پیش‌بینی بازار خودرو در زمستان 1402/ انجماد رکود همچنان باقیست


یک کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به ثبات بلند مدت قیمت اتومبیل‌ها، وضعیت این بازار در زمستان امسال را با ثبات و همراه با رکود عمیق پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی بازار خودرو در زمستان 1402/ انجماد رکود همچنان باقیست

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت بازار خودرو در زمستان امسال اظهار کرد: نرخ ارز در طول چند ماه گذشت همواره ثابت بوده و همین مسئله قیمت خودرو را هم ثابت نگه‌داشته است. علاوه بر این نکته، یک سری از مصرف‌کنندگان هنوز منتظر واردات خودرو و به تبع آن کاهش قیمت اتومبیل‌ها در بازار هستند.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: مجموع این عوامل باعث شده که بازار خودرو شرایط آرام و در عین حال رکودی را تجربه کند. در حال حاضر تولید خودرو به ویژه اتومبیل‌های مونتاژی رشد داشته و همین مسئله باعث افزایش تنوع در نوع و قیمت آن‌ها شده است.


وی متذکر شد: در حال حاضر قیمت اکثر اتومبیل‌ها بالا بوده و در کنار آن میزان درآمد آحاد مردم هم پایین است؛ لذا، این امر مصرف‌کنندگان را از خرید خودرو بازمی‌دارد. مضاف بر این دو مولفه، قیمت خودرو‌ها هم در طول چند ماه اخیر همیشه ثبات بوده، در نتیجه امکان سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هم بسیار کمرنگ شده است.


کاکایی تصریح کرد: بازار خودرو در ماه‌های دی و بهمن رکود عمیقی را تجربه خواهد کرد، اما تداوم این وضعیت و یا تحریک تقاضا در اسفند ماه و یا به نوعی بازار شب منوط به ثبات و یا تغییر نرخ ارز در این ماه بستگی دارد. اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، تقاضا‌های سرمایه‌ای در بازار خودرو بیشتر می‌شود، اما از آنجایی نرخ ارز همچنان ثابت است و تقاضای واقعی افت پیدا کرده، ما شاهد ثبات در این بازار و تداوم رکود در آن خواهیم بود.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از خودروسازان برای فروش اتومبیل‌های بالای ۱ میلیارد خود با مشکل مواجه شده‌اند و اکنون به دنبال آن هستند که محصولات خود را اقساطی و یا با شرایط بفروشند. بعضاً اخباری منتشر می‌شود مبنی بر این که قیمت یک یا چند مدل خودرو در بازار افزایش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. این مقدار نوسان نشان تحریک تقاضا نیست، بلکه نوسان عادی است که هر از چند گاهی در بازار خودرو اتفاق می‌افتد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس