بدون استراحت، مغز به سرعت خالی می شود


بدون استراحت، مغز به سرعت خالی می شود

تاثیر تمرکز بر افزایش کارآیی کارکنان بر هیچ کس پوشیده نیست. همه ما روزهایی را تجربه کرده ایم که پرش فکری زیادی داریم و افکارمان پراکنده است. در این روزها راندمان و کارآیی مان پایین می آید و صرفا از عهده...

بدون استراحت، مغز به سرعت خالی می شود
تاثیر تمرکز بر افزایش کارآیی کارکنان بر هیچ کس پوشیده نیست. همه ما روزهایی را تجربه کرده ایم که پرش فکری زیادی داریم و افکارمان پراکنده است.
در این روزها راندمان و کارآیی مان پایین می آید و صرفا از عهده انجام کارهایی برمی آییم که احتیاج به فکر چندانی ندارند و خودکار انجامشان می دهیم. این موضوع برای مدیران سازمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مدیران عامل عملکرد برتر نیازمند تمرکز کامل است و حفظ تمرکز انرژی زیادی می برد.
بدون استراحت، مغز به سرعت خالی می شود. از دیدگاه علم شناختی، مدیتیشن در هر قالب و فرمی روشی برای آموزش توجه است و یک روش رایج برای افزایش کارآیی مغز «توجه آگاهانه» است که یک نوع مدیتیشن محسوب می شود.
کلافگی، عصبانیت، خستگی و اینکه به خود می آیید و می بینید سرگرم چک کردن اینستاگرام و توییتر هستید، همه از نشانه های مغزی است که انرژی اش را تمام و کمال از دست داده. افت تاب آوری و تخلیه انرژی به کاهش کارآیی شناختی منجر می شود که در طول روز به شکل اشتباهات بیشتر، فراموشی مکرر و لحظات متعدد خالی شدن ذهن، خود را نشان می دهد.
به گفته مدیری: «وقتی در جلسه به خودم می آیم و می بینم فکرم جای دیگری است، می مانم که امروز چه فرصت هایی را از دست داده ام.» واکنش منطقی که مدیران امروز به ندرت حاضر به انجام آن می شوند استراحت دادن به خود است. اغلب ما سعی می کنیم این موضوع را به نوعی دور بزنیم. اما واقعیت این است که هیچ انرژی جادویی هیچ جا منتظر ما نیست و بدون استراحت کافی، عملکرد مغز به آرامی تضعیف می شود. یکی از روش های جلوگیری از این فرسودگی ذهنی چرخه کار-استراحت-کار-استراحت است که برای کمک به حفظ تمرکز حداکثری در کار اعمال می شود و این امکان را برای افراد مهیا می کند که به کمک آن تمرکز، نهایت استفاده را از مهارت های خود ببرند.
به عنوان مثال، پژوهشگران دانشگاه شیکاگو متوجه شدند لحظاتی که افراد در بالاترین حد عملکردی خود قرار دارند، کاملا غرق کار هستند؛ چه آن کار جراحی مغز باشد چه پرتاب سه امتیازی در بازی بسکتبال. متاسفانه برخی از مدیران به داروهای افزایش عملکرد روی می آورند که با توجه به انتظارات بالایی که از آنها وجود دارد، شاید قابل درک باشد.
یک وکیل که روزانه دارویی برای اختلال کمبود توجه می خورد (اختلالی که او به آن مبتلا نیست) به پزشکش اعتراف کرده که اگر این دارو را نمی خوردم، نمی توانستم قراردادها را بخوانم. اما راه های دیگری هم وجود دارند. روش های قانونی و سالمی که به افزایش توجه و تمرکز برای برآورده کردن درخواست های بی وقفه ای که مدیران با آنها مواجه اند، کمک می کنند.
علاوه بر استراحت، مدیتیشن یکی دیگر از این راه هاست. از دیدگاه علم شناختی، مدیتیشن در هر قالب و فرمی روشی برای آموزش توجه است و یک روش رایج برای افزایش کارآیی مغز «توجه آگاهانه» است که یک نوع مدیتیشن محسوب می شود.توجه یک عضله ذهنی است و با تمرین درست، تقویت می شود. حرکت اصلی برای افزایش تمرکز این است که روی یک هدف انتخاب شده، مثل نفس هایتان، تمرکز کنید.

موقعی که ذهنتان پراکنده می شود (و بدون شک این اتفاق خواهد افتاد)، متوجه آن باشید. البته کار آسانی نیست و دستیابی به این مرحله نیازمند آگاهی است که بتوانیم افکارمان را بدون اینکه اسیرشان شویم، مشاهده کنیم.
بعد از آنکه متوجه پراکندگی افکارتان شدید، توجه خود را به نفس هایتان بازگردانید. پژوهشگران دانشگاه اموری نشان داده اند که همین تمرین ساده تمرکز را تقویت می کند.البته یک گزینه دیگر هم وجود دارد که آن را «راهکار لاتین» می خوانند.
در بارسلونا در ساعت ناهار بیشتر فروشگاه ها و شرکت ها تعطیل می شوند تا کارمندان بتوانند به خانه بروند، یک وعده ناهار خوب داشته باشند و در حالت ایده آل، زمان کوتاهی برای چرت روزانه. حتی یک استراحت کوتاه در نیمه روز هم مغز را برای باقی روز شارژ و پرانرژی می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم