پزشک خانم ایرانی جان یک فوتبالیست در حال مرگ را نجات داد+ جزئیات


پزشک خانم ایرانی جان یک فوتبالیست در حال مرگ را نجات داد+ جزئیات

پارسینه: وقتی به صحنه رسیدم فک بازیکن بسته و نفسش قطع شده بود. با اقداماتی که انجام دادم کم کم فک بیمار را باز کردم و وقتی مسیر تنفسی او باز شد، آرام آرام مشکل نفس کشیدن هم برطرف شد.

پزشک خانم ایرانی جان یک فوتبالیست در حال مرگ را نجات داد+ جزئیات
تسنیم نوشت: پزشک بانوی کشورمان در حالی که مدافع تیم کیا در جریان مسابقه‌ای از لیگ دسته دوم فوتبال مصدوم شده بود، با اقدامات به موقع جان او را نجات داد.
معمولاً دیدارهای سطح پایین‌تر فوتبال ایران خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ اما گاهی اوقات اتفاقات و حواشی مختلف توجهات را به این حوزه جلب می‌کند. در دیدار تیم‌های فولاد هرمزگان و آکادمی کیا در دسته دوم فوتبال، مدافع کیا در حالی که قصد دریافت توپ از مهاجم رقیب را داشت به دلیل برخورد پای بازیکن فولاد هرمزگان به سرش با مصدومیت شدید مواجه شد و از هوش رفت. در این میان حضور بانوی پزشک و اقدامات به موقعی که داشت، خطر را از بازیکن آسیب دیده دور کرد.
دکتر سحر ‌ستاری در این باره به خبرنگار ورزشی تسنیم گفت: من به عنوان رئیس هیئت پزشکی فوتبال هرمزگان فعالیت و قبل از شروع بازی مانند دیگر دیدارها به دستور ناظر آمبولانس و امکانات پزشکی را چک می‌کنم. از آنجایی که بازی آقایان بود و پزشکیار آقا حضور داشت، من در حاشیه و در کنار ناظر مستقر بودم. وقتی صحنه‌ای حساس پیش آمد، به دلیل اینکه پزشک هستم و نجات جان انسان‌ها اهمیت زیادی دارد، ریسک نکردم و سریع خودم را به صحنه رساندم.
وی در مورد مصدومیت شدید مدافع کیا و لحظات خطرناک این مسابقه عنوان کرد: تقریباً دقیقه 75 بود که مهرشاد زارع بازیکن شماره 6 تیم کیا به دلیل ضربه به گیجگاه و فک، از هوش رفت و روی زمین افتاد. کنار زمین بودم و از صحبت‌های آقای هادی مهدوی‌کیا مربی آکادمی کیا متوجه موضوع شدم. بعد از این اتفاق به جهت اهمیت جان انسان‌ها برخلاف رویه همیشگی، از ناظر یا داور مسابقه اجازه نگرفتم و به سرعت خودم را سر صحنه رساندم.
رئیس هیئت پزشکی فوتبال هرمزگان گفت: وقتی به صحنه رسیدم فک بازیکن بسته و نفسش قطع شده بود. با اقداماتی که انجام دادم کم کم فک بیمار را باز کردم و وقتی مسیر تنفسی او باز شد، آرام آرام مشکل نفس کشیدن هم برطرف شد. بعد از این مراقبت‌ها بازیکن به هوش آمد. خوشبختانه زبان بیمار در آن لحظات دچار خونریزی نشده بود. برای اینکه میزان هوشیاری او را بسنجم، نام و نیمه بازی را پرسیدم که خوشبختانه پاسخ‌های درستی داد. از این جهت خیال‌مان راحت شد؛ اما کمی سر گیجه و سنگینی داشت.
ستاری تصریح کرد: سپس با 115 تماس گرفتیم و با تشریح شرایط، خواستار آمبولانس دیگری شدیم. بازیکن از طریق آمبولانس مجهز به بیمارستان رفت تا بعد از سی تی اسکن وضعیتش مشخص شود. گاهی اوقات اگر عارضه‌ای پیش بیاید، سی تی اسکن آن را نشان نمی‌دهد و چیزی معلوم نمی‌شود، در چنین شرایطی بهتر است که بیمار تا 48 ساعت تحت مراقبت باشد، بنابراین بازیکن در بیمارستان خلیج فارس بستری شد. خوشبختانه مشکل خاصی نداشت و کارهای ترخیص او انجام شد.
رئیس هیئت پزشکی فوتبال هرمزگان در این باره که با حضور پزشکیار، او وارد صحنه شده است، گفت: در لیگ برتر و مسابقات سطح بالا الزام به حضور پزشک است اما در مسابقات لیگ یک یا دو این الزام وجود ندارد. حضور پزشکیار یا نیروی آموزش دیده کافی است اما وقتی صحنه حساسی رخ می‌دهد ممکن است پزشکیار نتواند اقدام لازم را به خوبی اجرا دهد. وقتی پای جان یک انسان مطرح است، جای هیچ ریسکی وجود ندارد، بنابراین خودم سریعاً وارد صحنه شدم.
وی با طرح پیشنهاد برای ارتقای سطح امنیت سلامت بازیکنان حین مسابقات فوتبال در کشور عنوان کرد: هر بازی نیازمند دو آمبولانس است. آمبولانس اول الزاماً باید مجهز باشد اما آمبولانس دوم اگر به دستگاه احیا و شوک مجهز نشود، مشکلی نیست. در همین مسابقه به دلیل اینکه یک آمبولانس وجود داشت، ناچار شدیم از 115 درخواست آمبولانس دیگری داشته باشیم. اگر چه حضور پزشکیاران در مسابقات سطوح پایین‌تر کاملاً مطابق با قانون است، اما در صورت بروز اتفاقات خاص از آنها انتظاری نیست که به موقع اقدام لازم را انجام دهند. امیدوارم الزام لیگ برتر که باید پزشک حضور داشته باشد برای لیگ‌های پایین‌تر هم اجرایی شود.

ستاری گفت: فکر می‌کنم جزو معدود بانوان پزشکی هستم که به عنوان رئیس هیئت پزشکی فعالیت می‌کنم و از اینکه به حضور پزشکیار اکتفا نکردم، خوشحالم. قبل از این هم چه در سالن، چه در ورزشگاه بهترین جای ممکن را در اختیارم قرار دادند و با نهایت احترام با من برخورد کردند. فکر می‌کنم جزو اولین خانم‌های پزشکی هستم که به همراه خانم هراتیان در این حوزه فعالیت می‌کنم و این موضوع باعث می‌شود انگیزه‌ام چند برابر شود.
وی درباره اینکه چطور به عنوان پزشک هیئت فوتبال انتخاب شد و در این زمینه فعالیت می‌کند، یادآور شد: از سال 1389 در رشته پزشکی فارع التحصیل شدم و در همین جا کار می‌کنم. سال 1395 دوره پزشکی فوتسال را زیر نظر فدراسیون فوتبال و خانم هراتیان گذراندم. چند وقت بعد دوره دیگری زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی سپری کردم که 50 ساعت آن عملی بود. همین موضوع و علاقه شخصی‌ باعث شد دوره‌ عملی‌ام را در اردوهای تیم‌های فوتبال و فوتسال بگذارنم. چند وقت بعد هم به عنوان رئیس هیئت پزشکی فوتبال هرمزگان انتخاب شدم. در حال حاضر پزشک تیم فوتبال بانوان خاتون بم هستم و به همراه آنها در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کردم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)