شایعه احتکار لاستیک بی‌انصافی است/ ارز نمی‌دادند، تولید افت کرد


شایعه احتکار لاستیک بی‌انصافی است/ ارز نمی‌دادند، تولید افت کرد

سخنگوی صنعت تایر شایعه احتکار یا کاهش عمدی تولید برای گران شدن این کالا را صد در صد تکذیب کرد و گفت که اینگونه شایعات بی‌انصافی و سطحی برخورد کردن با مسائل است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر در گفتگو با بازارنیوز در خصوص علت کمبود لاستیک در بازار اظهار کرد: عوامل مختلفی در تولید تایر درگیر هستند. تولید لاستیک تولید پنیر و ماست که نیست. این کالا محتاج مواد اولیه در صنایع بالادستی در داخل یا خارج کشور است. بیش از ۸۰ ماده در تولید تایر نقش دارند. اگر در تامین هرکدام از این مواد اخلال ایجاد شود، تولید دچار مشکل می‌شود. یعنی یا کاهش می‌یابد یا در حالت بحرانی، متوقف می‌شود.

شایعه احتکار لاستیک بی‌انصافی است/ ارز نمی‌دادند، تولید افت کرد

وی افزود: تولید انواع تایر به میزان متفاوتی از این مواد اولیه وابسته است. در نتیجه کارخانه‌ها برای سرپا ماندن با نوع تایری که تولید می‌شود، بازی می‌کنند تا بتوانند مواد اولیه‌ای که کم آمده را تامین کنند. اگر کارخانه متوقف شود، یکباره هزار نفر بیکار می‌شوند.

تنها ادامه داد: از بهمن سال گذشته تا مرداد امسال به صورت بسیار محدود و قطره‌چکانی به تولیدکنندگان تایر ارز تخصیص دادند. به همین دلیل مواد اولیه در کارخانجات کم شده بود و ذخایر هم به پایان رسیده بود. این موجب کاهش تولید شد. اطلاعاتی که گفتم به صورت کاملا شفاف در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

سخنگوی صنعت تایر تاکید کرد: زمانی که تولید کاهش یابد، بازار با کاهش عرضه مواجه شد و در کنار این کاهش عرضه، شتاب برای خرید و انتظارات تورمی باعث گرانی این کالا و کمبود بیشتر آن شد.


تنها در خصوص وضعیت کنونی و علت بهبود وضعیت بازار در روز‌های اخیر، گفت: با توجه به اهمیت ماجرا برای مسئولین و برگزاری جلسات مختلف، تخصیص ارز برای تولیدکنندگان تایر بهبود یافت و همپای این اتفاق، تولید بالا رفت و تولیدکنندگان توانستند عرضه را در بازار افزایش دهند. همچنین.

وی افزود: زمانیکه به خودروسازان اجازه داده شد برای تامین قطعات مورد نیازشان، واردات انجام دهند، تایرسازان فروش به خودروسازان را کاهش دادند و سهم بازار را بالا بردند.


تنها تاکید کرد که اکنون وضعیت بهبود یافته و قیمت‌ها در بازار کاهشی است.


سخنگوی صنعت تایر در خصوص شائبه احتکار و کاهش عمدی تولید توسط تایرسازان برای افزایش قیمت این کالا، گفت: این بسیار بی‌انصافی است که می‌گویند کمبود تقصیر تایرسازان است و آن‌ها را به احتکار یا تقلب متهم می‌کنند. این خیلی سطحی با مسئله برخورد کردند. قطعا مسئله این نبوده و ما این را صد در صد تکذیب می‌کنیم.

تنها در پاسخ به این سوال که مشتریان چگونه می‌توانند لاستیک خود را خریداری کنند، تصریح کرد: اکنون هرکسی به بازار مراجعه کند می‌تواند لاستیک با قیمت دولتی دریافت کند و ثبت در سامانه فقط به عهده فروشنده است و خریدار نیازی به این کار ندارد.

وی افزود: تحویل لاستیک به مشتری باید در همان زمان مراجعه انجام گیرد، اگر موارد استثنایی وجود دارد، من در جریان آن نیستند، ولی در کل روند باید بدون تاخیر باشد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا