توسعه میادین مشترک گازی، راهکاری برای جلوگیری از ناترازی گازی


توسعه میادین مشترک گازی، راهکاری برای جلوگیری از ناترازی گازی

یک کارشناس انرژی طی یادداشتی توسعه میادین گازی مشترک را به عنوان راهکاری کاربردی برای جلوگیری از ناترازی گازی عنوان کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرشاد جامع» کارشناس انرژی طی یادداشتی پیرامون جلوگیری از ناترازی گازی صنایع در فصول سرد سال نوشت: مقابله جدی با این چالش، فعالیت بدون مشکل و همچنین مداوم صنایع ارز آور ایران را تضمین خواهد کرد. تامین گاز پایدار صنایع، آنها را قادر می سازد تا فعالیت‌های تولیدی خود را بدون هیچ گونه دردسری ادامه دهند.

توسعه میادین مشترک گازی، راهکاری برای جلوگیری از ناترازی گازی

تحقق این موضوع تأثیر مثبتی بر روند عملکرد مولد این واحد‌ها و همچنین درآمدهای ارزی آنها به همراه دارد. مضاف بر نکات مذکور،جلوگیری از ناترازی گاز صنعتی منجر به افزایش امنیت انرژی در داخل کشور می‌شود، به طوری که این مسئله خطر وقوع اخلال در خطوط تولید آنها را به شکل قابل توجهی رفع و برطرف می‌سازد.

سیاست‌گذاران ارشد کشور برای حل این موضوع باید بر نظام عرضه و تقاضا گاز تمرکز ویژه‌ای داشته‌ باشند؛ در حوزه عرضه این انرژی، ما اکنون شاهد عرضه گاز از 3 محل هستیم. محل اول معطوف به موضوع واردات گاز از کشورهای شمالی ایران بوده در حال حاضر فاز اولیه آن از سوی کشور ترکمنستان کلید خورده و قرار است ایران روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز را از این کشور وارد کند.

محل دوم بحث مربوط به ذخیره‌سازی گاز و عرضه گاز از این محل است که شاید مهم‌ترین راهکار حل ناترازی مقطعی به همین صورت باشد. محل سوم عرضه گاز مربوط به توسعه میادین گازی مشترک است که اخیرا ایران در فاز 11 پارس جنوبی به تکنولوژی برداشت از نقاط مرزی میادین مشترک روی آب دست پیدا کرده و با این گاز به معطلی 22 ساله خود برای توسعه فاز 11 توسط پیمانکاران خارجی پایان داده است.

از همین رو با توجه به میادین مشترک گازی ایران، یکی از محل‌های مهم در تحقق عرضه بیشتر گاز به شبکه گازی کشور، توسعه میادین مشترک گازی کشور است. ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازی دنیا است و می‌تواند با تکیه بر توسعه میادین گازی، بخش مهمی از ناترازی گازی خود را حل کند.

همچنین در حوزه مصرف هم باید بر روی کاهش پیک مصرفی کشور تمرکز کرد که این رویکرد مبتنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تمرکز بر کاهش شدت مصرف انرژی در کشور برای اطمینان از استفاده پایدار از انرژی بسیار مهم است.

این امر می تواند از طریق اقداماتی مانند بهبود بهره‌وری انرژی در صنایع، ترویج استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و اجرای شیوه های صرفه جویی در انرژی در بخش های مسکونی و تجاری و اجرای نظامات قیمتی مبتنی بر تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها محقق شود.

توسعه ظرفیت استخراج گاز از میادین مشترک گازی راه حلی مقرون به صرفه برای جلوگیری از ناترازی گاز صنعتی است. ایران با تکیه بر منابع داخلی و دستیابی به تکنولوژی‌های لبه علم حوزه استخراج گاز نظیر برداشت از نقاط مرزی میادین مشترک روی آب می‌تواند هزینه‌های مربوط به ذخیره‌سازی و واردات گاز را کاهش دهد و در عین حال تامین گاز پایدار برای صنایع ارز آور و پیشران اقتصادی و با ارزش افزوده بالای خود را تضمین کند. علاوه بر این، گسترش تجارت گاز و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه ای به رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی ایران کمک خواهد کرد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید