کاهش وزن با روزه‌داری فعالیت مغز را تغییر می‌دهد


کاهش وزن با روزه‌داری فعالیت مغز را تغییر می‌دهد

ایتنا - یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد رژیم غذایی متداولی که به روزه‌داری معروف است باعث تغییرات دائم هم در مغز و هم در باکتری‌های روده می‌شود.


این روش کاهش وزن، که «محدودیت انرژی متناوب» یا روزه‌داری متناوب (IER) نام دارد، آمیزه‌ای از روزهای غذا خوردن عادی و روز‌های نخوردن یا روزه‌‌داری است.

محققان دریافتند که این رژیم غذایی بر تعامل بین فعالیت مغز و میکروبیوم روده یا مجموعه باکتری‌های مفید موجود در روده اثر می‌گذارد.

نتیجه پژوهشی که در نشریه میکروب‌شناسی «فرونتیرز» (مرزهای میکروبیولوژی سلولی و عفونی) منتشر شد، نشان می‌دهد درک این تعاملات روشن‌کننده عوامل موثر در رژیم غذایی موفق و حفظ وزن سالم است.

پروفسور کیانگ زنگ از پکن در این‌باره می‌گوید: «‌ترکیب میکروبیوم روده تا حد زیادی تحت تاثیر انتخاب‌های غذایی است. تغییر عادت‌های غذایی سبب تغییر ترکیب میکروبیوم فرد می‌شود. پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که روزه‌داری متناوب باعث تغییر در تنوع و ترکیب میکروبیوم روده می‌شود.»

زنگ و دیگر همکارانش در این گروه پژوهشی میکروبیوم روده و خون و فعالیت مغزی ۲۵ بزرگ‌سال چینی با میانگین سنی ۲۷ سال را بررسی کردند. همه این شرکت‌کنندگان چاق بودند، با شاخص توده بدنی بین ۲۸ تا ۴۵.

به گزارش نیوزویک، اگر شاخص توده بدنی فردی بیشتر از ۳۰ باشد در گروه چاق‌ها قرار می‌گیرد.

چاقی عامل خطر در چند بیماری از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی است. بیش از یک میلیارد نفر در جهان چاق‌اند و بسیاری می‌کوشند با رژیم‌های غذایی مختلف، از جمله روزه‌داری متناوب، وزنشان را کم کنند.

در این پژوهش، هر شرکت‌کننده دو مرحله رژیم غذایی را امتحان کرد: مرحله روزه‌داری با کنترل زیاد و مرحله روزه‌داری با کنترل کم.

کاهش وزن با روزه‌داری فعالیت مغز را تغییر می‌دهد


در مرحله کنترل زیاد، متخصصان تغذیه ۳۲ روز وعده‌هایی غذایی به شرکت‌کنندگان دادند که در آن میزان کالری دریافتی‌ به‌تدریج کاهش می‌یافت، تا جایی که به یک‌چهارم میزان انرژی اولیه می‌رسید.

در ۳۰ روز بعدی از مرحله اول، شرکت‌کنندگان روزه‌داری با کنترل کم را دنبال کردند. بدین ترتیب که فهرست غذایی آن‌ها حاوی ۵۰۰ کالری دریافتی در روز برای زنان و ۶۰۰ کالری دریافتی برای مردان بود.

پس از این دوره روز‌ه‌داری مشخص شد که افراد نزدیک به ۸ کیلو وزن از دست داده بودند- یعنی معادل ۷.۸ درصد وزن متوسط بدنشان را.

نویسندگان این پژوهش همچنین متوجه تغییر میکروبیوم روده این افراد شدند، به‌طوری که میزان برخی گونه‌های باکتری‌ بسیار افزایش یافته بود و برخی دیگر نیز کم شده بود.

محققان همچنین گزارش دادند که پس از روزه‌داری، میزان فعالیت مناطق خاصی از مغز که با تنظیم اشتها و اعتیاد مرتبط است کاهش یافت. به باور آن‌ها، این تغییر ناشی از تغییرات در میکروبیوم است.

شیائونینگ وانگ، یکی از نویسندگان مقاله، می‌گوید: «تصور می‌شود میکروبیوم روده به روشی پیچیده و در دو جهت با مغز ارتباط برقرار می‌کند.»

به گفته او، میکروبیوم انتقال‌دهنده‌های عصبی و سموم عصبی تولید می‌کند که از طریق اعصاب و گردش خون به مغز می‌رسند و در عوض، مغز نیز عادت‌های خوردن را تنظیم می‌‌کند. مواد مغذی موجود در رژیم غذایی نیز ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد.

این بدان معناست که پس از کاهش وزن، تغییرات در مغز و تغییرات میکروبیوم بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

با این حال، محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقا چه عامل یا پدیده‌ای باعث این تغییرات می‌شود یا چرا مغز و میکروبیوم چنین درجه‌ای از تعامل با یکدیگر دارند.

بدین ترتیب، محققان همچنان در جست‌وجوی سازوکاری دقیق‌اند که ارتباط میکروبیوم روده و مغز در افراد چاق و همچنین کاهش وزن را به‌درستی توضیح و نشان دهد.

آن‌ها همچنین به دنبال پاسخ این پرسش‌‌اند: برای کاهش وزن دلخواه و حفظ وزن سالم، کدام میکروبیوم‌های روده و مناطق مغز حیاتی‌اند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری