مهارت نه گفتن را به فرزندانتان آموزش دهید


مهارت نه گفتن را به فرزندانتان آموزش دهید

کودک شما از همان سنین اولیه زندگی تا نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که نیاز به داشتن اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن دارد؛ بنابراین چه بهتر که از همان آغاز کودکی، این مهارت مهم و حیاتی را به او آموزش دهید.

اگر نمی‌خواهید کودک شیرین بله قربان گویمان به خاطر همین ویژگی اش در آینده آسیب ببیند، مهارت نه گفتن را به او بیاموزید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قطعا زمانی که از کودک خود می‌خواهید اتاقش را مرتب کند و او با نه پاسخ شما را می‌دهد؛ ناراحت می‎‌شوید. با این‌حال مطمئن باشید که مهارت نه گفتن در کودکان یک مهارت ارزشمند است که باید تا حد امکان به دنبال تقویت آن باشید.

کودک شما از همان سنین اولیه زندگی تا نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که نیاز به داشتن اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن دارد؛ بنابراین چه بهتر که از همان آغاز کودکی، این مهارت مهم و حیاتی را به او آموزش دهید.

اگر نمی‌خواهید کودک شیرین بله قربان گوی شما به خاطر همین ویژگی اش در آینده آسیب ببیند، مهارت نه گفتن را به او بیاموزید.

زهرا قریب روانشناس درباره چگونگی آموزش دادن نه گفتن به کودکان گفت: اگر دوست دارید مواظب فرزندتان باشید هنر این نیست که دائم در جواب خواسته‌های او نه بگویید بلکه درست این است که مخالفت‌تان را برای موارد بزرگ و مهم نگه دارید زمانی که واقعا فرزندتان در خطر است یا انجام کاری واقعا غلط است.

او در ادامه بیان کرد: لازم نیست نه حتما کلمه بدی باشد برعکس می‌تواند واژه بسیار خوبی باشد نکته مهم این است که گفتن نه را برای مواقع مهم بگذارید وقتی واژه‌ای مدام به کار رود اثرش را از دست می‌دهد. همچنین وقتی از نه استفاده می‌کنید روی حرفتان بمانید.

شخصیت‌های متفاوت کودکان

قریب گفت: آدم گیرا و خوش برخورد، از نظر ما به کودکی گفته می‌شود که هرگز دست از خندیدن بر نمی‌دارد و باعث خنده و انرژی مثبت در دیگران می‌شود. شخصیت گیرا و جذابی دارد و همه جذب برخورد او می‌شوند.

او همچنین درباره کودکان خجالتی اینگونه بیان کرد:کودکان در مقاطع زمانی مختلف دچار خجالت می‌شوند، اما ما به کودکی خجالتی بودن را نسبت می‌دهیم که همیشه دوست دارد با افراد محدودی که اصولا پدر مادر و خواهر و برادرانش هستند در ارتباط باشد این کودکان همیشه دوست دارند در آغوش یا کنار والدین خود باشند.

قریب تصریح کرد: کودکان حساس و زودرنج، کودکانی هستند که همیشه از دیگران تاثیر می‌گیرند و با کوچک‌ترین صدای از جا می‌پرند و تعجب می‌کنند. این کودکان از ته دل دوست دارند ثابت و بی تغییر باشند.

یک روانشناس درباره کودک کنجکاو گفت: صفت اخلاقی این کودکان در نام آن‌ها مشخص است این کودک همیشه با کنجکاوی و تعجب محیط اطراف را نظاره می‌کند و بقیه چیز‌ها را از دست می‌دهد این کودکان به کمی سرگرمی اسباب بازی یا حواس پرتی‌های دیگر در جمع نیاز دارند.

او بیان کرد: کودکان خونسرد در هر موقعیت شرایط و پیشامدی خونسرد و بی تفاوت هستند اگر با خود تصور می‌کنید. خدایا شکر من چه فرزند آرامی دارم باید بدانید یک کودک خونسرد و بی تفاوت دارید.

قریب تصریح کرد:کودک پرهیجان و پرشور، این نوع کودکانی هستند که همیشه سرشار از احساسات تمرکز و توجه هستند شاید گاهی نگهداری و مراقبت از این کودکان دشوار باشد، اما هنگامی که بزرگ شدند ذهن خلاق و پیچیده‌ای خواهند داشت و می‌توانند به راحتی برای هر مشکلی راه حل مناسب بیابند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی