کوتاه از فرهنگ و هنر - 1402/09/27


دنیای اقتصاد : بنیاد ایران‌شناسی در آیین بزرگداشت «هفته پژوهش» نکوداشت جواد صفی‌نژاد، کاشف بُنه و پدر قناتِ ایران، و مرتضی فرهادی، کاشف ‌واره و شارحِ فرهنگِ یاریگری ایرانیان، را برگزار می‌کند. دکتر جواد صفی‌نژاد، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، تاریخ‌شناس و جغرافی‌دان ایرانی است که به‌دلیل انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه اقوام و عشایر ایرانی، از ایران‌پژوهان پیشکسوت است. دکتر مرتضی فرهادی هم استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است که به‌دلیل انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه جامعه‌شناسی روستایی و مردم‌شناسی آینده، از ایران‌پژوهان پیشکسوت دانسته می‌شود. ‎آیین بزرگداشت «هفته پژوهش» در روزهای دوشنبه و چهارشنبه در بنیاد ایران‌شناسی برگزار خواهد شد. معرفی برنامه پژوهشی میان‌مدت معاونت پژوهشی، به همراه رونمایی از کتاب‌های جدید در روز ۲۷ آذر، و نکوداشت استادان دکتر صفی‌نژاد و دکتر فرهادی در روز ۲۹ آذر خواهد بود. این مراسم روز ۲۹ آذر ساعت ۱۲-۹ (نکوداشت استاد صفی‌نژاد) و ساعت ۱۷-۱۴ (نکوداشت استاد فرهادی) برگزار می‌شود.

دنیای اقتصاد : نمایشگاه شاهنامه و تکنیک نقاشی پشت شیشه روز جمعه در موزه نقاشی شیشه روی دیوار رفت. در نشستی که به همین مناسبت در افتتاحیه نمایشگاه برپا شد، سودابه خدابنده‌لو، نقاش و مربی شاهنامه‌خوانی، گفت: در کشور ما بیشتر به ذکر مصیبت‌های شاهنامه پرداخته شده است؛ در صورتی ‌که موضوعات قابل توجه در وجوه دینی، سیاسی، هنری، اجتماعی، زنان، حیوانات و جغرافیا را می‌توان در کتاب حکیم ابوالقاسم فردوسی پیدا کرد. شاهنامه‌خوانی و تاثیرش بر هویت‌یابی کودکان و نوجوانان، غیرقابل‌انکار است.

کوتاه از فرهنگ و هنر - 1402/09/27

دنیای اقتصاد : فیلم سینمایی «آویختگی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی رضایی و تهیه‌کنندگی عباس مرادیان از ششم دی‌ماه در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود. «آویختگی» یک ملودرام اجتماعی- عاشقانه درباره دو جوان به نام‌های امیر و یلداست. امیر ترانه‌سراست و معتاد به مواد توهم‌زا و یلدا بازیگر تئاتر است. محمد میرعلی، آتنا تندرو، نازی خاتمی، صبا صدیق‌زاده، میلاد کرباسی، آرتین الوریان، حامد کهن‌ترابی، کامران طاهری و علی باقری از جمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم «آویختگی» تاکنون در جشنواره‌های مختلف خارجی در کشورهایی همچون اسپانیا، برزیل، هند و ترکیه نمایش داده شده و جوایز مختلفی کسب کرده است. مراسم رونمایی فیلم نیز روز دوشنبه ۴ دی‌ماه ساعت ۲۰ در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)