انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک


جالب است بدانید که سالانه حدود ۸۵ درصد اشیا آنتیک از طریق مرز ترکیه با بلغارستان به خارج از کشور منتقل می‌شوند. همچنان مبالغ قابل توجهی از منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس می‌شود و واردات عتیقه‌جات امسال از لحاظ وزنی ۵۳۰ درصد و از لحاظ ارزش...

جالب است بدانید که سالانه حدود ۸۵ درصد اشیا آنتیک از طریق مرز ترکیه با بلغارستان به خارج از کشور منتقل می‌شوند. همچنان مبالغ قابل توجهی از منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس می‌شود و واردات عتیقه‌جات امسال از لحاظ وزنی ۵۳۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۰۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

درصورتی‌که به اجناس کهن با قدمت بالا علاقه دارید یا علاقه‌مند به جمع‌آوری اشیا عتیقه مختلف هستید، حتماً برای تکمیل کلکسیون خودتان هم که شده این عتیقه‌ها را تهیه کنید.

چرا کالاهای آنتیک این‌قدر پرطرف‌دار هستند؟

دلتان نمی‌خواهد دیوارکوب‌هایی با نقاشی‌های قدیمی را به دیوار منزلتان بزنید؟ یا گلیم و فرش‌های کوچک و باارزشی که از زمان‌های کهن باقی‌مانده‌اند را به‌عنوان تابلو استفاده کنید؟ مطمئناً تنها با تصورکردن آن‌ها، جواب سؤالی که شده است را دریافت کرده‌اید.

معمولاً ما ایرانی‌ها به به وجود وسایل قدیمی؛ اما باارزش در خانه‌مان علاقه بسیاری داریم. از این رو به دنبال اطلاعاتی درباره انواع وسایل قدیمی و فراتر از آن هستند. هنگامی که در این حوزه غرق شوید، نمی‌توانید خود را نجات دهید؛ زیرا دریای تنوع این وسایل تمامی ندارد.

به همین دلیل علاقه شما برای دانستن هر چه بیشتر در مورد آن‌ها بالا و بالاتر می‌رود؛ اما یک مختصر توضیحی باید داد که ارزش و قدمت دوعاملی هستند که این وسایل را پرطرف‌دار کرده‌اند. ترکیب‌کردن آن‌ها با وسایل مدرن، شیوه متفاوت استفاده از این اجناس می‌توانند در عین حفظ ارزش، کارایی چندین ساله آن‌ها را به همراه داشته باشند.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

آیا راز ساخت اجناس آنتیک را می‌دانید؟

واضح است که از همان ابتدای زمان‌های قدیم، وسایل کلاسیک و عتیقه به نحوی ایجاد شدند که ساخته دست یک صنعت بودند. همچنین گروه عتیقه‌جات را لوازمی تشکیل می‌دهند که جزو یافته‌های طبیعی باستانی هستند و قاعدتاً از زیر خاک پیدا می‌شوند.

این را هم در نظر داشته باشید که الزاماً وسایل قدیمی ماهیت جدایی ندارند. مثلاً وسیله‌ای مانند شمعدان‌ها تنها در دسته عتیقه قرار نمی‌گیرند. تنها نحوه ساخته‌شدن آن‌هاست که این وسایل را در هر گروهی جای می‌دهند و باعث تفاوتشان شده است.

لوازم آنتیک از چه جنسی هستند؟

جنس این لوازم کلاسیک واقعاً از چیست؟ همان‌طور که خصلت قدیمی بودن در این لوازم بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین انتظار دارید این حس از طریق جنس آن‌ها بتواند خود را به شما نشان دهد. بیشتر این اجناس از جنس برنج، روی، چوب، آلومینیوم و… هستند.

جنس هر کدام از این وسایل باتوجه‌به زمانی که در آن ساخته شده و رایج بوده‌اند، مرتبط می‌شود. برای مثال به بیشتر گلدان‌هایی که به‌عنوان عتیقه فروخته می‌شوند، نگاه کنید. اکثر آن‌ها از شیشه‌های رنگی، سفال، نقره، طلا، مس و برنز ساخته شده‌اند.

نقش و نگارهایی با الگوهای کلاسیک و شکیل روی این لوازم نیز به‌وضوح قدمت آن‌ها را حیرت‌انگیزتر می‌کنند. حتی اگر طرح آن‌ها ساده باشند، باز هم ویژگی کهن بودن را به دلیل جنسی که دارند از خود نشان می‌دهند.

چرا اجناس آنتیک بخریم؟

اگر به‌تازگی علاقه شدیدی به جمع‌ آوری وسایل آنتیک پیدا کرده‌‌اید؛ اما بااین‌وجود آشنایی کاملی با کاربرد عتیقه‌جات ندارید، ممکن است مانند دیگر افراد با شنیدن نام آنتیک، تصویر لوازم منازل قدیمی روبروی چشمتان ظاهر شوند.

انواع عتیقه‌ها علاوه بر زیبایی ارزش وسیله‌های داخل خانه را بالا می‌برند. بااین‌حال اگر طرف‌دار پروپاقرص خرید این وسایل هستید، بهتر است هیجان اولیه ناشی از دیدن تصاویر آن‌ها را در ابتدا کمی کنترل کنید؛ یعنی قبل از هر چیزی باید کاربردی که از آن اشیا در نظرتان است را برای خود مشخص کنید.

این مشخصه روی کیفیت، قدمت، کارایی و همچنین هزینه‌ای که باید بپردازید، تأثیر دارد. سپس به جنبه‌های دیگر بپردازید. پس از تعیین آن‌ها همان گونه که می‌دانید جنبه قیمت موضوع بسیار مهمی برای خرید ظروف آنتیک است.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

معرفی اجناس دکوری عتیقه؛ نوستالژی و خاطره انگیز

طرف‌داران لوازم عتیقه خوب می‌دانند که یک‌خانه برای زیباتر شدن به چه اکسسوری‌های ارزشمند و زیبایی نیاز دارد. اگر به جمع‌آوری عتیقه‌جات علاقه‌مند باشید، حتماً مایل هستید که دیزاین منازل خود را با استفاده از همین وسایل باارزش قدیمی و ظریف شکل دهید.

اکنون شما را با چند قلم از محبوب‌ترین لوازمی همچون وسایل آنتیک آشپزخانه، لوازم عتیقه پذیرایی و… آشنا می‌کنیم.

کتاب‌ها؛ دیرینه‌ای ماندگار

برخی از کتاب‌های قدیمی که نوشته شاعر و نویسنده‌های قرن‌های گذشته هستند و سالیان دراز از نوشته شدن آن‌ها می‌گذرد در ردیف اشیای آنتیک قرار دارند. این کتاب‌ها که معمولاً دست‌نویس هستند؛ شامل کتاب‌های قرآن، کتاب‌های شعر، کتاب‌های مذهبی و سفرنامه می‌شوند.

چراغ‌ها؛ فانوسی قدیمی

علاقه‌مندان به عتیقه‌جات قدردانی ویژه‌ای از انواع نورپردازی‌های کلاسیک مانند لامپ‌های لاله، شمعدان، پریموس، گردسوز، چراغ‌های پیه و آشپزی دارند. در حال حاضر، معاملات با قیمت بالا را می‌توان برای نسخه‌های متمایز، غیرمعمول و از نظر بصری جذاب این ابزارها انجام داد.

آینه؛ جلوه‌ای شکیل

آینه‌ها یکی از زیباترین لوازم آنتیک محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در سالن نشیمن، پذیرایی یا حتی راهروهای منازل نصب کرد.

خلاصه اینکه آینه‌های قدیمی با ظاهر تراش‌خورده و جذابشان می‌توانند جلوه بسیار خاصی به دیوارهای منازل بدهند و بیشتر از اینکه آینه باشند، لوازم قدیمی بسیار ظریف و باشکوهی هستند که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کنند.

اتو؛ حساس و ارزشمند

مورد بعدی از اشیا کلاسیک شامل اتوهای سنتی مبتنی بر زغال‌چوب و مدل‌های الکتریکی قدیمی است. اگر یکی از این اتوهای آنتیک را در اختیار دارید، می‌توانید آن را به کلکسیونرهای مشتاق لوازم قدیمی بفروشید یا آن را برای اهداف زیبایی‌شناسی روی میز سوغاتی به نمایش بگذارید.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

بطری‌های مخصوص عطر؛ هر چه ماندگارتر ارزشمندتر

در طول زمان، کیفیت عطرهای قدیمی ممکن است بهتر شود. بااین‌حال، بطری‌های عطر خاص ممکن است ارزش بیشتری پیدا کنند.

جمع‌آوری ظروف عطر یک سرگرمی موردعلاقه در بین علاقه‌مندان است. این افراد مایل‌اند مقدار قابل‌توجهی پول برای به‌دست‌آوردن شیشه‌های عطر قدیمی و غیرمعمول برای مجموعه شخصی خود خرج کنند.

پروژکتور؛ شگفت‌انگیزترین نوستالژیک

یکی دیگر از انواع وسایل گران‌بهای اکسسوری و آنتیک، پروژکتورها هستند که وجود آن‌ها روی یکی از میزهای منازل اعجوبه می‌کند.

پروژکتورهای قدیمی با شکل و شمایلی که دارند، می‌توانند نوستالژیک‌ترین انتخاب برای تزیین دکوراسیون منزل شما باشند. پروژکتورهای کلاسیک این روزها بسیار محدود شده‌اند و تقریباً در عتیقه‌فروشی‌ها می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

چمدان و صندوق‌های قدیمی؛ جعبه‌ای خاطره‌انگیز

از دیگر وسایل گران‌بهای اکسسوری و عتیقه که این روزها دوباره محبوبیت خود را به دست آورده و به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو در اغلب منازل دیده می‌شود، صندوقچه‌های قدیمی هستند.

صندوقچه‌ها که درگذشته محل قراردادن وسایل بودند، این روزها همانند دیگر لوازم قدیمی و دکوری در گوشه‌ای از پذیرایی منازل قرار گرفته و به‌عنوان یک عتیقه خودنمایی می‌کنند. علاقه‌مندان به عتیقه‌جات علاقه عمیقی به جمع‌آوری چمدان‌های قدیمی نشان می‌دهند.

صندوقچه‌ها، جعبه‌های جواهرات، صندوق‌های چوبی و فلزی و چمدان‌های رنگی قدیمی می‌توانند ارزش قابل‌توجهی داشته باشند به شرطی که بیش از حد کهنه یا آسیب‌ندیده باشند.

دوربین عکاسی؛ نادر و درعین‌حال زیبا

گوشی‌های هوشمند امکان خرید دوربین را کاهش داده‌اند. بااین‌حال دوربین‌های سنتی دستی یا سه‌پایه‌ای باارزش، ارزش بازار خود را حتی پس از یک دوره طولانی حفظ می‌کنند. به طور معمول دوربین‌های کلاسیک تولید شده توسط شرکت‌های مشهور، قیمت و ارزش بالایی دارند.

فرش قدیمی؛ ناجی منازل

فرش‌های کلاسیک را می‌توان از آن دسته لوازم تزیینی اکسسوری شناخت که عضو جدانشدنی از دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌روند. فرش‌ها در هر کجای دنیا جزو اثراتی ارزشمند و هنرمندانه شناخته شده‌اند. علاوه بر کف‌پوش منازل، فرش‌های قدیمی را می‌توان روی دیوار و حتی روکش میزها هم نصب کرد.

استفاده از فرش‌های قدیمی در طراحی‌های جدید امروزی هیچ‌گونه ممنوعیتی ندارند. امروزه در اکثر طراحی‌هایی که به سبک مدرن انجام می‌گیرد از فرش‌های آنتیک استفاده می‌کنند.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

ظروف برنجی؛ تجملاتی‌ترین ظروف

ظروف برنجی که تنوع بالایی در طرح‌ و رنگ‌ها دارد، هم برای پذیرایی از مهمانان و هم به‌عنوان دکور استفاده می‌شوند. قیمت بالای این ظروف، آن‌ها را در زمره لوکس‌ترین ظروف آنتیک قرار داده است.

ظروف پذیرایی میناکاری؛ منحصربه‌فرد و زیبا

ظروف پذیرایی میناکاری گزینه ایده‌آل و شیکی برای دکوراسیون‌های سنتی به شمار می‌روند. رنگارنگ بودن این ظروف، طرح‌ها و نقاشی‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌شود، جلوه فوق‌العاده زیبایی به محیط منزل شما می‌بخشند.

ماشین تایپ آنتیک؛ خودرویی جمع‌وجور

از زمانی که کامپیوترها، چاپگرها و انبوهی از کیبوردها روی کار آمده‌اند ماشین‌های تحریر قدیمی از رونق افتاده و سالیان سال است کسی برای نوشتن از آن‌ها استفاده نمی‌کند. ارزش مواد این خودروها با بالارفتن تاریخ تولیدشان افزایش پیدا کرده است.

اگر ماشین‌تحریر قدیمی دارید؛ پس برای آن ارزش قائل شوید، چرا که این دستگاه الان یک وسیله قدیمی و ارزشمند محسوب می‌شود.

ظروف پذیرایی مسی؛ اشیایی همه‌کاره

ظروف مسی یکی از قدیمی‌ترین اجناس آنتیک برای پخت‌وپز و پذیرایی محسوب می‌شوند. این ظروف‌ را می‌توان برای تزیین خانه، پخت‌وپز، پذیرایی، ظروف میوه‌خوری، شیرینی‌خوری و… استفاده کرد.

کیف‌های قدیمی؛ پرطرف‌دارترین‌ها

یکی از عجیب‌ترین کلکسیون‌های جهان، کیف‌های دستی با طراحی قدیمی هستند که جایگاه قابل‌توجهی در میان علاقه‌مندان به کلکسیون دارند. در صنعت مد تکرار طرح‌های قدیمی چه برای لباس و چه لوازم جانبی بسیار متداول است؛ بنابراین استفاده دوباره از کیف‌های قدیمی غیر مد تلقی نمی‌شود.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

گرامافون؛ آرام‌بخش‌ترین شیء کلاسیک

گرامافون‌ها یکی دیگر از بهترین وسایل گران‌بهای اکسسوری و عتیقه بسیار ظریف و متفاوت از میان انواع اکسسوری‌های تزیینی آنتیک هستند. این وسیله که درگذشته کاربرد پخش صدای ضبط شده را داشته، این روزها به یک ابزار دکوری مجلل تبدیل شده‌ که افراد زیادی به آن روی آورده‌اند.

گرامافون‌ها برای کسانی که با آن‌ خاطره داشته و همچنین برای افرادی که ظاهر لوکس و منحصربه‌فرد آن را برای دکور منزل خود می‌پسندند یک انتخاب ایده‌آل محسوب می‌شود.

ابزارآلات سنتی؛ از شگفت‌انگیزترین‌ها

افراد زیادی هستند که اشتیاق فراوانی به جمع‌کردن ابزارهای کلکسیونی نظیر چکش، انبردست، چاقو، دوک، قیچی، تجهیزات بافندگی و… دارند. ابزارهای کلاسیک که اغلب از نظر کیفیت نسبت به نمونه‌های جدیدتر برتری دارند به‌عنوان ابزارهای گران‌قیمت شناخته شده‌اند.

سکه و اسکناس؛ ارز قدیمی

اسکناس‌هایی که سالم یا دارای شماره‌سریال به ترتیب متوالی هستند، ارزش بسیار قابل‌توجهی دارند. برخی از مجموعه‌داران ارز و اسکناس تخمین می‌زنند که ارزش یک اسکناس ۱۰ ریالی از سری اولیه دوره های گذشته ممکن است به طور بالقوه از ۴۰۰ هزار تومان نیز بالاتر برود و آن را به واقعیتی جالب و شگفت‌انگیز تبدیل کند.

مجسمه‌ کلاسیک؛ باشکوه‌‌ترین عتیقه

مجسمه‌های آنتیک جزو پرطرف‌دارترین لوازم دکوری عتیقه منزل به شمار می‌روند. این مجسمه‌ها در منازل افرادی که به دنبال ایجاد یک فضای تجملاتی هستند، زیاد دیده می‌شوند.

مجسمه‌های عتیقه را می‌توانید در انواع سایزها باقیمت‌های مختلف داخل بوفه، روی کنسول، کنار شومینه و سایر مکان‌های دیگر قرار دهید.

سماورها؛ خاطره‌انگیزترین کلکسیون‌ها

سماورهای برنجی و زغالی قدیمی، احساسات نوستالژیک و خاطرات زمان کودکی را برای اغلب افراد تداعی می‌کنند؛ زیرا نمادی از آرامش و فضای گرم‌خانه مادربزرگ است. این لوازم قدیمی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و غیرمعمول خود، قیمت بسیار بالایی دارند.

رادیو و ضبط‌صوت‌های قدیمی؛ اشیایی بی‌همتا

از دیگر کلکسیون‌های معروف دنیا بسته به نوع و دوره زمانی تولیدشان، می‌توان به رادیو و ضبط‌صوت‌های قدیمی اشاره کرد که می‌توانند ارزش پولی بالایی داشته باشند. این اشیا جزو پرطرف‌دارترین انواع کلکسیون‌ها در میان افراد شناخته شده‌اند.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

اکسسوری چوبی؛ آلبومی خانوادگی

وسایل چوبی آنتیک همچون صندلی، کمد، ویترین تزیینی، قاب‌آینه، کنسول، کشو، پنجره و… ارزش زیادی برای اغلب افراد دارند. این لوازم، زیبایی خارق‌العاده‌ای را به دکوراسیون‌های فضاهای داخلی می‌دهند و بسیار موردتوجه افراد هم قرار می‌گیرند.

ظروف و قاشق‌چنگال؛ خاص و نمونه

قاشق‌چنگال‌ها در دوران مربوط به خود، ارزش زیادی داشتند و عمدتاً در مراسم‌های بسیار مهم از آن‌ها استفاده می‌کردند. در حال حاضر این ظروف قدیمی و کلکسیونی به دلیل کمیاب‌بودن بسیار پرطرف‌دار بوده و قیمت خیلی بالایی هم دارند.

شیشه‌ها؛ حساس و لطیف

از دیگر لوازم قدیمی و باارزش مرتبط با شیشه‌ها، گلدان‌ها و ظرف‌های غذاخوری هستند. این اقلام به دلیل شکننده بودن نگهداری آن‌ها سخت بوده و کمیاب هم هستند به همین دلیل از ارزش بالایی برخوردار بوده و در ردیف اشیای عتیقه قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند برخی از ظروف ممکن است با دست قالب‌گیری شده و دارای طرح و نقش‌های بی‌نظیری هم باشند.

ساعت‌های کلکسیونی؛ زمان‌سنجی دقیق

ساعت‌های کلاسیکی مانند ساعت‌مچی، جیبی، ساعت‌دیواری و رومیزی ارزش احساسی و پولی فوق‌العاده زیادی دارند. قیمت بعضی از این ساعت‌ها ممکن است به ارقام گزافی برسد که کلکسیونرها بسیار مشتاق به خریدن آن‌ها هستند.

تابلوهای قدیمی و نقاشی؛ نگاره‌ای زیبا

تابلوهای قدیمی چه به‌صورت ذاتی و چه به‌عنوان بیان خلاق برای کلکسیونرها بسیار ارزشمند هستند. ارزش این لوازم باگذشت زمان به طور چشمگیری افزایش یافت. برخی از هنرمندان نقاشی‌هایی را طراحی کردند که به‌عنوان آثار هنری استثنایی شناخته شدند و ارزش بالقوه آن‌ها به میلیاردها تومان رسید.

فلزات؛ اجناسی پرطرف‌دار

دررابطه‌با فلزات می‌توان به انواع ظروف فلزی مانند طلا، نقره و مسی اشاره کرد که معمولاً بیشترین ارزش آن‌ها برای ظروف نقره است. لازم به ذکر است گاهی ظروف آهنی نیز طبق طرح‌های آن‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند؛ زیرا کلکسیونرها اغلب به دنبال آثاری با طراحی زیبا و سپس با قدمت بالا هستند که به فضا زیبایی بخشد.

اگرچه برخی از جواهر و زیورآلات سنتی ممکن است با سنگ‌ها یا فلزات باارزش ساخته نشده باشند؛ بنابراین قدمتشان به‌تنهایی آن‌ها را ارزشمند می‌کند. امروزه افراد بسیاری همچون کلکسیونرهای جواهرات آنتیک حاضر هستند مبالغ هنگفتی را در ازای خرید گردنبند، دستبند، النگو، گوشواره‌های قدیمی فلزی بپردازند.

همچنین اهمیت مواد به‌کاررفته در جواهرات عتیقه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا ارزش آن را بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

چطور اصل بودن وسایل آنتیک را تشخیص دهیم؟

هنگام خریدوفروش لوازم قدیمی، متوجه می‌شوید که برخی از آنان متعلق به خارج از مرزهای کشور هستند. به همین علت احتمالاً برایتان سؤال شود که این وسایل از چه طریقی راه خود را به اینجا باز کرده‌اند. علاوه‌برآن راه تشخیص اصل یا جعلی بودن کالای عتیقه چیست؟

خوشبختانه، جنس لوازم قدیمی جایگاه خاصی در بازارهای فروش امروزی پیدا کرده‌ است. به همین دلیل تعداد مشتریان بخصوصی که به خود اختصاص داده‌اند و هر روزه روبه‌افزایش است. اغلب افراد در طول چندین تجربه و پرسش از افراد متخصص دیگر در این زمینه می‌توانند این توانایی را در شناسایی درست به دست بیاورند.

باید در نظر داشته باشید که بازار عتیقه‌جات مانند بازارهای معمولی نیست و شما باید قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. این وسایل کمیاب اکثرشان توسط مسافران و تبعه‌های دیگر وارد کشورهای مختلف می‌شوند. از همین رو عامل قیمت عتیقه نباید شما را در این معامله گول بزند.

افرادی که قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند بیشتر به دنبال آن هستند که بدانند ارزش هنری این وسایل عتیقه و میزان قدمت آن‌ها چقدر است و از این طریق می‌توانند ارزش معقولی این اجناس را تعیین کنند. می‌توانید نکات زیر را به‌عنوان راهنمای خرید عتیقه‌جات یا لوازم قدیمی در نظر داشته باشید.

نکته اول: رنگ اجناس

به رنگ آلیاژ آنتیک باید دقت کنید. یکی از موضوعات مهمی که امکان دارد نشان بر تقلبی بودن اجناس قدیمی باشد، ناهماهنگی در رنگ آن‌ها است. بااین‌حال گذر زمان را نیز نباید فراموش کنید. بالاخره که این اجناس از روزهای دوری به دست شما رسیده است؛ پس باید به رنگ وسیله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نکته دوم: ویژگی‌های تاریخ

در معاملات عتیقه‌جات می‌بایست اندکی مهارت تاریخی داشته باشید. این آگاهی می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای تشخیص تفاوت عتیقه تقلبی و اصلی باشد. در این صورت می‌توانید تفاوت‌هایی که در الگوها، اشکال یا خطوطی که روی بشقاب، سکه و… وجود دارند را با دوران تاریخی که ادعا می‌شود، مقایسه کنید.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

نکته سوم: پاتین وسایل آنتیک

یکی دیگر از مسائلی که در راهنمای خرید اجناس عتیقه به شما کمک می‌کند آن است که پاتین موجود در آن‌ها را ارزیابی کنید. به‌عنوان یک دوستدار عتیقه و لوازم قدیمی حتماً این گزینه را برای تعیین اشیا اصل را در نظر داشته باشید؛ البته این مورد بیشتر در اشیایی که از جنس فلز هستند هم کاربرد دارد.

به‌مرورزمان لایه‌ای از مواد روی وسایل قدیمی بخصوص آن‌هایی که از فلزات مختلف مانند سکه هستند، ایجاد می‌شوند و شما فکر می‌کنید که اصل هستند و اغلب با دیدن این آثار کهنگی در اصل بودن آن‌ها هیچ شک و شبهه‌ای هم ندارید.

بااین‌حال ممکن است این تنها یک حیله برای گول‌زدن شما درباره تفاوت عتیقه برای قدمت آن‌ها باشد. درصورتی‌که این وسایل اصل باشند، با مواد اسیدی قوی مانند اسید و سرکه ممکن است از بین بروند. یعنی وقتی با یک دستمال معمولی روی هر اشیا عتیقه جعلی بکشید، تمام مواد از روی آن‌ها پاک می‌شود.

نکته چهارم: سبک ساخت

روی این گزینه نمی‌توانید زیاد سرمایه‌گذاری کنید. به این دلیل که باید سررشته‌ای از نحوه ساخت این وسایل در زمان مربوط به خودش را داشته باشید. اگر تنها یک خریدار ساده هستید، ممکن است این مورد از تفاوت عتیقه اصل یا تقلبی بتواند به ضرر شما باشد.

مواردی همچون متدهای ریخته‌گری، نحوه ایجاد ضرب روی اشیا و همچنین کیفیت موادی که برای ساخت به کار گرفته می‌شود، همگی برای هر زمانی متفاوت هستند. به همین خاطر با اطلاعاتی درباره دوران باستانی جنس عتیقه موردنظر خود می‌توانید درباره آن‌ها اظهارنظر داشته باشید.

نکته پنجم؛ شناسنامه‌دار بودن

اشیا عتیقه شناسنامه‌دار، حاوی مستنداتی هستند که تاریخ و اصالت یک عتیقه را ثابت می‌کند. این مستندات در واقع دربردارنده اطلاعاتی دررابطه‌با زمان ساخت، شخص سازنده، اولین خریدار و محل ساخت هستند و می‌توانند ارزش مالی و معنوی اشیای عتیقه را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهند.

شناسنامه یک کالا می‌تواند خریدار را نسبت به خرید یک عتیقه آگاه و خاطرجمع سازد یا از خریدوفروش کالاهایی که به‌عنوان عتیقه توسط سودجویان معامله می‌شود جلوگیری به عمل آورد. متأسفانه امروزه معامله اشیایی که ارزشی ندارند و جازدن آن‌ها به‌عنوان عتیقه توسط افراد سودجو بسیار افزایش‌یافته است.

مزیت دیگر شناسنامه‌دار بودن کالای عتیقه، جلوگیری از خارج‌کردن آن‌ها از کشور و حفظ حقوق دارندگان این آثار ارزشمند است. همچنین گاهی اشخاصی علاقه‌مند و نگهدارنده این آثار ارزشمند از دنیا می‌روند و وارثان آن‌ها که از ارزش واقعی این کالاها آگاهی ندارند، به‌راحتی آن‌ها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.

اگر اجناس موردنظر شناسنامه‌دار باشند قطعاً از چنین موضوعی جلوگیری می‌شود صادرکردن شناسنامه برای وسایل عتیقه در زمان کوتاه توسط متخصصان این حوزه انجام می‌گیرد که در آن مشخصات و سن عتیقه را بررسی و قید می‌کنند.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

در هنگام خرید آنتیک به این نکات توجه کنید

سه عامل مهم طول عمر، کیفیت و ارزش مادی در ایجاد لوازم قدیمی نقش دارند. هنگام انتخاب و خرید هر وسیله‌ای، این عوامل در ابتدا در ذهنتان شکل می‌گیرند. آیا قدمت یک اشیا قدیمی بیشتر برایتان اهمیت دارد یا کیفیت و عملکردی که از آن می‌خواهید؟

منظور آن نیست که اگر وسیله‌ عتیقه‌ای دارای قدمت بالاتری باشد به‌طورقطع ویژگی زیبا بودن از آن گرفته شده است. به همین دلیل است که هر یک از اجناس کلاسیک در جایگاه خود به‌گونه‌ای جذابیت گذشته را به رخ می‌کشانند. درعین‌حال ممکن است اجناس عتیقه از نظر ارزش مادی در سطح بالاتری از آن‌ها قرار داشته باشند.

به‌هرحال نمی‌توانید ارزش و زیبایی هر چیز قدیمی را انکار کنید. این موضوع اغلب درمورد اقلامی حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند که طبیعتاً برای استفاده خریداری می‌شوند. برای مثال بیشتر شما از کمدها، صندلی و ساعت‌های عتیقه نه‌تنها برای زیبایی خانه؛ بلکه برای استفاده انتخاب می‌کنید.

استحکام و کیفیت در لوازم آنتیک یا عتیقه بیشتر اهمیت دارد. بااین‌حال غالب‌بودن هر کدام از این ۳ ویژگی بسته به نظرات، سلایق و از همه مهم‌تر کاربرد وسیله برای شما بسیار اهمیت دارد. درنتیجه بهتر است قبل از اقدام به نهایی کردن خرید خود به کلکسیون قبلی یا قصد ایجاد چیزی به‌دقت فکر کنید.

چگونه عتیقه جات خرید و فروش کنیم؟

آنتیک چیست و چگونه می‌توان این اشیا را خریدوفروش کرد؟ خرید یا اینکه اجناس گران‌قیمت را از کجا بفروشیم می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده ارزشمند برای ما باشد. عتیقه‌ها به دلایل مختلفی از جمله سن، نادر بودن، ظاهر، وضعیت، کاربرد، طعم فعلی و همچنین ارتباط شخصی یا احساسی می‌توانند باارزش باشند.

به یاد داشته باشید که این اشیا باید تحت‌نظر سازمان میراث و فرهنگی باشد. محض یادآوری که در بخش بالا هم گفتیم هر یک از عتیقه‌جات دارای شناسه جداگانه‌ای هستند. اگر تمایل به خرید این اجناس دارید، باید به شناسنامه آن‌ها توجه کنید و برای فروششان حتماً یک شناسنامه زیر نظر سازمان میراث و فرهنگی درست کنید.

آنتیک فروشی می‌تواند دردسرهای بخصوص خود را به همراه داشته باشد. شما به‌عنوان یک مبتدی برای رسیدن به پاسخ سؤال عتیقه را کجا بفروشیم، باید یک سری نکات را رعایت کنید که توسط یک عتیقه جعلی گمراه نشوید. خریدوفروش این گونه وسایل باارزش و عتیقه‌جات باید دارای حکم شرعی باشد.

حتماً قبل از خرید و فروش آنتیک نکات طلایی زیر را فراموش نکنید و به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید:

  • به‌موقع و سریعاً وسایل را خریداری کنید.
  • از جعلی بودن و شناسه‌دار کردن عتیقه مطمئن باشید.
  • درباره مبلغ پیشنهاد شده گفتگو کنید.
  • به قانون‌گذاری و مفاد سازمان میراث و فرهنگی توجه کنید.

راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه آنتیک؛ ایده‌ای نو

راه‌اندازی یک فروشگاه عتیقه‌فروشی و ورود به بازار آنتیک می‌تواند یک تجارت عالی باشد. برای این کار ملاحظاتی وجود دارد که باید آن‌ها را در اولویت قرار دهید تا بتوانید تجارت خود را سر پا نگه دارید. کلکسیون‌ها همچنان یکی از روش‌های مؤثر برای سرمایه‌گذاری هستند.

بااین‌حال، صنعت عتیقه‌جات در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است. مهم‌تر از همه برخی از کسب‌وکارهای این حوزه که به فروش محصولات قدیمی مشغول بودند، مجبور شدند تا خود را با فروش آنلاین روی پلتفرم‌های دیجیتال وفق دهند.

در این زمینه، یکی از اصلی‌ترین نقاط شروع برای موفقیت در راه‌اندازی یک فروشگاه عتیقه‌فروشی، حرفه دیجیتال است. حتی اگر تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار فیزیکی دارید، داشتن فروشگاه آنلاین و ارتباط و تعامل با مشتریان امری ضروری است.

انواع آنتیک را بشناسیم + 5 نکته در خرید و فروش آنتیک

پارکینگ پروانه؛ مطمئن‌ترین سایت خرید اجناس آنتیک

اگر دربه‌در دنبال یک مرکز معتبر برای خریدوفروش اجناس قدیمی خود هستید، لازم نیست نگرانی به دل خود را دهید. بهتر است سری به اجناس آنتیک و عتیقه‌ در سایت پارکینگ پروانه بزنید. در این سایت می‌توانید در مزایده‌های مختلف شرکت کرده و انواع عتیقه‌ها را پیدا کنید.

پارکینگ پروانه سابقه طولانی و درخشانی در عتیقه‌جات دارد و روزانه محصولات متفاوتی را در این سایت آنتیک می‌توانید پیدا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز