فرناندو آلونسو رشوه نمی داد، زبان تشکر وی بود


فرمول یک ایران – کریس هسی مکانیک شماره یک فرناندو آلونسو در رنو، در مصاحبه ای نسبت به خاطرات گذشته خود با این راننده صحبت هایی را مطرح کرد و در مورد حرف هایی که نسبت به راننده اسپانیایی زده می شود نیز شفاف سازی کرد. هسی می گوید که فرناندو آلونسو...

فرمول یک ایران – کریس هسی مکانیک شماره یک فرناندو آلونسو در رنو، در مصاحبه ای نسبت به خاطرات گذشته خود با این راننده صحبت هایی را مطرح کرد و در مورد حرف هایی که نسبت به راننده اسپانیایی زده می شود نیز شفاف سازی کرد.

هسی می گوید که فرناندو آلونسو به شدت از تیم خود حمایت و تقدیر می کند. به عنوان مثال خاطره ای را از دوران رنو و روی نوار برد قرار گرفتن فرناندو تعریف می کند که در آن این راننده پول پاداش خود را بین اعضای تیمش تقسیم می کند:

یادم هست وقتیکه فرناندو روی نوار برد قرار گرفت، یک روز بعد از ظهر مرا به پشت کامیون صدا زد و گفت می توانی نام بچه هایی که روی ماشین من کار می کنند را به من بگویی؟ من هم گفتم: بله!

فکر می کنم در آن دوران فقط شش نفر اصلی روی یک ماشین کار می کردند. همه اسامی را به او دادم.

سپس مسابقه بعدی، او دوباره من را در پشت کامیون صدا کرد، انبوهی از پاکت‌ها را هم به همراه داشت و گفت: “اینها برای شما و بچه‌ها هستند. این برای شماست’.

فکر کردم که این فقط این یک کارت تشکر است. پاکت را باز کردم و حدود 600 یورو در آن بود.

گفتم “این برای چیست” که در جواب گفت: “این بخشی از پاداش من است که فلاویو در صورت پیروزی یا قرار گرفتن بین سه نفر اول به من می دهد.” می خواهم آن را با شما دوستان به اشتراک بگذارم، زیرا بدون شما بچه ها من نمی توانم این کار را انجام دهم. گفتم: نه فرناندو، لازم نیست که این کار را انجام دهی. گفت: “نه این کار را انجام می دهم”.

من بیرون رفتم و پول را به همه بچه ها دادم. هر چند مسابقه او همین کار را تکرار می‌کرد، با انبوهی از پاکت‌ها بیرون می‌آمد و می‌گفت: “بفرمایید، می‌توانید اینها را به بچه‌ها بدهید”.

با این حال، در سال 2007 و حضور او در مکلارن داستان متفاوت بود. همانطور که در پادکست کتاب صوتی پشت پرده مکلارن بیان شد، نویسنده این کتاب مارک پریستلی نسبت به پاداشی که فرناندو به تیمش داده بود صحبت کرد و چقدر واکنش ها نسبت به این موضوع متفاوت بود.

لحظه‌ای در سال 2007 بود که فرناندو در یک مسابقه حاضر شد و وقتی من رسیدم، مدیر یا مربی فرناندو پاکت‌های قهوه‌ای کوچک پر از پول نقد را به همه کسانی که در ماشین لوئیس نبودند می‌داد.

به یاد دارم که پاکت را باز کردم و چیزی حدود 1500 یورو در آن بود. خیلی عجیب بود، شما با یک پاکت قهوه‌ای بدون علامت روبرو می شوید که در آن پر از پول نقد بود.

ناگهان این موضوع در تیم پخش شد که تنها افرادی از این پاداش بهره بردند که روی خودروی لوئیس نبودند. گویی که وی به دنبال جلب حمایت افراد است.

از یک طرف می توان گفت که این یک تاکتیک هوشمندانه بود، اما در نهایت، تیم به وضوح متوجه آن شد و ما را مجبور کرد کل مبلغ را به خیریه اهدا کنیم که خوب بود، اما این بینشی کوچک در مورد دو طرز فکر متفاوت بود.

هسی این صحبت ها را رد کرد و گفت که او صرفا می خواست که کاری را در رنو انجام داده بود در مکلارن نیز انجام دهد.

موضوع رشوه خواری را در مکلارن به خاطر دارم که کاملا مزخرف بود. او به مردم رشوه نمی داد تا کار بهتری نسبت به سایر خدمه انجام دهند، زیرا همه مکانیک ها همان کار را انجام می دادند. او فقط می‌خواست آن پاداش را با خدمه خودرویش تقسیم کند.”

آلونسو پس از پیروزی در سومین مسابقه حرفه ای خود در فرمول یک در گرندپری 2005 بحرین، جام پیروزی را به هسی، مکانیک شماره 1 خود در آن زمان، سپرد.

“او به واقع نگرش تیمی دارد. من هنوز جام بحرین 2005 را در اختیار دارم. او مسابقه را برد، با جام پیروزی در گاراژ به سمت من آمد و گفت: “این برای توست”. من گفتم، “باشه فرناندو نگران نباش، من آن را بسته بندی می کنم و آن را برایت به انگلستان می فرستم.

او گفت، نه، این برای توست. گفتم: منظورت چیست؟ که گفت، می خواهم این جام را به تو بدهم، این مال توست. فرناندو چنین آدمی بود.

هسی در مورد رویکرد رسانه ها نسبت به آلونسو نیز بیان کرد:

فکر می کنم بسیاری از مطبوعات فقط سعی می کنند اوضاع را برای او بد کنند. او هرگز با کسی پرخاشگر نبود. او حتی با راننده هایی که در سمت دیگر گاراژ بودند نیز رفتار دوگانه ای نداشت. در گاراژ می دیدید که او در مورد ماشین، مسابقه و مرحله تعیین خط صحبت می کرد و هیچ چیزی را مخفی نمی کرد.

وی همچنین در مورد جانب داری در مکلارن و ران دنیس صحبت کرد و گفت:

ران دنیس، لوئیس همیلتون را به عنوان یک راننده جوان به خدمت گرفت. یکی از مهندسان مکلارن (شخص دیگری به جز مارک پریستلی) به من گفت که ران دنیس از پرداخت حقوق هنگفت برای داشتن یک راننده خوب خسته شده است. بنابراین او می خواست به تنهایی یک راننده پرورش دهد.

او هزینه تحصیل و مسابقات فرمول نوجوانان همیلتون را پرداخت کرد و تمام راه او را برای ورود به فرمول یک هموار کرد.

زمانی که او در کنار فرناندو وارد مکلارن شد، فکر می‌کنم در آن زمان بود که فرناندو متوجه شد که پشت صحنه اقداماتی در حال صورت گرفتن است.

یکی از همین موارد، تعیین خط بوداپست بود که در آن آلونسو می دانست که عمدا متوقف شده است، زیرا دنیس داشت به این فکر می کرد که چه کاری باید کند تا اوضاع به نفع همیلتون و به ضرر آلونسو تمام شود.

فیزیوتراپ فرناندو پیت بورد را در دست گرفته بود و به فرناندو شمارش معکوس می داد که چه زمانی از پیت باکس برود. فرناندو می‌دانست که چه اتفاقی می‌افتد و برای همین گفت که “چنین چیزی را تحمل نمی کنم”.

همه چیز دستکاری شده بود تا اوضاع برای همیلتون بهتر شود زیرا ران دنیس برای تمام مراحل جوانان سری فرمولی او هزینه کرده بود و می خواست که راننده خود را بسازد. اینجا بود که این اصطکاک ها شکل گرفت.”

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس