سکته قلبی و مغزی از مهم‌ترین تبعات گرفتگی عروق


یک پزشک عمومی گفت: التهاب عروق یا آترواسکلروز، وضعیتی است که در آن توده‌های چربی به نام پلاک در داخل عروق بدن ایجاد می‌شود.

عروق وسیله و مسیری هستند که خون را از قلب به سایر ارگان‌ها منتقل می‌کنند؛ آترواسکلروز عامل اصلی حملات قلبی یا سکته مغزی در بسیاری از افراد است آترواسکلروز بر روی عروق در سراسر بدن تأثیر گذاشته و وابسته به آن نام‌های مختلفی دارد.

دکتر مجتبی فراهانی پزشک عمومی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بیماری عروق کاروتید گفت: بیماری عروق کاروتید نوعی از آترواسکلروز است که بر عروق کاروتید اثر می‌گذارد که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارند؛ این نوع آترواسکلروز می‌تواند منجر به سکته مغزی شود.

این پزشک عمومی همچنین درباره بیماری عروق کرونری نیز بیان کرد: بیماری عروق کرونری یا همان بیماری قلبی عروقی، نوعی از آترواسکلروز است که بر روی عروق کرونری تأثیر می‌گذارد و به درد قفسه سینه (آنژینا) منجر شده و ممکن است حمله قلبی را ایجاد کند.

او گفت: تنگی عروق کلیه نیز نوعی از آترواسکلروز است که بر روی عروق کلیه تأثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به افزایش فشار خون یا بیماری کلیه شود بیماری عروق محیطی نیز نوعی از آترواسکلروز است که بر روی عروقی که خون به بازو‌ها و پا‌ها می‌رسانند تأثیر می‌گذارد و باعث درد، سوزش یا رنگ پریدگی در پا‌ها می‌شود.

سکته قلبی و مغزی از مهم‌ترین تبعات گرفتگی عروق

فراهانی در خصوص چگونگی ایجاد مشکلات مرتبط با آترواسکلروز گفت: چگونگی ایجاد مشکلات مرتبط با آترواسکلروز به دو روش است اول اینکه پلاک‌ها ممکن است آنقدر بزرگ شوند که جریان خون به بخش‌های خاصی از بدن را کاهش دهند که این می‌تواند علائمی مانند درد در بخشی از بدن که به اندازه کافی خون دریافت نمی‌کند را ایجاد کند و دوم این‌که پلاک‌ها ممکن است ترک بخورند یا پاره شوند وقتی این اتفاق رخ می‌دهد لخته‌های خون در داخل عروق شکل می‌گیرند و جلوی رسیدن جریان خون به ارگان‌ها را گرفته و می‌توانند به سکته قلبی یا سکته مغزی منجر شوند.

او ادامه داد: آترواسکلروز بر اساس عوامل خطر مختلفی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد به‌طور مثال ابتلا به دیس لیپیدمی یا کلسترول و تری‌گلیسرید‌های نامتوازن (تری‌گلیسرید‌ها نوعی چربی در خون هستند)، ابتلای به فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، داشتن رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن یا کم‌تحرکی زیاد و داشتن والدینی که قبل از سن ۵۰ سالگی آترواسکلروز داشته‌اند می‌توانند در افزایش عوامل خطر نقش بسزایی داشته باشند.

او برای پیشگیری از مشکلات ناشی از آترواسکلروز گفت: پیشگیری امکان‌پذیر است و برای کاهش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مشکلات مرتبط باید اقداماتی نظیر مصرف دارو‌هایی که پزشک برای فشار خون بالا، کلسترول بالا و جلوگیری از لخته‌های خون تجویز کرده، کاهش وزن (درصورت اضافه وزن داشتن)، داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب و پرهیز از مصرف گوشت، شیرینی‌ها و غلات پالایش شده به میزان زیاد را در جهت پیگیری در نظر گرفت.

باید در نظر داشت نکته مهم برای جلوگیری از بیماری‌های عروقی و همچنین سایر بیماری‌ها انجام روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی و پرهیز از سیگار کشیدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا