مجازات فراری دادن متهم + حکم و شرایط اجرای


مجازات فراری دادن متهم + حکم و شرایط اجرای

فراری دادن متهم یا مخفی کردن متهم، طبق قانون مجازات اسلامی جرم است و فرد خاطی با توجه به جرمی که مرتکب شده است باید مجازات شود. باید گفت حتی اگر شما در این پروسه تنها نقش کمک کننده را نیز داشته باشد، مجرم هستید و مجازات خواهید شد که در این مقاله در رابطه با مجازات این جرم صحبت خواهیم کرد.

گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که شما ناچار می شوید یک متهم را فراری دهید یا از دید ماموران پنهان کنید. در قانون مجازات اسلامی، در رابطه با این موضوع صحبت شده است و این عمل جرم به شمار می آید و از آن دسته جرم هایی می باشد که با مجازات همراه است. البته این جرم حالت های مختلفی دارد که بسته به نوع و شرایط آن، مجازاتی تعیین می شود. حال اگر به دنبال این هستید که بدانید مجازات فراری دادن متهم چیست و دادگاه برای چنین جرمی چه حکمی صادر می کند، در ادامه همراه ما باشید.

متهم کیست؟ تفاوت متهم با مجرم

قبل از آنکه در رابطه با مجازات فراری دادن متهم صحبت کنیم، باید بدانیم متهم به چه کسی گفته می شود؟ آیا متهم همان مجرم است؟ در پاسخ به این دست از سوالات باید گفت متهم با مجرم فرق دارد و در حقیقت متهم به فردی گفته می شود که به عنوان فاعل یا کننده کاری که از نظر قانون جرم است شناخته می شود، اما دلیل محکمی وجود ندارد که نشان دهد فرد آن جرم را انجام داده است یا خیر!

این در حالی است که شرایط برای مجرم فرق دارد، در حقیقت مجرم به فردی گفته می شود که جرم آن در دادگاه ثابت شده و طبق قانون مجازات نیز مشخص گردیده است. به تعریف دیگر باید گفت کلمه متهم از تهمت می آید و منظور از آن این است که فرد مجرم نیست و تنها ظن مجرم بودن به او نسبت داده می شود.

مخفی کردن یا فراری دادن متهم چه مجازاتی دارد؟

به طور کلی، مخفی کردن یا فراری دادن متهم جرم به شمار می آید و طبق قانون مجازات اسلامی، اگر شما به فردی که حکم دستگیری آن صادر شده است کمک کنید؛ یعنی او را فراری دهید یا مخفی کنید، مجرم هستید و باید بابت جرمی که صورت گرفته است، جریمه و مجازات شوید. حال در رابطه با اینکه مجازات چنین خطایی چیست، باید بگوییم طبق ماده 123 قانون مجازات اسلامی، مجازات این جرم به سه دسته مختلف تقسیم می شود که این سه دسته عبارتند از:

  1. اگر متهم، محکوم به اعدام باشد و شخصی او را فراری دهد، مجازات فرد 1 تا 3 سال حبس خواهد بود.

  2. اگر متهم، محکوم به حبس ابد یا حبس موقت با اعمال شاقه باشد و فردی او را فراری دهد، 6 ماه الی 2 سال حبس تادیبی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

  3. آخرین حالتی که وجود دارد، این است که شرایط خاصی وجود داشته باشد که در این حالت قاضی بررسی های لازم را انجام می دهد و براساس شرایط یک ماه الی یک سال حبس برای متهم مشخص خواهد کرد.

سوالی که امکان دارد در چنین موقعیتی پیش آید، این است که آیا تمام افراد با هر نسبتی که دارند، اگر چنین جرمی مرتکب شوند، مجازاتشان طبق سه دسته بالا در نظر گرفته می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، برخی از افراد با برخی نسبیت ها اگر چنین کاری انجام دهند، مجازاتشان در دسته بندی بالا قرار نخواهد گرفت. این افراد و نسبیت آن ها عبارت است از:

  • زن یا شوهر؛ باید گفت حتی اگر زوجین از یکدیگر جدا شده باشند نیز در این دسته بندی قرار می گیرند و از مجازات معاف خواهند شد.

  • پدر یا مادر این کار را انجام دهد؛ البته افرادی که در دسته اجداد شخص قرار می گیرند نیز شامل این مورد خواهند شد.

  • اگر شخص فراری، به نزد فرزند یا نوه خود برود، مجازات افراد مجرم در سه دسته بالا قرار نخواهد گرفت.

  • برادر و خواهر یا افراد و فامیل هایی که درجه نسبیت آن ها درجه 3 است.

مجازات فراری دادن متهم + حکم و شرایط اجرای

آیا کمک به فراری دادن متهم نیز جرم است؟

تا به اینجا بررسی کردیم که اگر فردی متهم را فراری دهد یا او را مخفی کند، تکلیف چیست که طبق قانون، این فرد مجرم است و مجازاتی برای او در نظر گرفته می شود که این مجازات را نیز بررسی کردیم. حال سوال پیش می آید که اگر فرد در این کار تنها نقش کمک کننده داشته باشد چه می شود؟ آیا باز هم برای او مجازات در نظر گرفته خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بله. فردی که در این مسیر تنها نقش کمک کننده را دارد نیز مجرم است و قانون مجازات اسلامی برای چنین فردی نیز مجازات در نظر می گیرد.

این مجازات بسته به جرم و شرایطی که وجود دارد مختلف است، اما معمولا مجازتی که برای چنین فردی در نظر گرفته می شود، عبارت است از پرداخت جریمه نقدی، شلاق و حبس!

کمک گرفتن از یک وکیل متخصص!

گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که شما ناگهان در چنین موقعیتی قرار می گیرید و مجبور می شوید متهمی را فراری دهید یا مخفی کنید. در برخی از مواقع نیز شما کاری انجام نداده اید، اما شما را نیز متهم به چنین جرمی می کنند؛ در این حالت تکلیف چیست؟

پیشنهاد ما به شما این است در چنین مواقعی، حتما با یک وکیل متخصص مشورت کنید. وکیلی که در این زمینه تخصص دارد، می تواند براساس علم، دانش و تجربه ای که دارد به شما راهکارهای مناسب را ارائه دهد. واگذاری پرونده به یک وکیل خوب نیز می تواند کمک کننده باشد و شما را از مجازات و پرداخت جریمه حفظ کند.

حال اگر شما در پیدا کردن یک وکیل تخصص و تجربه ندارید و نمی دانید پرونده را به چه کسی واگذار کنید، از سایت وکیل از ما کمک بگیرید. ما در این سایت که یک مرجع معتبر حقوقی است، بهترین وکلا را بر اساس تجربه، تخصص، منطقه و ... به شما معرفی می کنیم تا بتوانید بررسی های لازم را نیز خودتان انجام دهید و بهترین تصمیم را در نهایت بگیرید.

مجازات فراری دادن متهم + حکم و شرایط اجرای

کلام آخر

متهم با مجرم فرق دارد، متهم در حقیقت فردی است که دادگاه او را مجرم احتمالی می داند، یعنی فرد باید در دادگاه حاضر شود تا بررسی های لازم صورت گیرد و در نهایت مشخص شود که فرد مجرم است یا خیر! اما مجرم به شخصی گفته می شود که جرم او ثابت شده و باید مجازات شود. حال اگر شما متهمی را فراری دهید یا مخفی کنید، مرتکب جرم شده اید و باید مجازات شوید که در این مقاله به طور کامل در رابطه با این مجازات صحبت کردیم.

منبع: وکیل از ما


مجازات فراری دادن متهم + حکم و شرایط اجرای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین فیلم‌های رمانتیک و عاشقانه از نگاه imdb