آنتونیو نگری، فیلسوف مارکسیست ایتالیایی در پاریس درگذشت


آنتونیو نگری، فیلسوف مارکسیست ایتالیایی در پاریس درگذشت

آنتونیو نگری فیلسوف و جامعه شناس ایتالیایی در نود سالگی در پاریس در گذشت.

او استاد علوم سیاسی در دانشگاه پاریس و «پادوای» رم بود. از مهم‌ترین کتاب‌های آنتونیو نگری می‌توان به «مارکس فراسوی مارکس: درس‌هایی در مورد گروندریسه»، «تاریخچه یک کمونیست» و «خداحافظ آقای سوسیالیسم» اشاره کرد. این فیلسوف ایتالیایی در سال ۲۰۰۴ به ایران سفر کرد و چند سخنرانی هم داشت. کتاب‌های متعددی از او به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش بی بی سی، آنتونیو نگری فیلسوف و جامعه شناس ایتالیایی در نود سالگی در پاریس در گذشت. او استاد علوم سیاسی در دانشگاه پاریس و «پادوای» رم بود.

آنتونیو نگری پس از «آنتونیو گرامشی» یکی از بزرگترین فیلسوفان پسامارکسیست بود که علاوه بر سرمایه داری به مارکسیسم ارتدوکس و احزاب کمونیست اروپایی هم انتقاد داشت.

آقای نگری در سال ۱٩٧٩ به شرکت در قتل نخست وزیر وقت ایتالیا «آلدو مورو» متهم شد، اما به فرانسه رفت و از این کشور تقاضای پناهندگی کرد.

او در سال ۱۹۹۷ به ایتالیا برگشت و تلاش کرد که دولت به زندانیان و تبعیدی‌های دهه هفتاد عفو بدهد، اما خودش به سیزده سال زندان محکوم شد و در سال ۲۰۰۳ آزاد شد.

او در دوران زندان به مطالعه آثار اسپینوزا، فیلسوف هلندی پرداخت که بعدا بر نظریه‌های مارکسیستی‌اش تاثیر گذاشت.

از مهم‌ترین کتاب‌های آنتونیو نگری می‌توان به «مارکس فراسوی مارکس: درس‌هایی در مورد گروندریسه»، «تاریخچه یک کمونیست» و «خداحافظ آقای سوسیالیسم» اشاره کرد.

این فیلسوف ایتالیایی در سال ۲۰۰۴ به ایران سفر کرد و چند سخنرانی هم داشت. کتاب‌های متعددی از او به فارسی ترجمه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی