پروژه انتقال آب بن-بروجن مجوزهای لازم را دارد / این پروژه ارتباطی با خشکی زاینده رود ندارد


پروژه انتقال آب بن-بروجن مجوزهای لازم را دارد / این پروژه ارتباطی با خشکی زاینده رود ندارد

رکنا: یک کارشناس محیط زیست به ابعاد دیگری از پروژه انتقال آب بن بروجن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس طرح انتقال آب بن-بروجن، قرار است سالانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز زاینده‌رود با طی مسافتی به طول ۱۲۸ کیلومتر به حوضه آبریز کارون انتقال داده شود.

بن-بروجن، طرحی است با قدمت چندین ‌و چندساله که از همان ابتدای رسانه‌ای‌شدنش، بین دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری اختلاف افتاد؛ اما رئیسی با حضور در استان چهارمحال و بختیاری، آن را به بهره برداری رساند.

یوسف فرهادی بابادی، فعال و کنشگر محیط زیست است. در گفت و گو با رکنا، به ابعاد تازه ای از پروژه انتقال آب بن-بروجن اشاره می کند و برخی دلایل برای مخالفت با آن را بدون پشتوانه قانون عنوان می کند.

او می گوید: در زمان سفر استانی ریاست جمهوری برای افتتاح پروژه های آب‌رسانی و برق‌رسانی به چهارمحال و بختیاری، موج اعتراضی در اصفهان ایجاد شد که متعاقب آن، استاندار اصفهان با مراجعه به تهران، باعث شد تا وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور و وزیر نیرو به استان اصفهان سفر کنند و قول دهند که پروژه های انتقال آب کوهرنگ 3، بهشت آباد و... که پروژه های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به اصفهان هستند، به بهره برداری برسند. در این میان، یکی از وعده هایی که داده شد، پمپاژ آب از تونل کوهرنگ 3 است. این در حالی است که پروژه انتقال آب بن-بروجن از سازمان محیط زیست و وزارت نیرو تاییدیه دارد.

فرهادی تاکید می کند: نکته اینجاست این وعده در حالی داده شد که نهادهای نظارتی، رسما به دادستان کوهرنگ دستور داده اند که جلوی پمپاژ آب گرفته شود.

این فعال محیط زیست می افزاید: حال سوالی که پیش می آید این است که چرا وزیر کشور که باید بر اساس قوانین عمل کند زیر بار این مهم رفته است؟ پروژه بن-بروجن، در فرایند تحقیق و تفحصی که مجلس شورای اسلامی روی آن انجام داده، فاقد مشکل قانونی اعلام شده است. نکته این است که آیا در زمانی که تحقیق و تفحص، نمایندگان استان اصفهان نمی توانستند از این کمیته خواهان مفاد نتایج باشند؟

یوسف فرهادی بابادی تاکید می کند که این ماجرا در حالی است که پروژه انتقال آب بن-بروجن، هنوز به بهره برداری نرسیده و 40 میلیون مترمکعب آبی که قرار است به استان چهارمحال و بختیاری داده شود هنوز از سمت اصفهان رها نشده است و می افزاید: اگر بحث بر سر خشک شدن زاینده رود است پس چرا طی این سالها 40 میلیون مترمکعب آب را رها نکردند؟

این فعال محیط زیست در پایان می گوید: در آن تحقیق و تفحص آمده است که اصول یونسکو برای انتقال آب نیز در نظر گرفته شده است. آیا نمایندگان اصفهان پیگیر بودند که آیا اصول یونسکو در پروژه های انتقال آب رعایت شده است یا خیر؟ در این میان، شورای امنیت کشور دستور داده است که به شکایت های محیط زیستی در محاکم قضایی رسیدگی نشود. حال ما فعالان محیط زیست بنا داریم در یک گزارش استدلالی به شورای نگهبان، عملکرد اعضای کمیته تحقیق و تفحص را گزارش دهیم و پیگیر این موضوع نیز هستیم.


پروژه انتقال آب بن-بروجن مجوزهای لازم را دارد / این پروژه ارتباطی با خشکی زاینده رود ندارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استفاده از عکس دیگران برای پروفایل جرم است