مقام آمریکایی: حمله حماس موفق‌ترین حمله نظامی قرن حاضر است


مقام آمریکایی: حمله حماس موفق‌ترین حمله نظامی قرن حاضر است

مقام اطلاعاتی سابق آمریکایی بر اینکه حمله حماس موفق‌ترین حمله نظامی قرن حاضر است، تاکید کرد.

مقام آمریکایی: حمله حماس موفق‌ترین حمله نظامی قرن حاضر است

به گزارش راهبرد معاصر، جنبش حماس با عملیات «طوفان الاقصی» در اکتبر گذشته جهان را غافلگیر کرد و این غافلگیری فقط در خسارات عظیم رژیم صهیونیستی نبود، بلکه در نحوه برنامه ریزی و اجرای آن به صورت کاملا مخفیانه بدون افشای آن نیز بود و این با وجود شبکه‌های جاسوسی مختلف فناوری و بشری صهیونیست‌ها که نوار غزه را احاطه کرده‌اند، انجام شد. غافلگیری همچنین در میزان موفقیت حماس در دستیابی به اهداف خود و بازگشت صد‌ها مبارزش به غزه به همراه بیش از ۲۰۰ اسیر صهیونیست بود.

به نقل از روزنامه رأی الیوم، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا (۶۲ ساله) که سابقه طولانی در تجربه عملی، پژوهشی و تحلیلی در امور خاورمیانه دارد، گفت که جنبش حماس عملا با عملیات پیچیده و پیشرفته خود در اکتبر پیروز شده‌است و آن‌گونه که رژیم صهیونیستی اعلام کرد نمی‌توان آن را حذف کرد. این به این دلیل است که حماس به نماد عملی و اخلاقی مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل تبدیل شده‌ است.

وی ادامه داد: آنچه واقعا مرا شگفت زده کرد وضعیت نامناسب و بدتر شدن عملکرد ارتش اسرائیل بود و از آنجایی که با ارتش اسرائیل آشنایی کامل دارم و سال‌هاست در حال مطالعه آن هستم، متوجه کاهش سطح مهارت رزمی سربازان آن به ویژه اعضای نیروی زمینی و اتکای اغراق آمیز به فناوری و توانایی‌های نیروی هوایی شده‌ام. من به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اعتماد داشتم، آن‌ها در طول دهه‌ها توانایی زیادی برای نفوذ به جنبش‌های مقاومت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه با استقرار شبکه گسترده‌ای از جاسوسان داشتند؛ شبکه‌ای فشرده که بسیاری از اتفاقات نوار غزه را زیر نظر داشت.

ریتر تاکید کرد: شکست اطلاعاتی اسرائیل برای من تکان دهنده بود، اما آنچه تکان دهنده‌تر بود واکنش ارتش اسرائیل بلافاصله پس از حملات حماس در هفت اکتبر بود. ارتش اسرائیل دارای چندین تیم برجسته با تجربه رزمی استثنایی است، اما بقیه نیرو‌های ارتش به ویژه اعضای نیرو‌های ذخیره که برای جنگ فراخوانده شدند در این سطح نیستند.

ریتر که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ بازرس سازمان ملل در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود، گفت که حمله حماس به اراضی اشغالی در اکتبر گذشته موفق‌ترین حمله نظامی در قرن حاضر محسوب می‌شود.

ریتر افزود که رژیم صهیونیستی حمله هفت اکتبر را به وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشبیه کرد و «جنایت‌هایی» که ادعا می‌کند توسط حماس انجام شده‌ است، از جمله «تجاوز و سر بریدن کودکان» و کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع اسرائیلی همه اتهامات نادرستی هستند.

وی ادامه داد: ادعای اسرائیل آشکارا نادرست یا گمراه‌کننده است. حدود یک سوم کشته‌های اسرائیلی افسران ارتش، امنیتی و پلیس بودند. اولین قاتل اسرائیلی‌ها در ماه اکتبر حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی نبودند، بلکه خود ارتش اسرائیل است.

ریتر به ویدئویی که اخیرا منتشر شده، اشاره کرد که نشان می‌دهد بالگردهای آپاچی رژیم صهیونیستی کورکورانه به غیرنظامیان اسرائیلی که در حال فرار بودند، شلیک می‌کنند. وی گفت که خلبانان قادر به تشخیص غیرنظامیان از حماس نبودند.

وی افزود که اظهارات شاهدان عینی غیرنظامی و نظامی در مورد آنچه رژیم صهیونیستی «قتل عام رعیم» می‌نامد، تایید می‌کند که اکثر قریب به اتفاق قربانیان توسط سربازان و تانک‌های اسرائیلی کشته شده‌اند.

ریتر توضیح داد که رژیم صهیونیستی ادعای خود مبنی بر سر بریدن ۴۰ کودک توسط حماس را پس گرفت.

وی گفت که گزارش‌های شاهدان عینی تأیید می‌کند که مبارزان حماس در این حمله منظم و قاطع و جدی بودند، اما در برخورد با اسرای غیرنظامی مؤدب و مهربان بودند.

ریتر همچنین درباره جوانان صهیونیست در قدس که فریاد‌های ضدفلسطینی سر می‌دادند، گفت که رژیم صهیونیستی به سرعت در حال از دست دادن حق اخلاقی خود برای وجود داشتن به عنوان یک «ملت» است.

ریتر در حساب کاربری خود در پلتفرم (X) نوشت: من قبلا از حق موجودیت اسرائیل حمایت می‌کردم، حتی زمانی که با سیاست‌های دولتش مخالف بودم، اما زمانی که وطن یهود به تجسم مدرن نفرت و انزجاری تبدیل شده‌ است که شرایط تشکیل اسرائیل را ایجاد کرد، بنابراین باید مشروعیت آن را زیر سوال برد. تاسیس کشور یهودی جدا که تحت سیاست‌ها و شیوه‌های فعلی دولت مدرن اسرائیل سازماندهی و اجرا شود، دیگر قابل قبول نیست.

ریتر نشان داد که چگونه حزب‌الله به یک تهدید فزاینده در شمال تبدیل شده‌ است و توانایی کنترل مناطق استراتژیک مانند الجلیل را دارد. وی اشاره کرد که حزب‌الله به بازیگری تبدیل شده‌است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی افزود: اگر حزب‌الله در شمال مداخله کند هفت برابر بیشتر از حماس بر اسرائیل پیروز می‌شود و ارتش اسرائیل را کاملا در مرز شمالی خود شکست می‌دهد. آن‌ها برای چندین دهه است که اسرائیلی‌ها و همچنین منطقه را به خوبی می‌شناسند.

وی در پایان گفت: اسرائیل بسیاری از منابع خود را در غزه گذاشته‌ است و تعداد زیادی از آن باقی نمانده‌ است. حزب‌الله حدود ۱۰۰ هزار نیرو دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل شرکت در جنگ سوریه تجارب زیادی را به دست آورده‌اند. بزرگترین غافلگیری برای اسرائیل از طرف حزب‌الله خواهد بود و این شکست برای اسرائیل نه تنها نظامی بلکه اقتصادی نیز خواهد بود. زمانی که این شکست اتفاق بیفتد و یا شاید عملا رخ داده‌است، پایان اسرائیل خواهد بود./ ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟