اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت/ شب ستاره‌ها


اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت/ شب ستاره‌ها

رکنا: هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از 27 آذرماه در پردیس سینمایی چارسو و موزه سینما آغاز شد و روز گذشته 2 دی‌ماه در تالار وحدت با برگزاری مراسم اختتامیه به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران « سینماحقیقت » از ساعت 18 در تالار وحدت تهران برگزار شد.

ساعت 17:43

در مراسم اختتامیه برگزیدگان این دوره سینمای مستند ایران در بخش‌های مسابقه ملی، چهاردهمین جایزه شهید آوینی و بین‌الملل معرفی شدند.

ساعت 17:55

در ای ن زمان آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار شد و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند. فهرست نامزدهای هر بخش به این شرح است:

* بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه

پورزال ( احسان فرخی فرد – ماریا ماوتی )

دختر کوه نور ( جابر بادیاد )

در پناه نیزار ( حبیب علوانی )

سگ خور ( فتح الله امیری – نیما عسگری )

فرشته ها ( مهدی زمانپور کیاسری )

* بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند

مهد کودک ( حانیه یوسفیان )

آب بندان (رضا اکبریان گالشکلایی )

دوئل بوکمال ( محمدرضا ابو الحسنی )

هفت سال اینجا ( سید مصطفی سیدالحسینی )

هم نوایی عاشقانه (آذر مهرابی )

* بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند

قوی دل ( علی فراهانی صدر)

تکثیر در اسارت (مهدی ایمانی شهمیری)

پدگر (محمدرضا خوش فرمان)

خانواده خلج ( مصطفی حاجی قاسمی- مریم الهامیان)

آذرآبادگان (حامد کلجه ای )

* بهترین پژوهشگر:

هولاین در ایران ( هادی آفریده)

خانواده خلج ( مریم الهامیان – مصطفی حاج قاسمی )

تکثیر در اسارت (امیر رضا صباغیان -پرستو احمدی)

آذر آبادگان (حامد کلجه ای)

رزیدنت (امیر محمد کوچک زاده)

احمد ( فخرالدین سیدی- محمد پورفر )

* بهترین تصویربردار:

آخرین کوسه نهنگ ( رامتین بالف – رشاد بالف )

پورزال ( مهدی آزادی )

دوئل بوکمال (احمد عبدالرحیمی – محمد صدری – احمد بخشی )

پدگر (بهروز بادروج)

آب بندان ( رضا اکبریان گالشکلایی )

* بهترین صدا:

دوئل بوکمال ( مهدی محمودیان ) صدا گذار

آب بندان ( حسن مهدوی ) صداگذار و صدابردار

آخرین کوسه نهنگ (رشاد بالف) صدا گذار و صدا بردار

تکثیر در اسارت ( سید رضا حسینی نیا ) صدابردار – (محمد حسین ابراهیمی) صدا گذار

پورزال ( محمد خدام ) صدابردار – ( مهرداد جلو خانی ) صدا گذار

سگ خور (احسان افشاریان) صداگزار – (عباس ملک حسینی) صدابردار

* بهترین تدوین:

قوی دل (علی فراهانی صدر)

پورزال (حمید نجفی راد -ماریا ماوتی)

آذر آبادگان (حامد کلجه ای)

دوئل بوکمال (حسن وزیر زاده -ساسان فلاح فر -عباس وهاج)

فرشته ها (مهدی زمانپور کیاسری -جواد سالار خیلی )

* بهترین نویسنده گفتار متن:

تکثیر در اسارت ( مهدی ایمانی شهمیری)

جمال الدین ( امیر محمد کوچک زاده)

هفت سال اینجا ( علیرضا اسدی )

دوئل بوکمال ( محمدرضا ابوالحسنی )

آذر آبادگان ( حامد کلجه ای – علیرضا احمدی)

*بهترین گوینده گفتار متن :

جمال الدین ( فخرالدین صدیق )

بی قرار ( فرهاد قائمیان )

می 1968 ( ناصر طهماسب )

هزارویکشب بلدیه ( سیامک صفری)

هولاین در ایران ( مهناز افضلی)

* بهترین موسیقی:

آخرین کوسه نهنگ ( اکبر ابراهیمی )

بی قرار ( محمدرضا علیقلی )

تکیر در اسارت ( افشین عزیزی )

پورزال ( مسعود سخاوت دوست )

بحران خاموش ( بهزاد عبدی )

آب بندان ( حسن مهدوی )

احمد / سروش فاقدی( ماهور آشور)

* بهترین فیلم (تهیه‌کننده)

خانواده خلج ( مصطفی حاجی قاسمی- مریم الهامیان)

آخرین کوسه نهنگ ( رامتین بالف )

پورزال ( احسان فرخی فرد – ماریا ماوتی )

تکثیر در اسارت ( مهدی ایمانی شهمیری )

پدگر ( محمد دین دشتی)

قوی دل ( سعید الهی )

دوئل بوکمال ( مرتضی شعبانی )

ساعت 18:19

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد برگزار شد.

ساعت 18:40

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

ساعت 18:45

در این مراسم محمدمهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، احمد ضابطی جهرمی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سینمای مستند، علی دهکردی رئیس خانه سینما، مسعود نقاش زاده، سیامک صفری و... حضور داشتند.

ساعت 18:48

در ابتدای این مراسم که با یاد مردم مظلوم غزه آغاز شد، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید، بهزاد عبدی و گروهش به اجرای قطعه‌ای از موسیقی پرداختند.

ساعت 18:50

محمد حمیدی مقدم، دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت، در ابتدای این مراسم سخنان خود را این طور آغاز کرد: اینجا چراغی روشن است. عددها را دوباره مرور می‌کنیم، ارقام، نشانه‌اند. بیش از بیست هزار نفر در غزه قربانی شده‌اند، بیست هزار آرزو، بیست هزار لبخند از دست رفته است. دو هزار کیلومتر دورتر از ما، مستند، معنایی تازه به خود گرفته، وقتی از ثبت تاریخ سخن می‌گوییم، «غزه» یک سند است. نسل کشی آشکار و جنایتی هولناک، در جریان است. ما، امشب، اینجا، به بهانه سینمای مستند، گردهم آمده ایم، سینمای واقع‌گرای راست‌گو، پس «اینجا چراغی روشن است». به یاد همه قربانیان غزه. به یاد همه کودکانی که در خاک آرمیده‌اند. به یاد دستهای خالی مادران و قلب‌های شکسته پدران. به یاد «غزه».

دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال، در جشنواره شاهد رقابت نسل‌های مختلف و درخشش جوانان بودیم. امسال، بزرگان و اساتید سینمای مستند را در کنار خود داشتیم، گرمای حضورشان، این جشن را اعتبار بخشید. اما آنچه این جشن را شیرین تر و به یادماندنی می‌کند، حضور جوانان است، آنهایی که با فیلمهایشان به جشنواره آمدند، آنها که با حضورشان در اکران‌ها، به خانه جشنواره رونق دادند و جوانان پرشوری که در کارگاههای آموزشی حضور پررنگشان را ثابت کردند.

حمیدی مقدم ادامه داد: جشنواره امسال، جشنواره ی فیلم های اجتماعی انتقادی و پرسشگر بود، جشنواره ی آثاری که تاریخ را یادآوری می کردند، مستندهای محیط زیست، فیلم هایی درباره زنان، درباره خانواده‌، درباره زیبایی های ایران، کاستی ها و غم های مشترک. فیلم‌های صادق و امیدوار، فیلم‌هایی که تماشاگر را به تکاپو و تلاش دعوت می کرد و او را محصور در شرایط و قربانی نمی‌دید. فیلم‌های روشنِ صریح، فیلم‌هایی که راه حل ارائه می داد و از پاسخگویی طفره نمی‌رفت. با تدارک بخش غزه، به شکل جدی به مسئله تصویر فلسطین و غزه در رسانه‌های غربی پرداختیم و این موضوع را تحلیل کردیم.

او گفت: ما به بخشی از برنامه هایمان برای جشنواره «سینماحقیقت» دست یافتیم، فرصت این را پیدا کردیم تا گفتگو کنیم، بخت این را داشتیم که به تماشای آثاری متنوع با افکار و سلایق متفاوت بنشینیم و در نهایت، ضیافتی رنگارنگ و پرشور برپا کنیم. اما دو موضوع اصلی هنوز باقی مانده، ما در حال عبور از مسیری هستیم که طراحی کرده بودیم، هزینه‌های تولید بالا رفته و دست ما به عنوان نهاد متولی تولید در سینمای مستند خالیست، جناب آقای وزیر باید برای این موضوع کاری کرد، سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدیست. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، «سینماحقیقت» و سینمای مستند ایران می‌تواند یک «هاب» منطقه‌ای باشد، قابلیت‌ها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدفی قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنواره‌ای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیون ها و پلتفرم ها و بازارهای جهانی برایمان مهم است.

دبیر جشنواره سینماحقیقت در پایان گفت: امشب، میزبان شما هستیم، فیلمسازان و هنرمندانی که می کوشند ثبت کننده و موثر باشند، این حضور و احساس مسئولیت است که سینمای مستند ایران را زنده نگه می‌دارد، سینمایی که در پنج روز گذشته بخشی از قدرت، جذابیت‌ و شکوهش را در خانه جشنواره دیدیم، امیدوارانه به انتظار هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» می‌مانیم، و به آینده سینمای مستند ایران چشم می‌دوزیم.

ساعت 19:02

در ادامه محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم به روی صحنه آمد و گفت: در شب آغازین از زمستان ۱۴۰۲ و در اختتامیه‌ای جشنواره‌ای که مهم‌ترین جشنواره سینمایی در منطقه است، دور هم جمع شده‌ایم. سینمای مستند ما تصویر جامع و کاملی از زندگی مردم ایران با بهره گرفتن از تاریخ و نگاه به آینده نشان می‌دهد. سینمای مستند ما گذشته، امروز و آینده را در بر می‌گیرد و گوشه‌های ناخوانده تاریخ را نشانه می‌گیرد. محمدرضا شهیدی فرد با حضور روی سن توضیحاتی درباره گروه مشاوران بخش های مختلف جشنواره داد.

ساعت 19:10

هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی به عنوان هیات داوران بخش مسابقه بین الملل به روی صحنه آمدند و پلان‌هایی از مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل جشنواره پخش شد.

ساعت 19:11

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید.

رویا ربانی پس از دریافت جایزه خود گفت: از حضور گرم شما که رونق‌بخش‌جشنواره است، تشکر می‌کنم. من اولین جایزه و مهم‌ترین جایزه را از مخاطبان گرفتم. از هیات داوران بابت انتخاب فیلم تشکر می‌کنم و در آخر دوست دارم بگویم که این جایزه متعلق به همه عوامل فیلم است.

ساعت 19:14

دیپلم افتخار بخش مستند بین‌الملل به فیلم «پورزال» به به کارگردانی مشترک احسان فرخی فرد و ماریا ماوتی رسید.

ساعت 19:17

جایزه بهترین‌ مستند کوتاه بین الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» به کارگردانی رحاب نزال رسید.

رحاب نزال در فیلم ویدیوئی که ارسال کرده بود، گفت: من کارگردان فیلم «ارتشاعاتی از غزه» هستم. در ابتدا می‌خواهم تشکر خود را از دست‌اندرکاران و عوامل برگزاری جشنواره اعلام کرده و از هیات داوران تشکر کنم. این جایزه را به کودکان بی‌نوای غزه تقدیم می‌کنم.

ساعت 19:20

دیپلم افتخار مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش رسید. یشیل تاش روی سن رفت و جایزه‌اش را دریافت کرد.

سوینچ یشیل‌چای گفت: من از هیات داوران و عوامل برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم. من به همه مادران دنیا این پیام را می‌دهم که بذر نفرت را در دل کودکان خود نکارید.

ساعت 19:22

جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کاراباش رسید.

کریستف کاراباش در پیامی ویدیویی گفت: این فیلم ترکیبی از مستند داستانی و استفاده از عناصر تجربی است. دوست داشتم امشب کنار شما باشم که متاسفانه میسر نشد. واقعا برای گرفتن این جایزه خیلی خوشحال هستم. ما به رویدادهای بزرگی چون «سینماحقیقت» نیاز داریم.

ساعت 19:23

جایزه ویژه هیات داوران به مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو اهدا شد.

ساعت 19:24

جایزه ویژه هیات داوران بخش بین الملل به مستند نیمه بلند «هم‌نوایی عاشقانه» ساخته آذر مهرابی اهدا شد.

آذر مهرابی پس از دریافت جایزه خود گفت: از هیات انتخاب و داوری بسیار تشکر می‌کنم. من دیشب حدود سی ثانیه آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنون هستم که یک «فیلم» ساخته‌ای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم. اولین پلان‌های این فیلم برای سال ۹۷ و آخرین پلان‌های فیلم برای ۱۴۰۲ است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت خراب شد و من نمی‌توانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و مجبور هستم این جایزه را به صاحب خانه‌ام بدهم. سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندانی که برای کمکی ده میلیون‌ تومانی را در صف دیدم، شرمنده شدم. امیدوارم من بتوانم کار کنم.

ساعت 19:29

هانا پولاک در صحبت‌های کوتاه خود پس از اهدا جوایز بخش بین الملل گفت: امیدوارم همه مردمان دنیا در صلح زندگی کنند. فیلم مستند تصویر دقیق‌تری برای چگونگی مواجه با مشکلات جهانی ارائه می‌دهد. فیلم‌های حاضر در جشنواره به ما آگاهی بسیاری درباره خیلی از مسائل داد و از این بابت ازهمه دوستان تشکر می‌کنم.

ساعت 19:32

در ادامه جیمز لانگلی دیگر داور این بخش بیان کرد: خیلی خوشحال هستم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. در وضعیتی که تمامی مردم دنیا در رنج هستند، خوب است که به تماشای فیلم‌های مستند که ارائه دهنده راهکار هستند، بنشینیم.

او ادامه داد: این اولین باری نیست که من به ایران می‌آیم. پیشتر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهمان‌نواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکایی‌ام بگویم، به ایران سفر کنند.

ساعت 19:36

سپس مهرداد اسکویی یکی دیگر از داوران بخش بین‌الملل گفت: خیلی خوشحال هستم که در کنار بزرگ‌ترین مستندسازان جهان توانستم به تماشای فیلم‌های مستند بنشینم. تاریخ در این نقطه جغرافیا به تماشای فیلم مستندسازان و ترسیم دغدغه‌ها و جنگ‌ها و‌ مصیبت‌ها برای ارائه راه‌حلی نیاز دارد. این فیلم‌ها می‌توانند پیام‌رسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد. خوشحال هستم که بخشی از این جشنواره بودم.

او گفت: در این دوره فیلم‌سازهای زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلم‌های مستند ساختند که واقعا شگفتی‌آفرین بود.

ساعت 19:39

در ادامه این مراسم هیات داوران در بخش مستند بلند بین‌الملل معرفی شدند و رضا میرکریمی و میلیوشا آیتوگانووا روی صحنه آمدند و سلیمان سیسه عضو دیگر این گروه که حضور نداشت، ویدئویی برای این مراسم ارسال کرد.

سلیمان سیسه در ویدئوی ارسالی خود گفت: من سینماگر اهل مالی هستم و دوست دارم بگویم که ایران کشور بزرگی است و حضور در قامت داور در چنین جشنواره‌ای برای من افتخاری به‌غایت بزرگ است. از این موقعیت استفاده کرده و برای مردم ایران درود می‌فرستم.

ساعت 19:40

دیپلم افتخار مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا اهدا شد.

ساعت 19:42

جایزه ویژه هیات داوران مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی رسید.

ساعت 19:45

جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «نخ طلایی» اثر نیشتا جین اهدا شد.

ساعت 19:51

در ادامه این مراسم محمد حمیدی مقدم با حضور روی صحنه گفت: جشنواره فیلم «کازان» جشنواره‌ای مهم است که برای اولین بار از واژه اسلام استفاده کرده است و هر ساله به سینمای ایران توجهی ویژه دارد و اغلب جایزه می‌گیرند. این جشنواره با هدف همگرایی دینی در کازان برگزار می‌شود. ما در جشنواره سینماحقیقت باتوجه به روابط بسیار خوب تاتارستان و ایران و رد و بدل فرهنگی و علاقه و عشق آن‌ها به حوزه فرهنگی ایران حس کردیم این روابط نیازمند گسترش است. ما برای سپاس و قدردانی این جایزه را برای اهدا به میلیوشا آیتوگانووا انتخاب کردیم.

ساعت 19:53

همچنین رضا میرکریمی در صحبت کوتاه خود درباره این جشنواره گفت: بلندنظری همراه با مدارای این جشنواره باعث می‌شود گردهمایی خوبی از همه استعداد‌های کشورهای اسلامی را در آن ببینید.

ساعت 19:55

آیتوگانووا نیز بیان کرد: قبل از هر چیزی از محمد خزاعی تشکر می‌کنم. باعث خوشبختی من بود که در کازان در خدمت شما بودیم. هرسال کیفیت فیلم‌های ایرانی بیش از قبل می‌شود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده می‌تواند پیام‌آور اهداف مشترک بسیاری باشد.

ساعت 20:01

در بخش دیگری از این مراسم اختتامیه، آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر به صحنه آمد و با اشاره به اتفاقات غزه بیان کرد: قبل از هر چیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر می‌کنم که شرایط ایران آمدن من را فراهم کردند. لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.

ساعت 20:05

سپس شهیدالعلم به روی صحنه آمد و گفت: من خیلی خوشحال هستم که این‌جا هستم اما در همین لحظه مردم در فلسطین در حال کشته شدن هستند. این هفتاد و پنجمین روز این بحران است. دلیل این اتفاق تنها زیرپا گذاشتن قانون‌های بین‌المللی یک کشور نیست، بلکه از سکوت کشورهای دیگر نیز ناشی می‌شود. من نمایشگاهی در آلمان داشتم که به دلیل حمایتم از مردم فلسطین ابطال شد و فکر می‌کنم حمایت من از فلسطین مساله‌ای نه مربوط به دین که مربوط به وجدان است. من نه تنها در کنار فلسطینیان می‌ایستم که می‌گویم قهرمان‌ها آرزو دارند مثل فلسطینی‌ها باشند.

ساعت 20:08

سپس تصاویری از بخش «سرباز وطن» که برای یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ایجاد شده، نمایش داده شد.

دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینب سلیمانی دختر شهید حاج قاسم سلیمانی و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای اهدای جایزه این بخش به روی صحنه آمدند.

جایزه بخش سرباز وطن به مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری اهدا شد.

ساعت 20:14

با حضور محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از وائل الدحدوح خبرنگار الجزیره حاضر در فلسطین تقدیر شد. این لوح تقدیر به عاید نباء اهدا شد تا به دست وی برساند.

ساعت 20:18

عاید نباء پس از دریافت لوح تقدیر وائل الدحدوح گفت: جشنواره سینماحقیقت به قولش که نشان دادن حقیقت است، عمل کرده است. آن‌چه که من دیدم این بود که غزه بخش مهمی از جشنواره بود. اینجا مستند یک کنش مقاومتی است و ما با وائل‌الدحدوح تماس گرفتیم و او می‌داند ما امروز درباره‌اش صحبت کرده‌ایم.

او ادامه داد: فلسطینی‌ها در مقابل سوال آزادی یا مرگ قرار گرفته‌اند. امیدوارم همه شما مردم غزه را در یاد نگه دارید و به احترام مردم غزه از جای برخیزید.

ساعت 20:22

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: خدای متعال را شاکر هستم که در آغاز فصل زمستان، به بهار حوزه فرهنگ و هنر ورود کرده و فصل جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور را گرامی می‌داریم. آغاز جشنواره‌ها همراه با هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد.

او ادامه داد: جشنواره امسال به لحاظ کمی و کیفی، طبق گزارش‌های خوبی که سازمان سینمایی و آقای محمد حمیدی مقدم عنوان کرده‌اند، به نظر می‌رسد که راه رشد خود را طی کرده است. این‌جا دوستانی که موفق به کسب جایزه شدند نیز گلایه‌های درستی را مطرح کردند. در فضای مدیریتی سینمایی کشور باید به راه‌حل های روشنی برای حمایت‌های دقیق و نقطه‌ای از فعالان این حوزه برسیم.

اسماعیلی بیان کرد: در سال جاری برای فیلم کوتاه، با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت. در حوزه حمایت از تولیدات شهرستان‌ها عدد حمایت قابل توجه است. شاید یک سوم کارها از شهرستان‌ها به دبیرخانه می‌رسد و شاید ما از ۷۰ فیلم مستند حمایت کردیم و این حوزه همچون سایر حوزه‌ها کار ساخت پرهزینه‌ای دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تا همین دو سال پیش با بودجه‌ای کم می‌شد از فیلمی حمایت کرد اما امروز کار حمایت گران‌تر و به تبع آن سخت‌تر شده است. برای مثال ما شبکه نمایش خانگی را داریم. هدف ما حمایت جدی از این حوزه است. بخش عمده‌ای از حمایت‌های ما خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نیازمند توسعه است. ما آمادگی این حمایت را داریم و دوستان من در سازمان سینمایی باید طرح‌هایشان را ارائه دهند. این نکته را همین‌جا عرض می‌کنم که اگر امسال از ۷۰ اثر مستند حمایت شده است، ما این آمادگی را داریم که سال بعد با دو برابر بودجه، تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم.

ساعت 20:31

در ادامه این مراسم، بهزاد عبدی به همراه نوازندگان ارکستر دوباره روی صحنه آمده و قطعه‌ای اجرا کردند.

ساعت 20:46

دکتر مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به روی صحنه آمد و جایزه ویژه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مستند «بحران خاموش» ساخته محمدحسین حقیقی اهدا شد.

محمدحسین حقیقی پس از دریافت جایزه خود گفت: من دوست دارم این جایزه را به من زمانی بدهند که فیلم را رئیس جمهور و هیات دولت دیده باشند. با احترام تا آن زمان جایزه را به ایشان برمی‌گردانم.

دکتر مصطفی زمانیان نیز گفت: در دنیای امروز لزوما مسائل مهم دیده نمی‌شوند، مسائلی که دیده می‌شوند مهم می‌شوند. برای همین سینماحقیقت می‌تواند پلی باشد از دنیای هنر بر دنیای سیاست. بنابراین باید از مستندسازی که با ابهام‌زدایی از لابه‌لای مسائل کم اهمیت مهم‌ترین مسائل را پیدا کرده و به عنوان روایتی جذاب تصویر می‌کند، تقدیر کرد. امیدوارم این اولین جایزه سیاستی سینماحقیقت ظرفیتی در آینده برای مستندسازان سیاستی فراهم آورد.

ساعت 20:52

سپس نوبت به بنیاد پانزده خرداد رسید که حمید رضا ولیان زادگان و یاسر اشراقی به روی صحنه آمدند و جایزه ویژه بنیاد پانزده‌ خرداد به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی اهدا شد.

باغشنی پس از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم که فیلم من بتواند کمی از مشکل جمعیتی کشور را حل کند. ما مستندسازان کمر همت به خدمت به انقلاب و نظام بسته‌ایم. امیدوارم بقیه مستندسازان نیز درباره این موضوع مهم شروع به ساخت اثر کنند.

یاسر اشراقی گفت: بنیاد پانزده خرداد امیدوار است در آینده ایرانی جوان و قوی داشته باشد. به عنوان اولین جشنواره، از جشنواره فیلم کوتاه تهران از سه فیلم تقدیر کردیم و حالا نوبت به جشنواره سینماحقیقت رسید. در کنار همه بخش‌هایی که به دنبال اعتلای ایران عزیز هستند از دکتر سیمین رودی برای مستندی که به نجات جنین‌های سقط جنین کمک می‌کند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

سیمین رودی نیز در سخنان کوتاه خود گفت: در ایران هفتاد و پنج‌ هزار جنین عزیز ما سقط شدند که امیدوارم جلوی این اتفاق گرفته شود و بیشتر به چنین مسائلی پرداخته شود.

ساعت 21:00

مصطفی دالایی، مهدی نقویان و محمد حمیدی مقدم با پخش تیزری ساخته علیرضا دهقان برای اعطای جایزه «شهید آوینی» به روی صحنه آمدند.

ساعت 21:06

جایزه و تندیس برنزی شهید آوینی به مستند «بی‌قرار» ساخته محمدعلی فارسی اهدا شد.

جایزه و تندیس نقره‌ای شهید آوینی نیز به مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی اهدا شد.

مصطفی رزاق کریمی پس از دریافت جایزه خود گفت: چندسالی ساخت مستند «احمد» طول کشید. من اعتقاد دارم موضوع تحقیق در سینمای مستند از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقیق درباره دوران معاصر انقلاب مهم است تا بدون تحریف و دروغ بتوانیم درباره آن کار کنیم.

همچنین جایزه و تندیس طلایی شهید آوینی به مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

ساعت 21:09

در بخش بعدی مراسم اختتامیه نوبت به اعطای جوایز بخش ملی رسید.

ساعت 21:11

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش ملی به فیلم «پورزال» به کارگردانی احسان فرخی‌فرد و ماریا ماوتی رسید.

ساعت 21:12

جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند نیمه بلند در بخش ملی به فیلم‌ «هفت سال اینجا» به کارگردانی سیدمصطفی سیدالحسینی رسید.

ساعت 21:14

جایزه بهترین پژوهش بخش مسابقه ملی به حامد کلجه‌ای برای مستند «آذر آبادگان» رسید.

ساعت 21:14

جایزه بهترین پژوهش بخش مسابقه ملی به حامد کلجه‌ای برای مستند «آذر آبادگان» رسید.

حامد کلجه‌ای پس از دریافت جایزه خود گفت: در ابتدا از هیات انتخاب تشکر می‌کنم. مستند قبلی من که پنج سال برای آن کار کرده بودم، حتی به جشنواره راه پیدا نکرد. این اتفاق انتخاب آثار و هیات مشاوران در جشنواره روند بهتری پیدا کرده است. از هیات داوران تشکر می‌کنم و درضمن تشکر ویژه‌ای دارم از همسرم که در این وضعیت معیشتی با من همراهی می‌کند. وضعیت معیشتی مستندسازان بسیار سخت است. جشنواره هفدهم می‌توانست برای من نقطه پایان مستندسازی باشد. فیلم «آذر آبادگان» فیلمی تاریخی درباره پاسداشت تمامیت ارضی ایران است. این جایزه را به همه کسانی که به ایران فکر می‌کنند و مرزبانان هستند، تقدیم می‌کنم.

ساعت 21:19

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمدرضا ابوالحسنی برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

ساعت 21:22

جایزه بهترین گوینده گفتار متن به مرحوم ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۸» رسید.

ساعت 21:24

جایزه بهترین صداگذاری به حسن مهدوی برای مستند «آب بندان» رسید.

ساعت 21:25

جایزه بهترین موسیقی متن به اکبر ابراهیمی برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» رسید.

ساعت 21:27

جایزه بهترین تدوین به حسن وزیرزاده، ساسان فلاح‌فر و عباس وهاج برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

ساعت 21:29

جایزه بهترین تصویربرداری به‌صورت مشترک به رامتین بالف و رشاد بالف برای مستندها «آخرین کوسه نهنگ» و مهدی آزادی برای مستند «پورزال» رسید.

ساعت 21:33

جایزه ویژه هیات داوران به علی فراهانی صدر برای مستند «قوی‌دل» اهدا شد.

ساعت 21:35

هیات داوران با توجه به تمرکز ویژه جشنواره امسال به موضوع بحران آب و مساله جمعیت فیلم‌های «آب بندان» در موضوع بحران آب، «بحران خاموش» در موضوع جمعیت و «در پناه نیزار» در موضوع محیط زیست را شایسته توجه دانست.

ساعت 21:44

جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند بلند به «خانواده خلج» به کارگردانی مصطفی حاجی‌قاسمی و مریم الهامیان رسید.

ساعت 21:45

جایزه بهترین فیلم مستند به مهدی ایمانی شهمیری برای مستند «تکثیر در اسارت» رسید.

ساعت 21:54

جایزه ویژه دبیر جشنواره به مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک ‌زاده و مستند «پدگر» به کارگردانی محمدرضا خوش فرمان و همچنین جایزه ویژه دبیر به شخصیت فیلم «قوی‌دل» به احمد قوی‌دل اهدا شد.

احمد قوی دل گفت: از دبیر جشنواره و هیات داوران سپاس‌گزار هستم. همه موفقیت‌های ما بر دوش رسانه بود و من از اهالی رسانه ممنونم که آن‌ها هستند که خطر می‌کنند و صدای ما را به گوش می‌رسانند.

ساعت 21:55

همچنین جایزه استعداد نو به مستند «برار انیسه» به کارگردانی سید صادق کاظمی اهدا شد.

ساعت 21:57

در بخش دیگری از این مراسم، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: من دوست دارم گلایه‌های سینماگران را بشنوم و برای آن‌ها راهکار پیدا کنم. من با شما همدردی می‌کنم. دوست داشتم در شرایط بهتری سکان‌دار این مسئولیت می‌شدم. ای کاش بحث‌های اقتصادی امروز به جای این مسائل جایش را به سوژه‌های ناب‌تری می‌داد. من در بدترین شرایط اقتصادی یا شرایط سیاسی سکان‌دار شدم اما من از خانواده خود سینمای ایران و رنج‌کشیده هستم و درد شما را می‌فهمم.

او ادامه داد: من برای بهبود این شرایط تلاش خواهم کرد. جلسات مکرری هم برای بهبود وضعیت داشتم و علیرغم حرف‌های بعضی از عزیزان من فکر می‌کنم افق‌های آینده روشن است. دغدغه من تنها سینمای مستند نیست و تمامی اهالی خانواده سینما را در بر می‌گیرد. سال بعد، سال بهتری خواهد بود و سال ۱۴۰۳ سالی بهتر در زمینه اقتصاد سینما، معیشت و تولید خواهد بود.

ساعت 22:00

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره از جشنواره به سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی‌دل» اهدا شد.

ساعت 22:06

هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با اهدا جوایز خود به کار خود پایان داد.


اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت/ شب ستاره‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!