه ادامه دارد. سفر اقای منقی به تهران هم به منظور مشازکت در نشست بین المللی تهران بود./ تسنیم

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)