هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آغاز به‌کار کرد


هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آغاز به‌کار کرد

هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت امروز در پردیس چارسو تهران با حضور مستندسازان و سینماگران آغاز شد.

هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آغاز به‌کار کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ابتدای این مراسم محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره گفت: امسال آثار درخشانی را در این رویداد داریم. ۶۴۰ فیلم در جشنواره هفدهم ثبت نام کردند. حدود ۴۷۰ اثر نهایی به دست ما رسید. میزان رجوع فیلمسازان نسبت به چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این نشان از این دارد که هزینه فیلمسازی با اینکه بالا رفته، اما فیلمسازان مستند عاشقانه کار می‌کنند چرا که اراده متعلق به مستندسازان است.

حمیدی مقدم درباره شرایط جشنواره سینماحقیقت ابراز کرد: از میان فیلم‌های ارسال شده، ۶۴ فیلم برای بخش ملی انتخاب شد. با توجه به آنکه به مجموعه چارسو بازگشته ایم، برای صندلی و سالن‌ها مشکل ظرفیت داشتیم. از این رو گروه‌های انتخاب، فیلم‌ها را با وسواس انتخاب کردند.

دبیر هفدهمین جشنواره سینما حقیقت افزود: در بخش بین الملل فیلم‌های خوبی به دست ما رسید. در پنل غزه پنج اثر درخشان جهانی را انتخاب کردیم. در مجموع در بخش مسابقه ۸۵ فیلم در مجموع نمایش ملی و حدود ۶۰ فیلم هم در بخش بین الملل به نمایش در می‌آیند.

وی درباره نحوه انتخاب آثار گفت: با ورود به هیات‌های مشاور انتخاب دبیر توانستیم به این رنگارنگی و تکثر دست پیدا کنیم. مرحله‌ای که در سال پیش هم آن را داشتیم و طبق استاندارد‌های جهانی گروه‌های مشاور را پذیرفتیم تا فضای نقد و آزمون و خطا را داشته باشیم.

حمیدی مقدم ادامه داد: جشنواره امسال با مستند «تاراز» اثر شاخص استاد فرهاد ورهرام افتتاح می‌شود. سال‌ها قبل از طریق محمدرضا شریفی فیلمبردار سینما با سبک و فرم فیلمسازی ایشان آشنا شدیم. فیلمسازی که در حوزه مردم شناسی، فولکلور و فرهنگ عامه کار می‌کند.

حمیدی مقدم با اشاره به حضور پررنگ جوانان در این دوره از جشنواره گفت: امسال سال جوانان است. جوانانی که کسی آنان را نمی‌شناسد. ولی جوانان باید بدانند که سینمای مستند صبوری و رنج می‌خواهد. درخشیدن تنها کافی نیست. نگاه به گذشته به عنوان یک گنجینه و هدف مندی برای آینده از جوانان امروز، مستندسازان با تجربه فردا را می‌سازد.

در این افتتاحیه همچنین آرشیوی نایاب از صندوق آرشیو فیلمنامه ملی به نمایش درآمد. در این آرشیو بخش‌هایی از نما‌های پشت صحنه فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی، بخش‌هایی از تصاویر استفاده نشده مستند برای آزادی از حسین آزادی، تصاویری از حسین ترابی هنگام ساخت مستند برای آزادی و کامران شیردل هنگام ثبت تصاویری از انقلاب اسلامی و صحنه‌هایی از یک تعزیه و مستند‌های دیده نشده دیگر به نمایش درآمد.

همچنین در بخش ویژه این افتتاحیه. گرامیداشت عوامل مستند «تاراز» با حضور فرهاد ورهرام کارگردان فیلم، برگزار شد. در این بخش بزرگداشت کارگردان این مستند و عوامل دیگر آن برگزار شد.

فرهاد ورهرام درباره فیلم تاراز گفت: این فیلم‌ها جزوی از تاریخ حساب می‌شود. اگر روزی فیلم علف نبود نمی‌دانستیم در صد سال پیش بختیاری‌ها چطور زندگی می‌کردند. ۶۳ سال بعد تاراز ساخته می‌شود. البته در حال حاضر تاراز نیز کار کلاسیک است.

وی ادامه داد: معتقدم اگر بخواهیم فرهنگ ایران را بنویسیم سینمای مستند جواب‌گوست. سینمای داستانی برای شناساندن تاریخ و فرهنگ ما جواب گو نیست، پنجاه سال بعد تهران را از روی فیلم داستانی نمی‌توان نشان داد، اما فیلم مستند می‌تواند این شکل از تهران امروزی را در آینده به تصویر بکشد.

امسال و در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» علاوه بر پردیس چارسو که خانه جشنواره است، آثار جشنواره در «موزه سینما» روی پرده خواهد رفت.

این انتخاب به دلیل گسترش مخاطبان سینمای مستند و ایجاد دسترسی و امکانات بیشتر برای علاقه‌مندان، انجام شده است. شرایط حضور در این سینما به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. این سینما، سینمای مردمی هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهیدآوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت برگزار می‌شود.

جشنواره در این دوره می‌کوشد ضمن بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی، تصویری واقعی از آنچه بشر امروز در عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی با آن روبه روست ارائه دهد. با این نگاه، تمرکز ویژه این دوره از جشنواره بر دو چالش ملی و بین‌المللی بحران آب و مساله جمعیت است. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول