اختصاص 100 هکتار زمین به پارک علوم و فناوری یزد


اختصاص 100 هکتار زمین به پارک علوم و فناوری یزد

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد می گوید: اختصاص فضای ۱۰۰ هکتاری با دستور استاندار و در کنار منطقه کاریزبوم یزد برای ایجاد طرح جامع پارک علم و فناوری اقدام بزرگی در این زمینه بوده است و سعی می‌شود حداقل در مرحله اول، ۵ هکتار آن آماده بهره برداری...

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد می گوید: اختصاص فضای ۱۰۰ هکتاری با دستور استاندار و در کنار منطقه کاریزبوم یزد برای ایجاد طرح جامع پارک علم و فناوری اقدام بزرگی در این زمینه بوده است و سعی می‌شود حداقل در مرحله اول، ۵ هکتار آن آماده بهره برداری شود تا شرکت‌های پسا رشد در این منطقه مستقر شوند.

به گزارش سیناپرس، آیین تجلیل از پژوهشگران هفته پژوهش و فناوری استان یزد با حضور محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا،‌ محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، استاندار یزد و جمعی از مسئولان استانی و دانشگاهی در محل استانداری یزد برگزار شد.

محسن رضایی طی سخنانی در این مراسم ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و تبریک روز دانشجو، با اشاره به مناسبت این روز گفت: امروز یکی از روزهای مهم در تاریخ انقلاب و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ملت ایران است.

وی با یادآوری رخدادهای منتهی به روز ۱۶ آذر و حضور نیکسون در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد پس از چند رویداد سلسله‌وار، حضور نیکسون برای زهر چشم گرفتن از مردم ایران بود که دانشجویان باغیرت در مقابل این رخداد ایستادند و سه تن از آنان، مظلومانه به شهادت رسیدند.

رضایی ادامه داد: مهم‌ترین سوال مردم ایران در آن دوران، شیوه حکمرانی سیاسی بود که مشروطه ابتدای پاسخ‌دهی به آن بود و پس از حوادثی چون ملی شدن صنعت نفت، ۱۶ آذر و ۱۵ خرداد، پس از ۶۰ سال با پیروزی انقلاب اسلامی، الگویی جدید از حکمرانی و تعریف رابطه دین با سیاست و ایجاد یک دموکراسی دینی که همان مردم سالاری دینی اشاره شده توسط رهبر معظم انقلاب است، توسط امام خمینی(ره) ارائه شد که پاسخ کاملی به سوال ۶۰ ساله مردم ایران بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: پس از پاسخ‌ به سوال سیاسی مردم ایران درباره چگونگی حکمرانی سیاسی طی انقلاب، سوال دوم در بحبوحه‌ جنگ پیش آمد و این بود که ما چگونه به امنیت پایدار برسیم که پاسخ آن هم داده شد و حاصل آن امنیت امروز کشور و صدور تفکر انقلابی به بقیه کشورهاست.

رضایی اظهار کرد: سوال مهم امروز مردم شیوه حکمرانی اقتصادی است که ۴ دهه اذهان را به خود مشغول کرده و هر دولتی کم و بیش حدودی از آن را پیش برده، اما هنوز پاسخ کاملی به آن داده نشده است. امروز مساله بزرگ حکمرانی اقتصادی، رابطه اقتصاد با مسائل اجتماعی است و نمونه آن پیشرفت اقتصادی چین متناسب با منابع اجتماعی است و اینکه هر منطقه با توجه به الگو و ظرفیت اجتماعی خود پیشرفت می‌کند.

وی در پایان گفت: اکنون پس از پاسخ به سوال مردم در حوزه حکمرانی سیاسی و ایجاد امنیت پایدار، سوال مهم در خصوص حکمرانی اقتصادی است و برای پاسخ به این سوال ابتدا باید جایگاه و رابطه مسائل اجتماعی با اقتصاد را دریابیم.

رضایی اظهار داشت: رقابت اجتماعی اگر درست وارد اقتصاد شود، همانگونه که در سیاست و دفاع کشور استفاده شد، حقیقتا جهش بسیار بزرگی در کشور رخ می‌دهد و از همه ظرفیت‌ها نیز در مسیر درست استفاده خواهد شد .

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد،‌ اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک روز دانشجو طی سخنانی گفت:‌ استان یزد قدم‌های بلندی را در راستای تحقق سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب در مورد پژوهش و فناوری برداشته است.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که می‌فرمایند ما به قله نزدیک شده‌ایم گفت:‌ در این راستا اهتمام و تلاش انقلابیون و استادان ما باید راسخ‌تر و محکم‌تر شود.البته در سایه تفکر و بینش و اعتقاد و باوری که امروز جمعیت استادان و نخبگان ما دارند می‌توانیم این مسیر را طی کنیم و قطعا ما این قله را فتح خواهیم کرد.

جوکار با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری یزد، راه‌اندازی کارخانه نوآوری، راه‌اندازی طرح جامع پارک علم و فناوری گفت:‌ این اقدامات که با حمایت استاندار یزد انجام شده، نشان دهنده این است که مبنای کار استان یزد،‌ پژوهش در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروزه پیشرفت دنیا در سایه پژوهش بوده است تصریح کرد: مجلس یازدهم نیز در راستای پیشرفت، قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان را به تصویب رساند. امیدواریم این قانون به خوبی تحقق یابد و ثمرات آن برای کشور و این نظام باشد.

استاندار یزد هم در این مراسم ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک روز دانشجو گفت: شعار دولت سیزدهم ایران قوی، دولت مردمی است و سقف ایران قوی بر روی ستون‌هایی بنا نهاده شده که یکی از آنها علم، فناوری و پژوهش است و علم هر چیزی را دست یافتنی می‌کند.

مهران فاطمی افزود: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نمادی از دولت مردمی هستند و هرگونه حمایتی لازم باشد از سوی بخش دولتی از این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه یزد نیز در این مراسم ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و تبریک روز دانشجو گفت: در کنار برگزاری هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، ما باید، مشکلات و چالش‌های حوزه پژوهش را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

عباس کلانتری اظهار کرد: علی‌رغم اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر در راستای ارتباط بین صنعت و دانشگاه افتاده است اما هنوز یکی از چالش‌های ما همچنان ارتباط بین این دو حوزه است و اگر این مهم به نحو احسن شکل بگیرد بخش زیادی از مشکلات پژوهشگران ما مرتفع خواهد شد.

وی یکی دیگر از چالش‌های حوزه پژوهش را پژوهش‌های تکراری عنوان کرد و گفت: علی‌رغم تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها مجددا شاهد پژوهش‌های تکراری هستیم و باید برای این امر تدابیر اساسی اتخاذ شود.

وی گفت: با اینکه اولویت با پژوهش‌های کاربردی است اما ما نباید از پژوهش‌های بنیادی نیز غافل شویم. درواقع اساس پژوهش‌های کاربردی،‌ پژوهش‌های بنیادی است. ما اگر بخواهیم جایگاه خود را از لحاظ علمی ارتقاء دهیم باید پژوهش‌های بنیادی و نظری را نیز تقویت کنیم.

کلانتری اظهار کرد: یکی از چالش‌های فعلی ما،‌ عدم استقبال داوطلبان کنکور از رشته‌های علوم‌پایه است. ما برای رفع این چالش، مشوق‌هایی از جمله طرح دوبه‌دو و بورسیه صنعتی را در نظر گرفته و اجرایی کردیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: اگر آینده شغلی دانشجویان تامین شود، از رشته‌های علوم پایه نیز استقبال خواهد شد . تلاش ما این است که تا سال ۱۴۰۵، اشتغال ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان تضمین شده باشد.

رئیس دانشگاه یزد با ارائه توضیحاتی در خصوص انتخاب پژوهشگران گفت:‌ با موافقت استاندار در انتخاب پژوهشگران برتر، سهمیه‌ای نیز برای واحدهای فناور در نظر گرفته شد و این نشان دهنده این مطلب است که استاندار علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان از شرکت‌های فناور (پیش رشد و رشد) نیز حمایت خواهد کرد.

کلانتری در پایان با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم پژوهش و پژوهشگری در جامعه به عنوان یک فرهنگ شناخته شود تاکید کرد: در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر جنبش نرم‌افزاری، یعنی در زمینه علم، تولید علم و شکستن مرزهای علم، یک جنبش و یک حرکت عظیم به وجود آید و علی‌رغم اتفاقات خوبی که افتاده است و رو به جلو در حال حرکت هستیم اما همچنان به این جنبش نیاز داریم.

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد نیز در این مراسم ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و تبریک روز دانشجو گفت: در حوزه فناوری در استان رشد ۳۰ درصدی شرکت‌های فناور را شاهد هستیم و اصلی‌ترین مشکل در این زمینه کمبود فضای استقرار شرکت‌ها در پارک علم و فناوری استان است که در طرح جامع پارک نیز با مشکل مواجه بودیم و بخش قابل توجهی از فضای موجود در دست ما نبود.

سید حبیب‌الله میرغفوری افزود: اختصاص فضای ۱۰۰ هکتاری با دستور استاندار و در کنار منطقه کاریزبوم یزد برای ایجاد طرح جامع پارک علم و فناوری اقدام بزرگی در این زمینه بوده است و سعی می‌شود حداقل در مرحله اول، ۵ هکتار آن آماده بهره برداری شود تا شرکت‌های پسا رشد در این منطقه مستقر شوند.

وی اظهار داشت: قبلا ۱۶۰ میلیون ریال حمایت بلاعوض از شرکت‌های فناور نوپا صورت می‌گرفت که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و در زمینه شرکت‌های فناور نیز این مبلغ از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و شرکت‌های فناور می‌توانند برای برخورداری از حمایت‌های این بخش درخواست خود را به پارک علم و وفناوری یزد ارسال کنند.

محمدعلی ایرانمنش معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد نیز در این مراسم ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و تبریک روز دانشجو توضیحاتی درخصوص روند انتخاب پژوهشگران برتر ارائه کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۵۳ پژوهشگر و فناور برتر استان یزد در حوزه های مختلف تقدیر شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس حسرت برانگیز افسانه پاکرو در 41 سالگی ! / خانم بازیگر انگار 20 سالشه !