قاضی آمریکایی: فقط قانون می‌تواند ترامپ را از شرکت در انتخابات سلب صلاحیت کند


یک قاضی فدرال سابق آمریکا اظهار کرد فقط قانون و نه جو بایدن می‌تواند ترامپ را از شرکت در انتخابات سلب صلاحیت کند.

قاضی آمریکایی: فقط قانون می‌تواند ترامپ را از شرکت در انتخابات سلب صلاحیت کند

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی تصمیم دادگاه عالی کلرادو مبنی بر سلب صلاحیت از دونالد ترامپ برای شرکت در انتخابات اولیه این ایالت، مایکل لوتیگ، قاضی فدرال سابق آمریکا اظهار کرد فقط قانون و نه جو بایدن می‌تواند ترامپ را از شرکت در انتخابات سلب صلاحیت کند.

وی در جریان یک مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی گفت: به راستی فقط قانون می‌تواند ترامپ را از شرکت در انتخابات اولیه باز دارد و هیچ نیروی سیاسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

لوتیگ تصریح کرد این یک اقدام طبیعی و مورد انتظار توسط همه آمریکایی هاست که به امور سیاسی فکر کنند. اما به محض آنکه درباره آن جدی فکر کنیم، در می‌یابیم که موضوعی کاملا واضح است.

وی خاطرنشان کرد این موضوع کاملا برای مردم آمریکا واضح است که قانون ایالات متحده است که می‌تواند رئیس جمهور سابق را از حضور دوباره در کاخ سفید بازدارد اگر از او سلب صلاحیت شود. این کار در دست جو بایدن نیست. این کار به دموکرات‌ها و مخالفان دونالد ترامپ مربوط نمی‌شود.

قاضی لوتیگ ضمن تحسین حکم دادگاه کلرادو درباره ترامپ ابراز کرد دادگاه با استفاده از تعریف محدود از شورش، و تعریف منطقی از اینکه ریاست جمهوری یک پست شغلی در آمریکاست هوشمندی و زیرکی به خرج داده است.

براساس این گزارش، این دو نکته‌ای بوده که در مرکز توجه دادگاه تجدیدنظر کلرادو قرار داشته است. وکلای مدافع ترامپ این موضوع را در دادگاه مطرح کردند که متمم ۱۴ قانون اساسی در مورد روسای جمهور آمریکا صدق نمی‌کند.

این مقام آمریکایی اذعان کرد این موضوع برای دادگاه عالی امکان پذیر نیست که متمم چهاردهم قانون اساسی را متفاوت از دادگاه کلرادو تفسیر کند.

دادگاه عالی ایالت کلرادو رای داد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقشش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، نمی‌تواند در رای گیری اولیه این ایالت برای انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند.

این حکم تاریخی در دادگاه عالی کلرادو که احتمالا به تایید دادگاه عالی آمریکا نیز می‌رسد، ترامپ را تبدیل به نخستین نامزد ریاست جمهوری می‌کند که با استناد به لایحه‌ای از قانون اساسی که در آن فردی که در یک شورش شرکت داشته است، نمی‌تواند مناصب دولتی یا فدرال را در اختیار بگیرد.

دونالد ترامپ وعده داد که حتما درخواست اعتراض به این حکم را به دادگاه عالی می‌برد و دادگاه کلرادو اظهار کرد تاثیر این تصمیم را تا دستکم ۴ ژانویه ۲۰۲۴ به تاخیر می‌اندازد تا امکان تجدیدنظر وجود داشته باشد.

سخنگوی کمپین ترامپ نیز اظهار کرد دادگاه عالی کلرادو یک تصمیم کاملا ناقص و معیوب اتخاذ کرده و ما درخواست اعتراض به آن را به دادگاه عالی آمریکا می‌بریم.

مطابق این حکم- که با ۴ رأی موافق و ۳ رأی مخالف به تصویب رسید- طبق مفاد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نام دونالد ترامپ به دلیل نقشی که او در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ داشته نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است.

یک دادگاه رده‌پایین‌تر پیش از این حکم داده بود که اقدامات ترامپ در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ که هواداران او به ساختمان کنگره حمله کردند در حد شورش محسوب می‌شود، اما این دادگاه با این استدلال که بند ۳ روسای جمهور را شامل نمی‌شود از رد صلاحیت او خودداری کرده بود.

خبرگزاری رویترز نوشته حتی اگر حکم دادگاه کلرادو توسط دیوان عالی تثبیت شود باز هم اثری در نتیجه انتخابات اصلی ۲۰۲۴ نخواهد داشت، زیرا ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیازی به رأی ایالت کلرادو که به صورت سنتی پایگاه رأی دموکرات‌ها محسوب می‌شود نخواهد داشت.

از میان ۲۷۰ رأی الکترال که یک نامزد انتخاباتی باید برای پیروزی در انتخابات به دست بیاورد کلرادو صاحب ۹ رأی الکترال است. در انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن با اختلاف ۱۳ درصدی نسبت به ترامپ در این ایالت برنده شد.

با وجود این، مسئله از آن جهت برای ترامپ خطرناک است که ایالت‌های دیگری که ترامپ برای پیروزی به آرای آن‌ها نیاز دارد ممکن است ایالت کلرادو را برای کنار زدن او الگوی خود قرار دهند. قضات در ایالت‌های دیگر به دقت نتیجه پرونده‌ای که کلرادو علیه ترامپ کلید زده را رصد خواهند کرد.

رأی‌دهندگان و گروه‌های حقوق بشری تا کنون در بیش از ۱۲ ایالت تلاش کرده‌اند نام ترامپ را از برگه‌های انتخاباتی حذف کنند، اما در دست‌کم ۷ مورد این شکایت‌ها بنا به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده‌اند.

دادگاه‌های میشیگان، نیوهمپشایر و فلوریدا شکایت‌های مشابه علیه ترامپ را بنا به دلایل آیین‌نامه‌ای و صلاحیتی رد کرده‌اند و در پاره‌ای از موارد دادگاه‌ها گفته‌اند که رد صلاحیت یکجانبه نامزد‌ها در حوزه اختیارات آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

در همین رابطه اریک ترامپ فرزند دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پیش بینی کرد رای دادگاه کلرادو درباره عدم صلاحیت پدرش برای شرکت در رای گیری‌های اولیه این ایالت، باعث پیشتازی بیشتر وی در نظرسنجی‌ها می‌شود.

کریس کریستی یکی از نامزد‌های جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ در واکنش به رای دادگاه کلرادو گفت: رای دهندگان باید تصمیم بگیرند که آیا ترامپ باید از حضور دوباره در کاخ سفید منع شود و این کار دادگاه نیست.

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از طرفداران سرسخت دونالد ترامپ در واکنش به رای دادگاه کلرادو گفت: این یک حمله پارتیزانی و متعصبانه پنهان علیه رئیس جمهور سابق آمریکا بود.

پرامیلا جایاپال نماینده دموکرات ایالت واشنگتن در پستی در شبکه ایکس حمایت خود را از رای دادگاه کلرادو اعلام و اظهار کرد خوب شد، رئیس جمهور سابق آمریکا شورشی را علیه دموکراسی ما به راه انداخت و باید با عواقب آن روبرو شود.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده‌ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی‌ها هستند. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی