قیمت واقعی مرغ اعلام شد


قیمت واقعی مرغ اعلام شد

رییس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور، رشد تقاضا را یکی از علل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار دانست و از افزایش تولید این محصول طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: گوشت مرغ در بازار باید بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد و نرخ ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومانی گران فروشی است.

«حسین فاطمی» در خصوص افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در بازار افزود: میزان تولید گوشت مرغ نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، البته با افزایش قیمت گوشت قرمز ، بخشی از مصرف به سمت گوشت مرغ سوق داده شده است.

وی اظهار داشت: در پی افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، شاهد افزایش مجدد قیمت این محصول هستیم، زیرا طبق گزارش‌های موجود، ماهانه طبق روال بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود؛ بنابراین کاهشی در تولید نداریم، اما هر گونه افزایش تقاضایی می‌تواند بازار این محصول را تحت‌تاثیر قرار دهد.

قیمت واقعی مرغ اعلام شد

ماهانه بیش از ۲۵۰ تن گوشت مرغ نیاز داریم

رییس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور گفت: در گذشته به دلیل روال عادی مصرف گوشت، مصرف ماهانه گوشت مرغ حدود ۲۰۰ تن بود، اما اکنون شواهد نشان می‌دهد ماهانه بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تن نیاز است تا بازار این محصول تنظیم شود.

فاطمی تصریح کرد: آنچه طی روزهای اخیر رخ داده قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که باعث شده نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان شده است، در حالی که قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی بین ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان است و باید این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

عرضه قطعه‌بندی یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار است

وی بیان کرد: اکنون بخشی از افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار ناشی از عملکرد کشتارگاه‌ها و دلالان است، زیرا بخشی از گوشت مرغ که باید به طور کامل با نرخ ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود، به شکل قطعه‌بندی توسط دلالان، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی با نرخ‌های بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد، یعنی دو تا سه برابر قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و در عین حال سود کلانی را برای این گروه در پی دارد.

رییس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور با بیان اینکه ذائقه ایرانی‌ها مصرف مرغ درشت است، گفت: طی ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی از لحاظ تعداد، افزایش یافته یعنی ماهانه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌شود، اما از لحاظ وزنی کاهش یافته است؛ به طور مثال در گذشته با محاسبه وزن ۲.۵ تا ۳ کیلوگرمی گوشت مرغ، با ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه بازار تامین می‌شد اما امروزه وزن گوشت مرغ در بازار بین ۱.۸ تا ۲.۵ کیلوگرم است؛ بنابراین بازار این محصول از لحاظ وزنی با اندکی کاهش روبرو است.

توزیع نهاده‌های دامی در ۱۰ روز گذشته سرعت گرفت

فاطمی کاهش وزنی مرغ را ناشی از کمبود نهاده‌های طیور دانست و افزود: این امر باعث شده تولیدکنندگان به دنبال مرغ درشت نباشند، زیرا نهاده‌ای ندارند که بخواهند مرغ را بیشتر در سالن‌های پرورش نگهداری کنند. تولیدکنندگان همچنان با مشکل وقفه در تامین نهاده‌های طیور روبرو هستند، البته طی ۱۰ روز اخیر اندکی توزیع نهاده سرعت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ماهانه نزدیک به ۲۶۰ تن گوشت مرغ از لحاظ وزنی نیاز داریم تا بازار این محصول تنظیم شود اظهار داشت: با نزدیک شدن به پایان سال، طبق روال هر ساله کمبود نهاده‌های طیور قوت می‌یابد زیرا در بازار پایان سال تجار به دلیل افزایش قیمت سال آینده، از عرضه نهاده‌ها خودداری می‌کنند؛ بنابراین این نگرانی برای بخش تولید وجود دارد که نهاده مورد نیازشان چگونه باید تامین شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید