شب یلدا هندوانه بخوریم بهتره یا انار؟


شب یلدا هندوانه بخوریم بهتره یا انار؟

متخصص طب سنتی گفت: توصیه نمی شود در شب یلدا هندوانه خورده شود؛ بلکه بهتر است انار به همراه گلپر بعد از غذا میل شود.

به گزارش مشرق، فاطمه نجات بخش، متخصص طب سنتی ایرانی گفت: به طور کلی بهتر است در شب یلدا پرخوری صورت نگیرد. توصیه ما استفاده از غذاهای گرم مانند خورشت فسنجان است.

این استاد طب سنتی ابراز کرد: ترجیح این است که در پاییز و زمستان به سمت غذاهای سرد نرویم، یا اگر می‌رویم از ادویه‌جات گرم استفاده کنیم.

وی در خصوص خوراکی‌های مناسب برای شب یلدا افزود: توصیه می‌شود که فاصله بین خوراکی‌ها لحاظ شود. در بین میوه‌ها انار شیرین و رسیده توصیه می‌شود.

این استاد طب سنتی متذکر شد: همچنین مصرف هندوانه توصیه نمی‌شود. بهتر است که انار به همراه گلپر بعد از غذا مصرف شود؛ چرا که مصرف آن قبل از غذا ممکن است منجر به یبوست شود.

نجات بخش اظهار کرد: می‌توانیم از انواع دمنوش‌ها از جمله دمنوش به، سیب و ترکیب آن‌ها با دارچین استفاده کنیم. به طور کلی این دمنوش‌ها می‌توانند به هضم غذا کمک کنند. البته پیشنهاد می‌شود که از این دمنوش‌ها با فاصله حداقل نیم تا یک ساعت بعد از غذا استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: فلسفه شب یلدا دور هم جمع شدن و به وجود آمدن فضایی صمیمی است. لذا لازم نیست که بر روی تنوع غذاها متمرکز شویم. استفاده از نخودچی و کشمش به عنوان آجیل شب یلدا نیز توصیه می‌شود. انواع آجیل شیرین مانند انجیر شیرین و مویز نیز می‌توانند در کنار آن‌ها قرار بگیرند. در میوه‌ها بهتر است در مصرف مرکبات زیاده‌روی نشود.

نجات بخش در خصوص تاثیر فصل زمستان بر روی مزاج گفت: در فصل زمستان توانایی هضم بیشتر شده و به همین دلیل به خوراکی‌هایی که هضم آن‌ها سخت‌تر است، مانند حلیم و آش رو می‌آوریم. باید دقت کنیم که به ورزش نیز بپردازیم.در فصل زمستان بیماری‌های مفصلی شیوع بیشتری پیدا می‌کند. برخی از افراد نیز دچار سرماخوردگی‌های متعدد می‌شوند. لذا باید بدن را گرم نگه داشت. برای مثال استفاده از کلاه توصیه می‌شود.

وی افزود: مواد غذایی که رطوبت را در بدن بالا می‌برد، فرد را بیشتر مستعد سرماخوردگی می‌کند. لذا چیزهایی مانند خیار، گوجه، کدو و مصرف زیاد لبنیات توصیه نمی‌شود. بهتر است شیر را به صورت گرم و با عسل یا زنچبیل مصرف کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: همچنین مصرف لبنیات از عصر به بعد توصیه نمی‌شود. همچنین خواب روزانه در فصل زمستان مناسب نیست. بهتر است که به جای آن شب زودتر بخوابیم. همچنین فاصله شام تا خواب بهتر است حداقل دو ساعت باشد.

نجات بخش اظهار کرد:بسیاری بر این باورند که مصرف بی رویه میوه خوب است. اما بر طبق یک قاعده کلی، ما باید در مصرف همه مواد غذایی تعادل را رعایت کنیم. لذا استفاده از میوه تا دو واحد در روز توصیه می‌شود و بیشتر از آن نیاز نیست.

منبع:برنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی