این افراد شب یلدا لب به هندوانه نزنند !


این افراد شب یلدا لب به هندوانه نزنند !

هندوانه برای چه کسانی ضرر دارد/ افرادی که هندوانه نباید بخورند / هندوانه برای چه افرادی ممنوع است؟

افرادی که نباید هندوانه بخورند

طبق رسومی که نسل‌هاست به ما منتقل شده، یکی از آداب شب چله، خوردن هندوانه بوده است. هرچند گفته می‌شود این رسم همین اواخر به مراسم شب چله افزوده شده است.

این افراد شب یلدا لب به هندوانه نزنند !

با این حال چند سالی است که گفته می‌شود خوردن هندوانه در این وقت سال و به خصوص هنگام شب، خوب نیست و ضررش برای بدن بیشتر از فایده‌اش است.

روزنامه خراسان نوشت: هندوانه یکی از میوه های پرخاصیت است اما به توصیه پزشکان خوردن هندوانه در شب عوارضی دارد که با نزدیک شدن شب یلدا حتما باید بدانید.

هندوانه جزء میوه هایی است که در فصل تابستان طرفداران بسیار زیادی دارد و همچنین خواص آن به حدی زیاد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد اما جدیدا محققان به این نتیجه رسیده اند که بهتر است این میوه را شب ها قبل از خواب مصرف نکنید که به بهانه ی نزدیک شدن شب یلدا در این قسمت از نمناک به بررسی علت این موضوع خواهیم پرداخت که چه کسانی و چرا نباید شب یلدا هندوانه میل کنند.

این افراد شب یلدا لب به هندوانه نزنند !

مضرات خوردن هندوانه در شب

اصلی‌ترین دلایل از منظر دانشمندان هندی که افراد نباید در شب هندوانه مصرف کنند شامل موارد ذیل است:

  • ۱- مصرف هندوانه در شب باعث بروز مشکلات گوارشی و در راس آن "سندرم روده تحریک پذیر" می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ناراحتی معده در روز بعد شود. به دلیل آنکه در شب روند هضم غذا کند می‌شود، به طور عمومی توصیه متخصصان این است که از خوردن مواد غذایی شیرین و اسیدی در شب اجتناب کنید.
  • ۲- به دلیل آنکه هندوانه دارای میزان قابل توجهی قند طبیعی است، مصرف آن در شب می‌تواند در برخی افراد باعث چاقی شود.
  • ۳- هندوانه دارای حجم بالایی از آب است. این موضوع بدان معناست که خوردن هندوانه پیش از خواب، فرد را مجبور به مراجعه مکرر به توالت در طول شب خواهد کرد. این موضوع کیفیت خواب فرد را کاهش می دهد و باعث احساس خستگی در روز بعد می‌شود. بدیهی است مصرف شبانه هندوانه در کودکانی که به دلیل خستگی حوصله مراجعه به توالت را ندارند شب ادراری را به دنبال خواهد شد.
  • ۴- مصرف هندوانه در شب می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست در فرد شود.

این افراد شب یلدا لب به هندوانه نزنند !

چه کسانی هندوانه نخورند؟

افراد سرد مزاج

مصرف هندوانه برای افراد سردمزاج یا افراد دارای معده سرد مضر است زیرا موجب ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل به مرور زمان خواهد شد بنابراین این افراد باید همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند. همچنین خوردن هندوانه در افراد سرد مزاج سبب کاهش نیروی جنسی می شود.

افراد دچار مشکلات طحال

برخی از افراد پس از خوردن هندوانه دچار مشکل طحال می شوند. این مشکل در آنان با علائمی مانند احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان همراه است.

بهترین زمان خوردن هندوانه

بهترین زمان خوردن هندوانه بین دو وعده غذایی یعنی سه ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از غذا می باشد. سعی کنید هندوانه را پس از غذا و یا هنگام تشنگی و یا ناشتا مصرف نکنید چون مضر است و باعث اختلال هضم می شود.

مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند، مفید است.

مقدار کمی از هندوانه می تواند شکم شما را پر کند، پس اگر اصرار به مصرف آن در شب دارید، حتما از میزان کمی از آن استفاده کنید.

راه دوم این است که سریع بعد از خوردن این میوه به رختخواب نروید و هر زمان که این میوه را شب هنگام مصرف کردید، چند ساعتی صبر کنید و بعد به رختخواب بروید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه