مجلس یازدهم، ناکام در درمان بیماری‌های اقتصادی ایران/ نمایندگان مجلس از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد غفلت کردند+ فیلم


مجلس یازدهم، ناکام در درمان بیماری‌های اقتصادی ایران/ نمایندگان مجلس از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد غفلت کردند+ فیلم

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد چهار ساله مجلس در حوزه اقتصاد، گفت: متاسفانه این مجلس در مهار بیماری‌های اقتصادی ایران مثل تورم، ناکام بود.

مجلس یازدهم، ناکام در درمان بیماری‌های اقتصادی ایران/ نمایندگان مجلس از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد غفلت کردند+ فیلم

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عملکرد اقتصادی مجلس یازدهم اظهار کرد: در این دوره از مجلس، حجم بالایی از قوانین اقتصادی به تصویب نمایندگان رسید؛ لذا، به واسطه همین نکته می‌توان مجلس یازدهم را در مقایسه با سایر مجالس شورای اسلامی ادوار قبل، مجلسی پرکار توصیف کرد.


این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: بر خلاف کارنامه خوب مجلس یازدهم در حوزه تصویب قوانین اقتصادی، این مجلس در مهار بیماری‌های اقتصادی ایران مثل تورم، ناکام بود. علاوه بر این موضوع در خصوص کمک به بخش تولید و حمایت از تولیدکنندگان هم عملکرد چندان خوبی نداشته، زیرا همچنان این تولیدکننده است زیر فشار محیط کسب و کار و مولفه‌های اقتصاد کلان در حال له شدن است.


وی توضیح داد: در ساختار اقتصاد ایران، این تولیدکننده است که به جای دلال و قاچاقچی هزینه ناکارآمدی‌ها را پرداخت می‌کند. متاسفانه مجلس یازدهم در خصوص رشد تولید و مهار تورم آن طور که لازم بود قدمی برنداشت.


نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تصریح کرد: علت این امر دلایلی دارد که بخشی از آن به داخل مجلس و بخشی از آن به بیرون از مجلس یعنی به دولت باز می‌گردد. متاسفانه ما در مهار تورم موفق نبودیم و اکنون این شاخص بیش از ۴۰ درصد است.


غفلت مجلس یازدهم از عملکرد متولیان اقتصاد کلان کشور


ایزدخواه همچنین درباره عملکرد مجلس یازدهم در مواجهه با بانک‌ها گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف اقتصادی مجلس یازدهم، ناتوانی این دوره از مجلس در مهار آن‌ها بود. در طول سه سال و اندی از عمر مجلس یازدهم نه تنها بانک‌ها مهار نشدند، بلکه سیاست و یا برنامه‌های تکلیفی که در قالب بودجه سالانه کشور در بطن قوانین کشور می‌آمد هم به راحتی توسط آن‌ها نادیده گرفته می‌شد.


این عضو کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: در طول دو سال اخیر وام‌های تبصره ۱۸ بودجه تقریباً صفر بود و بانک‌ها هیچ‌گونه تسهیلاتی به بخش تولید پرداخت نکردند. در حال حاضر ما درخصوص نظام بانک‌ی وضعیت خوبی نداریم و تا به حال نتواسته‌ایم یکه‌تازی بانک‌های خصوصی را که در نظام اقتصادی کشور فاجعه آفرید را حل کنیم.


وی تاکید کرد: امروزه بخش‌های تولیدی کشور مانند وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و همچنین کار و تعاون یک طرف قصه قرار دارند و در مقابل بخش‌های مرتبط با اقتصاد کلان مثل بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در طرف دیگر ایستاده‌اند.


ایزدخواه تصریح کرد: ما امروز دوگانه‌ای را شاهد هستیم که در آن نهاد‌های متولی اقتصاد کلان بر بخش‌های مسئول تولید حجمه وارد می‌کنند. در طول دو سال گذشته در وزارتخانه‌های تولید محور ما شاهد تغییرات متعدد وزرا بودیم و طی این مدت فشار‌های تقنینی و نظارتی مجلس همواره معطوف به این بخش‌ها بوده است.


نماینده مردم تهران عنوان کرد:در مقابل نظارت‌های شدید بر دستگاه‌های مربوط به بخش تولید، هیچ گونه نظارت چامعی بر عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط به اقتصاد کلان کشور انجام نشد و عملاً دستگاه‌های مرتبط با این حوزه کاملا رها شدند؛ در پی این رهاشدگی پی یکه‌تازی این دستگاه‌ها، بخش تولید متحمل ضربات و خسارت متعددی شد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا