نتایج یک نظرسنجی از مردم عربستان درباره اسرائیل


نتایج یک نظرسنجی از مردم عربستان درباره اسرائیل

نتایج نظرسنجی موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک از مردم عربستان نشان می‌دهد که بیشتر سعودی‌ها بر این باور هستند که رژیم صهیونیستی آنقدر ضعیف است که می‌توان را شکست داد.

نتایج نظرسنجی یک اندیشکده مستقر در واشنگتن نشان می‌دهد که ۹۶ درصد سعودی‌ها معتقدند که کشورهای عربی باید همه روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

طبق این نظرسنجی، ۴۰ درصد از سعودی ها نگرش مثبتی نسبت به حماس دارند و این درحالی است که میزان این نگرش مثبت قبل از شروع جنگ غزه تنها ۱۰ درصد بود. تنها ۱۶ درصد از سعودی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند حماس باید از خواست خود برای نابودی اسرائیل دست بکشد.

این نظرسنجی توسط انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک- یک سازمان تحقیقاتی عموماً حامی اسرائیل- از ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر (۲۳ آبان تا ۱۵ آذر) با شرکت بیش از هزار نفر از شهروندان عربستان سعودی انجام شده است.

نتایج یک نظرسنجی از مردم عربستان درباره اسرائیل

در ماه‌های قبل از شروع جنگ غزه با وجود تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی، تحلیلگران سیاسی بر این باور بودند که سعودی‌ها کمتر به موضوع فلسطین اهمیت می‌دهند.

تحلیل‌های سیاسی موجود بیانگر آن است که با وجود تغییرات فضای کنونی عربستان در دوران محمدبن سلمان هنوز حمایت صریح از آرمان مردم فلسطین و ضدیت با اسرائیل در تمام قشرهای سنی عربستان وجود دارد.

بن‌سلمان اواخر تابستان طی یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که هر روز به توافق با آمریکا بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود.

نظرسنجی موسسه واشنگتن نشان داد که ۹۵ درصد سعودی‌ها باور ندارند که حماس در حملات خود غیرنظامیان را کشته باشد. در این نظرسنجی، ۸۷ درصد از سعودی‌ها گفتند جنگ نشان داده است که اسرائیل آنقدر ضعیف و از درون پاره‌پاره است که روزی می‌توان این رژیم را شکست داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو