پیمان سپاری ارزی، سیاستی برای کور کردن منابع مالی قاچاق


پیمان سپاری ارزی، سیاستی برای کور کردن منابع مالی قاچاق

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام طی یادداشتی اجرای دقیق سیاست پیمان‌سپاری ارزی را به عنوان رویکردی موثر برای کور کردن منابع مالی قاچاق دانست.

پیمان سپاری ارزی، سیاستی برای کور کردن منابع مالی قاچاق

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید اکبری؛ «سید یاسر جبرائیلی» رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام طی یادداشتی پیرامون رویکرد دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط با مسئله قاچاق و راه‌های مقابل جدی با آن نوشت: درباره بحث قاچاق، دو رویکرد متباین و متضاد وجود دارد که دو روش و دو نتیجه متفاوت از آن ناشی می‌شود.


ما معتقدیم موثرترین شیوه مبارزه با قاچاق، کور کردن منابع مالی قاچاق است. چه، قاچاقچی ارز مورد نیاز خود را یا از محل صادرات کشور تامین می‌کند یا از بازار داخل. بر این اساس، راهکار مبارزه با قاچاق، اجرای دقیق سیاست پیمان‌سپاری ارزی، اشراف کامل دولت بر جریان ارز، و هدایت مصارف ارزی توسط دولت در جهت منافع عمومی است.


وقتی ارز حاصل از صادرات، تحت اشراف دولت قرار گرفت و تحت هدایت دولت تخصیص یافت، قاچاقچی اساسا ارزی در اختیار نخواهد داشت که صرف کالای قاچاق کند، اما نئولیبرال‌ها قاچاق را یک مسئله اخلاقی قلمداد می‌کنند و می‌گویند قاچاقچی قاچاق می‌کند، چون تعرفه واردات بالاست.


اگر تعرفه را پایین بیاوریم، قاچاقچی‌ها واردات خود را از مبادی رسمی انجام خواهند داد و مسئله قاچاق حل خواهد شد. مثل اینکه برای جلوگیری از وقوع تخلف "عبور از چراغ قرمز"، همه چراغ‌ها را سبز کنیم یا محدودیت را از سرعت در جاده‌ها برداریم تا هیج‌کس مشمول جریمه سرعت بیش از حد مجاز نشود!


این جماعت اساسا نمی‌خواهند بفهمند که اگر برای کالایی تعرفه گذاشته می‌شود، یا واردات آن ممنوع می‌شود، هدف، حمایت از تولید داخلی است! این‌ها از پشت عینک ایدئولوژیک و متصلب تجارت آزاد به عالم می‌نگرند و نسخه‌شان برای همه مسائل پیچیده، همین رهاسازی است. نئولیبرال‌ها به همین دلیل و برخی دلایل دیگر که ریشه در منافعشان دارد، با پیمان‌سپاری ارزی نیز به شدت مخالفند.


البته باید این نکته را هم یادآور شد که ممانعت از تأمین مالی قاچاق، تنها یکی از مزیت‌های ‎پیمان‌سپاری‌ارزی کامل است. تصحیح و تدقیق آمار تجارت، حرفه‌ای کردن روند تجارت و تنظیم بازار داخلی و کنترل قیمت کالا در داخل کشور، از مزیت‌های دیگر اجرای کامل این سیاست است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!