‌نفس کشیدن باعث تشدید گرمایش جهانی می‌شود!


‌نفس کشیدن باعث تشدید گرمایش جهانی می‌شود!

ایتنا - یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها ممکن است با نفس کشیدن گرمایش جهانی را شدیدتر کنند.


بر اساس پژوهشی که گزارش آن هفته گذشته در مجله پلوس (PLOS) بریتانیا منتشر شد، بازدم انسان حاوی مقدار کمی متان (CH4) و اکسید نیتروژن (N2O) است که هر دو در گرم‌ شدن هوای کره زمین دخالت دارند.

در این گزارش آمده است که متان و اکسید نیتروژن، که در بازدم انسان وجود دارند، حدود ۰.۱ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای بریتانیا را تشکیل می‌دهند. این گازها علاوه بر دی‌اکسید کربنی‌اند که انسان در بازدم تولید می‌کند.

این پژوهش را نیکلاس کوان، در مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا، انجام داده است که در آن، ۱۰۴ فرد بزرگ‌سال شرکت کردند. طبق یافته‌های این پژوهش، در بازدم این افراد اکسید نیتروژن منتشر می‌شد که حدود ۳۱ درصد آن گاز متان بود.

به گزارش نیویورک‌ پست، در گزارش این پژوهش، با اشاره به باد گلو و باد شکم، آمده است: «افرادی که بازدم‌ آن‌ها حاوی گاز متان نبود احتمالا گاز یونی آزاد می‌کردند.»

این گروه پژوهشی نوشت: «در این پژوهش، فقط انتشار گازها از طریق بازدم را گزارش می‌کنیم و بیرون دادن باد شکم این مقدار را افزایش چشمگیری می‌دهد، اگرچه در هیچ مقاله‌ای به انتشار این گازها از سوی مردم بریتانیا پرداخته نشده است.»

آن‌ها افزودند: «‌با فرض اینکه دام‌ها و حیوانات وحشی نیز گاز اکسید نیتروژن در بازدم‌ تولید می‌کنند، هنوز ممکن است منبع کوچک اما قابل توجهی از انتشار گاز اکسید نیتروژن در بریتانیا باشد که در نظر گرفته نشده است.» به گفته آن‌ها، این میزان می‌تواند یک درصد انتشار گاز در مقیاس کشور باشد.

طبق این تحقیق و بررسی غلظت گاز در نمونه‌های مورد مطالعه، دانشمندان تخمین می‌زنند در بریتانیا، تنفس انسان باعث افزایش ۰.۰۵ درصد انتشار گاز متان و ۰.۱ درصد انتشار اکسید نیتروژن باشد.

البته، این پژوهش به ارتباط بین گازهای موجود در بازدم انسان و رژیم غذایی نمی‌پردازد.

طبق گفته محققان، میزان افزایش غلظت متان و اکسید نیتروژن ناشی از بازدم در گیاه‌خواران و گوشت‌خواران مشابه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس