توصیه‌‌های تغذیه‌ای طب سنتی برای شب یلدا


مراسم شب یلدا یکی از رسوم کهن ایرانی است که در آن اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند و سفره‌های رنگین پهن می‌کنند؛ طب سنتی ایرانی توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در این مراسم باستانی دارد.

توصیه‌‌های تغذیه‌ای طب سنتی برای "شب یلدا"

به گزارش راهبرد معاصر، جشن شب یلدا یکی از رسوم کهن ایرانی است که در آن اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند و سفره‌های رنگین پهن می‌کنند.

خوراکی‌های مخصوص شب یلدا، از مهم‌ترین بخش‌های این جشن ایرانی است که چگونگی و میزان مصرف آن‌ها باید مورد توجه افراد قرار بگیرد تا این جشن با سلامتی و حال خوب سپری شود.

طب سنتی ایرانی توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی بدن در این مراسم باستانی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

وعده شام باید به مقدار کم و سبک خورده شود. باتوجه به این که در شب یلدا بلافاصله پس از شام میوه، شیرینی، آجیل و تنقلات مصرف می‌شود باید میزان مصرف شام فرد کاهش یابد.


آجیل‌های مصرفی بهتر است بوداده و کم نمک باشند؛ مصرف آجیل شور باعث افزایش فشار خون می‌شود.


در مصرف تخمه‌‌ها زیاده‌روی نکنید. تخمه‌‌ها نسبت به سایر مواد، دیرهضم‌تر هستند و مصرف آن‌‌ها همراه با سایر مواد غذایی می‌‌تواند سبب سنگین شدن دستگاه گوارش شود.


برای پیشگیری از مشکلات گوارشی، بهتر است میوه‌ها قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود و فاصله بین صرف غذا و خوابیدن حداقل دو ساعت باشد.


برای مصرف نوشیدنی‌ها از چای ایرانی هل‌دار، دمنوش سیب و چوب دارچین و شربت لیمو زعفران استفاده کنید.


از انارهای شیرین استفاده کنید. انار شیرین عامل خوش‌رنگ شدن پوست و مقوی کبد است. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و اثرات آن شامل اثر ضدالتهابی، ضدسرطان، ضدپیری، ضدفشار خون، ضدچاقی و کنترل کننده فشار خون و محافظت از قلب و عروق در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. مصرف انار به حفظ شادابی و سلامت پوست و دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای تقویت حافظه و سیستم ایمنی مفید است؛ پوست کندن، دون کردن و به‌طور کلی لمس کردن و جویدن دانه‌‌های این میوه یک تمرین خوب برای ذهن افراد است تا از افکار منفی در امان باشند.

لبوی پخته مصرف کنید؛ لبوی پخته کم کالری و دیرهضم است و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. لبو همچنین حاوی مقادیر زیادی فیبر است که حرکات دستگاه گوارش را افزایش می‌‌دهد و در پیشگیری از یبوست نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این، لبو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌‌ها است که اثرات ضدالتهابی آنتی‌اکسیدان‌‌های موجود در آن، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها دارد.


مصرف شلغم پخته نیز در شب یلدا توصیه می‌شود؛ شلغم پخته ملین و کمک کننده به دستگاه گوارش و ادرارآور است.


سیب قرمز نیز یکی دیگر از میوه‌های شب یلداست. سیب درختی حاوی ویتامین، املاح و مقدار زیادی پکتین (فیبر) است. پکتین دارای فواید زیادی از جمله کاهش کلسترول خون است. سیب باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. این میوه برای کاهش وزن، پیشگیری از انواع سرطان‌ها، کاهش خطر ابتلا به آسم، کاهش قند خون و شادابی پوست مفید است.


از منظر طب سنتی، خوش‌نشینی‌ها و دورهمی‌ها باعث تقویت قوای بدن، کمک به بهبود بیماری‌ها می‌شوند و گرم کننده بدن هستند.


یکی از رسوم مهم شب یلدا در ایران، حافظ خوانی و قصه‌گویی است؛ از منظر طب سنتی این کار باعث تقویت شجاعت کودکان، افزایش مهربانی در خانواده و کمک به پیشگیری از فراموشی در سالمندان می‌شود.


از پرخوری و درهم‌خوری بپرهیزید تا دستگاه گوارشی شما عملکرد طبیعی خود را حفظ کند؛ افراد دچار تری‌گلیسرید خون بالا، بهتر است از مصرف مغزهای چرب و شیرینی‌ها خودداری کنند؛ افراد دیابتی نباید بیش از سه واحد میوه (مثلاً یک قاچ متوسط هندوانه یا یک عدد خرمالوی متوسط یا نصف لیوان انار) در طول روز استفاده کنند. این افراد همچنین در مصرف توت و انجیر خشک احتیاط کنند و از خوردن شیرینی‌های خامه‌ای و بزرگ پرهیز کنند. همچنین بیماران کلیوی مراقب مقدار مصرف مایعات باشند و کمتر از هندوانه استفاده کنند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!