آمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخ


آمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخ

آمریکا و تعدادی از کشور‌های متحد آن با ادعای دفاع از کشتیرانی ائتلافی در دریای سرخ تشکیل دادند که در نهایت منافع آمریکا را درپی دارد.

اوایل روز سه‌شنبه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تشکیل یک نیروی چندملیتی را اعلام کرد مدعی حافظت از تجارت در دریای سرخ شد اما چیزی که واضح است تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و جنایات آن است.

آستین در سفر خود به بحرین که به مقر ناوگان پنجم آمریکا است گفت که کشورهای شرکت کننده در این نیرو عبارتند از انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا. آنها گشت زنی مشترکی را در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن به عنوان بخشی از عملیات «نگهبان سعادت» انجام خواهند داد.

اما محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در توییتی از نقشه آمریکا پرده برداشته و نوشت: پس از فروریختن دیوار‌های سیمانی رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات طوفان الاقصی، تبلیغات مغرضانه آمریکا با هدف ایجاد دیوار بین المللی برای حفاظت از رژیم صهیونیستی در دریا است.

وزیر دفاع آمریکا که اخیرا در نقش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ظاهر شده است حمله یمنی‌ها به کشتی‌های صهیونیستی را حمله به جریان آزاد تجارت و قوانین بین المللی اعلام کرد و این در حالی است که یمن بارها تاکید کرده است که تنها کشتی های صهیونیستی را در حمایت از فلسطین و مردم غزه هدف قرار می دهد و مابقی کشتی ها در امنیت هستند.

یمن نترسید

با وجود اینکه آمریکا و کشورهای غربی تمام قد برای دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند، یمنی‌ها تأیید کردند که تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با آن‌ها، عملیات نظامی خود را علیه کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌هایی که به بنادر آن می‌روند، متوقف نخواهند کرد.

این مطلب را در پستی محمد البخیتی، یکی از مقامات انصارالله یمن در پلتفرم X (توییتر سابق) اعلام کرد، او نوشت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، با وجود قربانی‌های ما در این راه عملیات نظامی ما متوقف نخواهد شد مگر اینکه جنایات و نسل کشی در غزه متوقف شود و اجازه دهید غذا، دارو و سوخت وارد این نوار تحت محاصره شود.»

آمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخآمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخ

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در پستی در ایکس نوشت: «عملیات دریایی یمن با هدف حمایت از مردم فلسطین در مقابله با تجاوزات و محاصره غزه انجام می‌شود و نه نمایش قدرت و نه چالشی برای کسی. و هر کس بخواهد درگیری را گسترش دهد باید عواقب اعمال خود را تحمل کند.»

ائتلاف آمریکایی و احتمال گسترش جنگ به منطقه

ابراهیم ادریس، کارشناس شاخ آفریقا مستقر در آمریکا، در توضیح این اقدام آمریکا اعلام کرد که این اقدام و ترکیب فعلی آن «منعکس کننده تمایل آمریکا برای ارائه پوشش بین المللی برای عملیات خود در این منطقه حیاتی است و کشورهای منطقه را از بر عهده گرفتن هر گونه مسئولیتی برای تقویت موضع سیاست آمریکا به ویژه آنچه که مربوط به حفظ امنیت اسرائیل است، معاف می کند.»

ادریس در مصاحبه با الشرق الاوسط توضیح داد که این ائتلاف جدید می‌تواند راه را برای ائتلاف های دیگری باز کند که ممکن است شامل «اتحاد ایران، یمن و ترکیه» باشد. همچنین ممکن است حمایت چین و روسیه را جلب کند که تهدیدی برای احیای جو به وجود آمده است. ممکن است منجر به افزایش شدت درگیری ها و در نهایت شروع جنگ بین المللی و تحمیل شرایط جدید بر منطقه دریای سرخ و کشتیرانی بین المللی در آن منطقه شود که واشنگتن آن را اولویت استراتژیک خود می‌داند.

تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی جدید برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در دیدار اخیر خود با وزیر دفاع آمریکا، ادعا کرد: «ما در حال جنگ تمدنی علیه تروریسم هستیم که اکنون خط دریایی را تهدید می‌کند. »

از سوی دیگر، ایران نسبت به همکاری با آمریکا علیه یمن هشدار داد. علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری ایران، روز دوشنبه در دفاع از عملیات یمن در دریای سرخ، آن‌ را شجاعانه توصیف کرده و افزود: هر کشوری که به ائتلاف آمریکایی بپیوندد مشارکت مستقیم در «جنایت‌های اسرائیل» دارد.

آمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخآمریکا و منافع پشت پرده ائتلاف نظامی در دریای سرخ

هدف آمریکا چیست؟

سید الجابری، کارشناس راهبردی مصر معتقد است که هدف اعلام شده از تشکیل ائتلاف آمریکایی مقابله با عملیات یمن «هدف واقعی این تحرکات فشرده حضور در این منطقه حیاتی را نشان نمی‌دهد». این امر نشان می‌دهد که آگاهی جهانی وجود دارد که جنگ‌های آینده در جهان جنگ‌های دریایی است، بنابراین حضور در منطقه مهم استراتژیک دریای سرخ و تنگه باب المندب برای اکثر قدرت‌های بزرگ جهان «اولویت اصلی» است.

الجابری گفت که منطقه دارای ظرفیت های دریایی و چارچوب های همکاری بزرگی است که کشورهای بزرگ منطقه مانند مصر، عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهایی که علاقه مند به امنیت دریانوردی هستند در آن مشارکت دارند.

الجابری معتقد است که آمریکا فقط به دنبال حمایت از رژیم صهیونیستی نیست و تامین امنیت کشتیرانی را در سر ندارد بلکه واشنگتن بدنبال منافع خود است، زیرا طی سال‌های اخیر بارها دزدان دریای در این منطقه امنیت کشتی‌ها را به خطر انداخته اند اما آمریکا توجهی به آن نکرد و اکنون نیز درگیری یمن با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ این مقدار از واکنش آمریکا را نیاز نداشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس