اختلال در کشتیرانی دریای سرخ و چالش تامین کالا‌


اختلال در کشتیرانی دریای سرخ و چالش تامین کالا‌

‌با اختلال در عرضه کالا در دریای سرخ، موجی از بی‌نظمی در زنجیره تامین کالا در جهان به وجود آمده است.

اختلال در کشتیرانی دریای سرخ و چالش تامین کالا‌

به گزارش راهبرد معاصر، «تا زمانی که غذا و دارو به غزه نرسد، هیچی کشتی اسرائیلی یا کشتی که مقصدش سرزمین‌های اشغالی‌ است از حملات یمنی‌ها در امان نیست»؛ این را ارتش یمن بارها اعلام کرده است.

یمنی‌ها از 19 نوامبر حملات خود به کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی را در حمایت از مردم غزه آغاز کرده‌اند.

این حملات در مسیر تجاری که اروپا و شمال آمریکا را از طریق کانال سوئز به آسیا متصل می‌کند، اختلال ایجاد کرده است.

هزینه‌های کشتیرانی کانتینری سر به فلک گذاشته و در برخی موارد بیش از 3 برابر شده است زیرا شرکت‌ها به دنبال ارسال کالاها از مسیری دیگر هستند که اغلب از طریق اقیانوس و طولانی‌تر است.

به نوشته رویترز، موجی از بی‌نظمی در زنجیره تامین کالا در جهان به وجود آمده که صادرکنندگان را مجبور کرده تا برای رساندن اسباب‌بازی، پوشاک، چای و قطعات خودرو به خرده‌فروشان به دنبال مسیرهای هوایی، زمینی و اقیانوسی جایگزین (دریای سرخ) باشند.

به گزارش اس‌اندپی گلوبال، اگر اختلال‌ها برای مدت طولانی ادامه یابد، بخش کالاهای مصرفی که خرده‌فروشان برتر جهان مانند «والمارت» و «آی‌کیا» را تامین می‌کند، با بیشترین تاثیر مواجه خواهد شد.

آلن بائر، مدیرعامل OL USA، گروه‌هایی دارد که به مشتریان حمل‌ونقل و تدارکات توصیه می‌کنند برای اختلال حداقل 90 روزه در دریای سرخ آماده شوند.

بائر گفت: «اینکه تعطیلات کریسمس است، کمکی نمی‌کند، ما از الان تا 2 ژانویه یک دوره آرام خواهیم داشت و سپس همه دیوانه خواهند شد.»

مدیر عملیات باربری هوایی شرکت بابری آلمانی «لجستیک جهانی هلمان» می‌گوید، برخی از شرکت‌های سریع السیر در حال حاضر تلاش می‌کنند حمل‌ونقل خود را به ترابری چندگانه تغییر دهند که از چند شیوه ترابری استفاده می‌کند.

درخواست برای مسیرهای ترکیبی دریایی و هوایی برای کالاهایی نظیر پوشاک و کالاهای الکترونیکی و فناوری در این شرکت افزایش یافته است. برای مثال، کالاها از طریق دریا به دبی می‌روند و سپس با هواپیما ارسال می‌شوند.

مدیران شرکت‌های لجستیکی و تامین زنجیره کالا می‌گویند، با این وضعیت احتمالا حمل‌ونقل هوایی با تقاضای بیشتری روبرو شود اما این یک راه‌حل کلی نیست.

به گفته برایان بورک، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «سیکو لاجستیک»، جابجایی کالا از طریق هوا تقریبا 5 تا 15 برابر بیشتر از حمل‌ونقل دریایی هزینه دارد زیرا نرخ حمل‌ونقل کانتینری هنوز طبق استانداردهای قدیمی پایین است.

حدود 35 هزار کشتی سالانه در منطقه دریای سرخ تردد می‌کنند و کالاها را میان اروپا، خاورمیانه و آسیا جابجا می‌کنند که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

خرده‌فروشان بزرگ دنیا از نایک گرفته تا مرسی و والمارت برای دریافت کالاهای مختلف از ملحفه‌های نخی و مسواک‌های برقی از هند تا کفش از چین و سریلانکا به دریای سرخ وابسته هستند.

این تهدید بلندمدت قیمت سوخت و کالا به اروپا را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد زیرا هزینه‌های دور زدن آفریقا بسته به بندر ورودی تقریبا 30 روز به زمان ترانزیت اضافه می‌کند.

* بی اعتمادی شرکت‌های کشتیرانی به ائتلاف دریایی آمریکا

شرکت‌های کشتیرانی در مورد ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ در سرگردانی به سر می‌برند. این شرکت‌ها آن‌قدر اطمینان ندارند که این ائتلاف امنیت برایشان تامین کند که شروع به افزایش هزینه‌های اضافی اضطراری برای محموله‌های متاثر از اختلالات دریای سرخ کرده‌اند.

شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM روز چهارشنبه در بیانیه‌ای افزایش هزینه‌های خود را اعلام کرد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403