آنغوزه چیست: 10 مهمترین خواص گیاه آنغوزه برای سلامتی و زیبایی


آنغوزه چیست: 10 مهمترین خواص گیاه آنغوزه برای سلامتی و زیبایی

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی است که معمولا در غذاهای هندی و خاورمیانه ای بسیار استفاده می شود. این گیاه بومی ایران و افغانستان است و طعم و عطری تند، قوی و کمی تلخ دارد. از آن به عنوان طعم دهنده در غذاهای گیاهی استفاده می شود و همچنین در ترشی ها و...

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی است که معمولا در غذاهای هندی و خاورمیانه ای بسیار استفاده می شود. این گیاه بومی ایران و افغانستان است و طعم و عطری تند، قوی و کمی تلخ دارد. از آن به عنوان طعم دهنده در غذاهای گیاهی استفاده می شود و همچنین در ترشی ها و چاشنی های مختلف استفاده می شود. خواص گیاه آنغوزه برای سلامتی و درمان و زیبایی بسیار زیاد است و در این نوشتار به برخی از این خواص اشاره میکنیم.

خواص گیاه آنغوزه یا آنقوزه

۱. درمان ترش کردن معده

کمی آنغوزه به غذاهایی که طبخ می‌کنید اضافه کنید یا آن را با یک لیوان شیر گرم ترکیب کنید و بنوشید. این هم یک درمان خانگی برای ترش کردن معده است. این یک درمان خوب برای ترش کردن معده است، به ویژه اگر مشکل معده در اثر قاعدگی دردناک ایجاد شده‌ باشد. به پشت دراز بکشید و یک کیسه‌ی آب گرم را که در پارچه پیچیده‌اید روی شکم خود بگذارید.

۲. درمان پریود نامنظم

گیاه آنقوزه ارزش دارویی بسیار زیادی دارد. این گیاه شامل ترکیبات شیمیایی است که می‌توانند اختلال هورمونی را درمان کنند. مقدار کمی از آنغوزه‌ی پودر شده بردارید و آن را در کره‌ی تصفیه‌شده تفت بدهید. سپس آن را همراه با کمی عسل به شیر بز اضافه کنید. دوز توصیه شده‌ی آنغوزه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز است.

۳. درمان درد لثه

یکی از بهترین خواص گیاه آنغوزه درمان درد لثه است. برای این منظور می توانید آنغوزه را حرارت دهید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا از درد لثه راحت شوید.

۴. درمان اسهال

اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان‌های خانگی برای درمان اسهال شوند، از مشکلاJ داروهای شیمیایی خلاصی مییابند. این درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف مواد شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند. برای این منظور می تواندی ۲ قاشق غذاخوری کشک، یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه، و کمی آنغوزه، برگ کاری و نمک را در آب مخلوط کنید و بجوشانید تا یک جوشانده به دست بیاید. از این جوشانده‌ی گرم ۲-۳ بار در روز بنوشید.

۵. از بین بردن کورک

اگر آنقوزه با ریحان مخلوط شود، یکی از داروهای خانگی عالی برای کورک حاصل خواهد شد.

مواد لازم:

– یک مشت برگ ریحان

یک قطعه‌ی کوچک زنجبیل

– کمی آنقوزه

روش انجام کار:

– برگ‌های تازه‌ی ریحان را بردارید و آن‌ها را داخل مخلوط‌کن میکس کنید و آب‌شان را بگیرید.

– سپس زنجبیل را له کنید تا یک خمیر حاصل شود.

– حالا این خمیر زنجبیل و آب ریحان را خوب با هم مخلوط کنید.

– پس از آن آنقوزه را به این مخلوط اضافه ‌کنید و خوب هم بزنید.

– ترکیب به دست آمده را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

– شما باید این روند را به طور منظم دنبال کنید تا سریعا از شر این مشکل خلاص شوید.

۶. درمان دندان درد

استفاده از انغوزه برای درمان مشکلات دندانی از جمله دندان درد و خونریزی لثه بسیار خوب است. برای استفاده از این گیاه دارویی جهت تسکین درد دندان،‌ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

– یک دوم قاشق چایخوری یا اندکی پودر انغوزه را به ۲ قاشق چایخوری آب لیمو اضافه کنید
– بعد آن را به آرامی گرم کنید
– سپس از گلوله‌های پنبه برای اعمال این محلول بر روی ناحیه‌ی مبتلا به درد استفاده کنید.
– انجام این درمان به شما کمک خواهد کرد سریعا از درد خلاص شوید.
– گزینه‌ی دیگر سرخ کردن انغوزه در کره‌ است.
– بعد آن را روی دندانی که درد می‌کند بگذارید تا بلافاصله درد تسکین پیدا کند.

۷. پیشگیری از بارداری

آنقوزه می‌تواند از بارداری پیشگیری کند. هر ماه آب آنقوزه را به همراه آب بنوشید تا از باردار شدن جلوگیری کنید. ذکر این نکته نیز ضروری است که زنان باردار و بانوانشیرده از مصرف گیاه آنغوزه باید شدیدا پرهیز کنند.

۸. درمان ورم معده

آیا از ورم معده یا گاستریت رنج می‌برید؟ ورم معده یک مشکل رایج است که می‌تواند در هر زمانی شما را آزار بدهد چه روز و چه شب. قطعا تحمل حالت تهوع، درد شکم و احساس سوزش در قفسه‌ی سینه و گلو خوشایند نیست. یکی از داروهای طب آیورودا برای درمان ورم معده، یک کوکتل تهیه‌شده از پودر زنجبیل، سنگ نمک و آنقوزه است. برای آماده کردن این کوکتل باید کمی از هر کدام را در یک فنجان آب گرم بریزید. این نوشیدنی را برای تسکین فوری ورم معده بنوشید.

۹. درمان نفخ معده

مقدار اندکی آنقوزه را در آب گرم بریزید. آن را خوب به هم بزنید و این محلول را روزی سه مرتبه بنوشید. هم‌چنین، با افزودن اندکی آب به مقداری پودر آنقوزه خمیری درست کنید و آن را مستقیما روی شکم (ناحیه‌ای که معده قرار دارد) بمالید. به علاوه، می‌توانید مقدار اندکی آنقوزه را روی یک موز کاملا رسیده بپاشید و آن را نوش جان کنید؛ این کار را روزی دو بار انجام دهید.

۱۰. درمان آروغ زدن زیاد

ترکیبی از آنقوزه و رازیانه باید در فهرست داروهای خانگی شگفت‌انگیز برای خلاص شدن فوری از شر باد گلوی گوگردی قرار بگیرد. دلیل چنین تاثیری این است که هم آنقوزه و هم رازیانه حاوی خواص ضد نفخ هستند. برای استفاده از ترکیب آنقوزه و رازیانه به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر باد گلوی گوگردی، باید مطابق با روش زیر عمل کنید:

مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری آنقوزه
– ۱ قاشق غذاخوری عسل
– ۲ قاشق غذاخوری تخم رازیانه

روش انجام کار:

– ۱ قاشق غذا خوری آنقوزه و ۱ قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق غذاخوری تخم رازیانه مخلوط کنید.
– این ترکیب را به طور روزانه مصرف کنید.
– بهتر است ترکیب را دو بار در روز مصرف کنید.

شما باید این درمان را به طور منظم تکرار کنید تا بتوانید مشکل باد گلوی گوگردی را رفع کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم