مفاد سند روش های مقابله با اقدامات قهری یکجانبه میان ایران و روسیه


مفاد سند  روش های مقابله با اقدامات قهری یکجانبه  میان ایران و روسیه

در جریان دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو که در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد، سندی در مورد روش های مقابله و جبران پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه میان ایران و روسیه به امضا رسید.

به گزارش اسپوتنیک، مهمترین سرفصل های این سند به شرح زیر می باشد:
- اتخاذ تدابیر قهری یک جانبه توسط هر کشوری غیرقانونی و مغایر با منشور ملل متحد است
- اموال و دارایی های عمومی و خصوصی از جمله حساب های بانکی، اوراق قرضه، مستغلات و اماکن و تأسیسات کنسولی و دیپلماتیک از مصونیت برخوردار بوده و مشمول توقیف یا مصادره یا هر نوع محدودیت دیگری در نتیجه اقدامات قهری یکجانبه نمی باشد.
- دولتی که در نتیجه اقدامات قهری یک جانبه باعث آسیب اقتصادی یا مالی می شود، مسئولیت اصلی جبران خسارت و غرامت است.
- روسیه و ایران باید نقشه راهی برای کاهش وابستگی تجارت بین‌المللی به ارزهای ملی تهیه کنند که می‌تواند به عنوان ابزاری برای اجرای اقدامات قهری یکجانبه مورد استفاده قرار گیرد.
- برای تقویت روابط مالی دوجانبه و چندجانبه باید تلاش کرد تا نهادهای مالی منطقه ای یا سایر اشکال بین دولتی ایجاد شود.
- برای تجارت کالاها و لوازم برای مقاصد بشردوستانه، مانند مواد غذایی و محصولات کشاورزی، داروها و تجهیزات پزشکی، و همچنین قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مرتبط، لازم برای تضمین ایمنی هوانوردی غیرنظامی، تحت هیچ شرایطی مشمول اقدامات اقتصادی اجباری مستقیم یا غیرمستقیم نیستند.
- در صورت وقوع بلایای طبیعی و سایر بلایای طبیعی، کمک های بشردوستانه به صورت غیرنقدی یا نقدی مشمول اقدامات قهری یکجانبه نمی باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا