پارک علم و فناوری خراسان رضوی چقدر زمین می خواهد؟


پارک علم و فناوری خراسان رضوی چقدر زمین می خواهد؟

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:یکی از مهم‌ترین چالش های این پارک کمبود زمین برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان به میزان ۳۰۰ هکتار است.مسعود میرزایی شهرابی افزود: این در حالی است که از زمان تاسیس این پارک در سال ۱۳۸۱ تاکنون وسعت این پارک همان...

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:یکی از مهم‌ترین چالش های این پارک کمبود زمین برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان به میزان ۳۰۰ هکتار است.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: این در حالی است که از زمان تاسیس این پارک در سال ۱۳۸۱ تاکنون وسعت این پارک همان ۳۷ هکتار در زمان افتتاح بوده و توانسته است میزبان ۵۴۰ شرکت فناور از زمان افتتاح تا کنون باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که مثلا پارک علم و فناوری اصفهان با داشتن همین تعداد شرکت، دارای ۵۲۰ هکتار زمین است و شرایط مناسبی را برای استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور در این منطقه فراهم کرده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به این که برای ایجاد شرایط استقرار مناسب جذب و پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان کمبود زمین بسیار به چشم می‌آید گفت: کمبود زمین باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان نیاز به انتظار بسیار داشته باشند و یا به سراغ سایر پارک‌های دیگر کشور بروند و این موضوع به نوبه خود تاثیر منفی بر روی رشد و توسعه فناوری در استان دارد.

میرزایی افزود:از ۳۷ هکتار مساحت پارک علم و فناوری بر اساس مجوزها فقط یک سوم آن را می توانیم مورد استفاده قرار دهیم و برای جبران کمبود زمین با تلاش هیات امنای پارک، مجوزی برای افزایش سطح اشغال پارک به ۵۰ درصد گرفته شده است تا اقدامی برای شکوفایی در عرصه تولید فناوری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: برای تبدیل علم به ثروت که یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است تامین زمین برای استقرار شرکتهای دانش بنیان در این استان یکی از نیازهای فناورانه است و این در حالی است که سال گذشته پارک علم و فناوری توانست نشان “سرو” را در موضوع پارک برتر در تبدیل علم به ثروت به دست آورد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:در این مجموعه درخواست نیاز به زمین از دوره های گذشته مدیریتی مطرح بوده است و حتی واگذاری کارخانه خانه سازی مشهد که دارای زیر ساخت مناسب برای این موضوع بود در دستور کار قرار گرفت ولی با توجه به نظر مسوولان استانی این زمین برای ساخت مسکن با آستان قدس رضوی تهاتر شد.

میرزایی افزود: ظرفیت این استان، ایجاد شهر علم و فناوری است که در ذیل آن چند شهرک علمی مشغول به فعالیت باشند ولی زمین لازم برای این موضوع مورد نیاز است.

وی ادامه داد: درست است که نخبگان و فناوران، علاقه مند به حضور در مرکز شهر و یا نقاط مناسب شهری هستند ولی قرار نیست که آنان به فاصله ۵۰ کیلومتری خارج شهر مشهد هدایت شوند بلکه باید نقاط مناسب در نزدیکی شهر برای استقرار پارک انتخاب و در اختیار آنان قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص تعامل با سایر نهادهایی که امکانات در اختیار گذاردن زمین دارند نیز گفت: اعتقاد داریم برای قوی شدن باید با تمام دستگاه‌ها در ارتباط باشیم و از آنها حمایت بخواهیم و آستان قدس رضوی یکی از این نهادهاست.

میرزایی افزود:در سال ۱۳۹۷ زمینی برای ایجاد شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ع) توسط آستان قدس رضوی در نظر گرفته شد که می توانست در زیست بوم فناوری با رویکرد فرهنگی و مذهبی در استان تاثیر بسیار بزرگی داشته باشد ولی متاسفانه هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: هدف ما این است که به جای مؤسسات کنکور، نقش‌آفرینی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تبدیل به دغدغه دانش‌آموزان ما شود.

مسعود میرزایی شهرابی در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش با بیان اینکه ما در عرصه فناوری و نوآوری دو مشکل داریم، اظهار کرد: اول اینکه تا کنون در این حوزه مردمی‌سازی محقق نشده است. ما در تولید علم در دنیا مطرح هستیم و همه از یک پیرمرد ۸۰ ساله تا جوان تحصیل‌کرده در سطوح بالای دانشگاهی مقاله ISI را می‌شناسد و همین جایگاه ما را در تولید علم جهان نشان می‌دهد، اما چنین اتفاقی در حوزه فناوری نیفتاده است و حتی برخی از مسئولین نیز ما و این حوزه را به خوبی نمی‌شناسند.

وی افزود: لذا ما امسال تلاش کردیم نصف ظرفیت نمایشگاه هفته پژوهش را به مردمی‌سازی فناوری اختصاص دهیم و مساحت زیادی را در اختیار غرفه‌های دانش‌آموزی و بخش خصوصی قرار دادیم. نصف دیگر ظرفیت نمایشگاه را هم به بیش از ۱۵۰ شرکتی تخصیص دادیم که در حال ثروت‌آقرینی برای استان هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: پس از اتمام نمایشگاه من گزارش خواهم داد که ما امسال در حوزه تجاری‌سازی به مراتب نسبت به سال‌های گذشته موفق‌تر هستیم و در حوزه حضور دانش‌آموزان و آشنایی آنان با زیست‌بوم فناوری استان کارهای خوبی در حال انجام است.

میرزایی شهرابی با بیان اینکه انتظار ما از این نمایشگاه افزایش انعقاد قرارداد بین مراکز پژوهشی و مراکز تولیدی است، عنوان کرد: دومین انتظار ما این است که شده حتی یک دانش‌آموز با مفاهیم فناوری و نوآوری و اصطلاحات تخصصی زیستی‌بوم فناوری آشنا شود. ما دوست داریم به جای مؤسسات کنکور، نقش‌آفرینی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تبدیل به دغدغه دانش‌آموزان ما شود. متاسفانه اکنون بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را از کلاس هفتم به کلاس کنکور می‌فرستند؛ ما به دنبال تغییر این نگرش هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | گریه ناگهانی مجری صدا و سیما روی آنتن زنده