مدرسه توانمندسازی روانشناسی و مشاوره ایجاد خواهد شد


مدرسه توانمندسازی روانشناسی و مشاوره ایجاد خواهد شد

به گزارش میگنا دکتر پرویز آزادفلاح در نشست هم‌اندیشی استادان و پیشکسوتان روانشناسی و مشاوره درباره برنامه‌های معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان اظهار کرد: در حوزه آموزش، نخستین مأموریت برگزاری آزمون صلاحیت...

مدرسه توانمندسازی روانشناسی و مشاوره ایجاد خواهد شد
به گزارش میگنا دکتر پرویز آزادفلاح در نشست هم‌اندیشی استادان و پیشکسوتان روانشناسی و مشاوره درباره برنامه‌های معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان اظهار کرد: در حوزه آموزش، نخستین مأموریت برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای است. که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته 15 دی‌ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: شاید این آزمون برای متقاضیانی که می‌خواهند پروانه بگیرند، یک مانع تلقی می‌شود؛ اما هرچه اصالت کسانی که در این رشته فعال هستند، بیشتر شود بهتر خواهد بود. با پدیده‌هایی از جمله سلامت روانی آدم‌هایی سر و کار داریم که از شرایط استیصال رنج می‌برند و به روانشناس و مشاور مراجعه می‌کنند. هرچه این خدمات بهتر‌تر عرضه شود، در نهایت به نفع ما خواهد بود.

معاون اموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه قرار نیست محتوای آزمون از مطالب درسی کلاس‌ها همچون امتحان‌های دانشگاه باشد، اظهار کرد: سازمان صرفا به دنبال شایستگی حرفه‌ای و پختگی شخصیتی افراد است.

آزادفلاح تصریح کرد: اجزا، عناصر و موادی که در این آزمون مد نظر داریم در چهار مقوله خلاصه می‌شود. یکی؛ راهبری حرفه‌ای است. در راهبری حرفه‌ای، باید بدانم در برخورد با آدم‌هایی که در موقعیت‌های خاص به مشاور مراجعه می‌کنند چه تصمیمی بگیرد؟ خلاقیت و اخلاق حرفه‌ای در رشته و کار ما نقش بسیار ویژه‌ای دارد. اگر روانشناس نتواند خدمات درستی عرضه کند، به نوعی سوءاستفاده است.

وی به دیگر مفاد آزمون صلاحیت حرفه ای اشاره کرد و گفت: آشنایی با مسائل بومی و اجتماعی نیز اهمیت دارد. درست است پایه خدماتی که ارائه می‌کنیم علمی بوده، ولی واقعا مبتنی بر یک (زمینه) و (فرهنگ) است. نمی‌توانیم فقط و فقط الگویی که در جای دیگری از دنیا اجرا می‌شود را بدون توجه تسری بدهیم و در جامعه عرضه کنیم. خیلی مهم است روانشناس و مشاوری که می‌خواهد پروانه صلاحیت بگیرد دغدغه اجتماعی و بومی داشته باشد. او باید مسائل جاری کشور، قومیت‌های مختلف و همچنین عناصر و مؤلفه‌های ارزش‌ها و فرهنگ را بشناسد. در این آزمون سعی شده به این موارد توجه شود. واقعا کتاب و منبع خاصی وجود ندارد، بلکه صلاحیت و پختگی مد نظر است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های پیش رو در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مد نظر سازمان، ایجاد یک مدرسه یا آکادمی است که بتواند در بحث توانمندسازی آموزش کمک کند.

آزادفلاح در پایان گفت: سازمان باید اعتبار و هویت خود را با فعالیت‌های دیگری نیز بهبود ببخشد. یکی از موارد این است که بتوانیم مجلات و ژورنال‌های علمی و پژوهشی ایجاد کنیم.

نشست هم اندیشی پیشکسوتان و استادان روانشناسی و مشاوره با حضور رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سالن همایش شهید سردار قاسم سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا