افزایش اشتغال و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها


افزایش اشتغال و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به تلاش تولید خلق ثروت از پژوهش گفت: اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۴۰ درصد افزایش یافت و فروش این شرکت‌ها به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.سجاد محمدعلی نژاد امروز (سه‌شنبه) در بیست و چهارمین...

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به تلاش تولید خلق ثروت از پژوهش گفت: اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۴۰ درصد افزایش یافت و فروش این شرکت‌ها به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

سجاد محمدعلی نژاد امروز (سه‌شنبه) در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نواوران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه که از ۲۰ تا ۲۲ آذر در مصلی امام خمینی برپاست2هزار و ۲۰۲ محصول جدید عرضه شده که ۴۵ درصد آنها در سطح آمادگی ۴ و ۵ و در آستانه تجاری شدن قرار دارند.

وی افزود: همچنین برای جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نواوران ۱۷۵ فناور به کارگروه مربوطه از طرف دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی معرفی شدند که از این تعداد ۱۲ نفر در مجموع تقدیر می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: بعد از دو سال تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، امروز ۵۴ پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد ۲۹ پارک استانی، ۱۲ پارک دانشگاهی و سایر پارک دستگاهی هستند. همچنین بیش از ۱۲ هزار واحد فناور در پارک های علم و فناوری مستقر هستند و رشد نزدیک به ۵۰ درصدی آنها را در پارک‌ها شاهد هستیم و بیش از ۱۱۳ هزار نفر در مجموعه پارک‌های علم و فناوری شاغل هستند که رشد ۴۰ درصدی شاغلان و ۲۰ درصدی واحدهای فناور را نشان می‌دهد. افزون بر این، فروش شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری سال گذشته ۱۳۵ همت بوده است.

محمدعلی نژاد اقدامات ویژه در ۲ سال گذشته این معاونت را برشمرد و رشد تعداد واحدهای فناور پارک‌ها و پردیس‌ها و گردش مالی را مرهون این سیاست‌ها دانست.

وی دو دغدغه جدی در حوزه فناوری را برشمرد و گفت: خلق فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان و درآمدهای ناشی از آن در خلق فناوری دغدغه‌های ماست. در همین راستا یکی از سیاست‌های ما حمایت از پایان نامه‌های کاربردی است که می‌تواند هسته فناور را به خوبی با حضور استاد و دانشجو شکل دهد. برای سال اول ۱۰ درصد از پایان نامه‌ها را حمایت می‌ کنیم، دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران در این طرح پیش‌رو بودند و این طرح پایلوت را به طرح ملی تبدیل می‌کنیم.

وی با اشاره به حجم زیاد درخواست‌ها برای راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری گفت: خلق فناوری باید از خروجی پژوهش‌ها ناشی شود.

محمدعلی نژاد ادامه داد: هدف ما سوق دادن مجموعه تیم‌های دانشجویی شامل انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های دانشجویی به کارهای فناورانه است تا این افراد را به تیم‌هایی در حوزه فناوری تبدیل کنیم.

محدودیت شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی

وی با تاکید بر توسعه واحدهای فناور در حوزه علوم انسانی و اسلامی و صنایع نرم گفت: دبیرخانه ملی در مورد فناوری‌های علوم انسانی و اسلامی را اخیرا راه‌اندازی کردیم. مسئله این است که شرکت‌های این حوزه در کل ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور را تشکیل می‌دهند و در حوزه صنایع خلاق و نرم نسبت به استاندارهای بین‌المللی کمتر است. اما در دنیا تعداد شرکت‌های کاربردی با علوم انسانی برابر است‌.

وی افزود: به همین منظور تور فناوری را به زودی در تهران و قم با حضور دانشجویان علوم انسانی برگزار می‌کنیم تا دانشجوها بدانند دراین حوزه هم می‌توان شرکت‌های فناور را تاسیس کرد و کارآفرینی باید توسط خود آنها اتفاق افتد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر خلق ثروت از پژوهش گفت: ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان که آیین‌نامه آن به زودی اعلام می‌شود، بر مالکیت فکری پژوهش و فناوری به عنوان دانشگاه‌ها مهم‌ترین خروجی دانشگاه‌ها تاکید دارد. امروز صندوق‌های پژوهشی و فناوری این مالکیت فکری را می‌پذیرند ولی بانک ها هم باید بپذیرند.کارگزاری‌های مشخصی تشکیل می‌شود تا به دانشگاه در این زمینه کمک می‌کنند، وظیفه ارائه خدمات را برای هر دانشگاه داشته باشد‌.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جریان اقتصاد نوین یا جان گفت: تعاملات صنعت را با بخش پژوهش و فناوری با تاسیس سامانه جان افزایش می‌دهیم تا رویش شرکت‌های فناور بر اساس آن نیازمندی‌ها باشد و از ترکیب و سنتز بین شرکت‌های مختلف نیازها را رفع کنیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مادر سنگدل دیانای 11 ساله دستگیر شد