تاکید جمهوری آذربایجان بر لزوم صلح با ارمنستان


تاکید جمهوری آذربایجان بر لزوم صلح با ارمنستان

یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفت که مسئله تعیین مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور جداگانه قابل حل است.

تاکید جمهوری آذربایجان بر لزوم صلح با ارمنستان

به گزارش راهبرد معاصر، یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفت که باکو هیچ مانع بزرگی برای تضمین معاهده صلح پایدار با ارمنستان نمی بیند .

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «حکمت حاجی اف» مشاور ارشد سیاست خارجی «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به خبرنگاران در «لندن» گفت: «درگیری ۳۵ ساله اکنون به پایان رسیده است. راهبرد کنونی باکو صلح است. این مستلزم اقدام هر دو طرف است.»

وی گفت که مسئله تعیین مرزهای دو کشور به طور جداگانه قابل حل است.

نیروهای جمهوری آذربایجان، در سپتامبر حمله برق آسا را برای بازپس گیری منطقه قره باغ انجام دادند. این دو کشور همسایه در ۳۰ سال گذشته بر سر قره باغ کوهستانی دو جنگ داشته اند، اما در ماه جاری تبادل اسرا را انجام و بیانیه مشترکی صادر کردند یابند.

این مبادله شامل آزادی ۳۲ ارمنی توسط جمهوری آذربایجان بود این افراد اواخر سال ۲۰۲۰ اسیر شده بودند. در مقابل، ارمنستان دو نظامی جمهوری آذربایجان را تحویل داد.

وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان نیز از جمهوری آذربایجان خواست با از سرگیری مذاکرات صلح با ارمنستان با میانجیگری اتحادیه اروپا موافقت کند.

میرزویان در نشست خبری مشترک با «مارگوس تساکنا» وزیر امور خارجه استونی گفت:«به نظر من جمهوری آذربایجان باید در قالب جلسات به میز مذاکره بازگردد. ما قبلا گفته‌ایم که بیشتر کار انجام شده و اکنون باید با هم ملاقات کنیم و در مورد متن نهایی موضوعات کلیدی به توافق برسیم.»

در تحولی دیگر، اتحادیه اروپا اعلام کرد که شمار ناظران این اتحادیه درمرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان را تقویت کند.

ناظران این اتحادیه در فوریه ۲۰۲۳ با مأموریت دو ساله در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان مستقر شدند. این یک ماموریت کاملا غیرنظامی است و اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر بی طرف عمل می‌کند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی